Investiční životní pojištění (IŽP) je v České republice nejprodávanějším druhem životního pojištění, přestože produktové charakteristiky a finanční vlastnosti IŽP masový prodej tohoto produktu neodůvodňují. Jedním z důsledků finančně neopodstatněné masové distribuce IŽP je prodej koncovým zákazníkům, pro které není vhodný, protože nenaplňuje jejich finanční potřeby a požadavky a neodpovídá jejich investičnímu profilu a finančním cílům (mis-selling); mis-selling pak má za následek ztrátu důvěry v systém finanční distribuce a její efektivnost. Ačkoli finanční legislativa v rámci regulace finanční distribuce upravuje nástroje k omezení mis-sellingu (nejen) IŽP, poznatky z praxe ukazují, že k řešení tohoto problému nejsou nástroje práva dostatečné, neboť jeho příčiny rozměr pozitivního práva přesahují. Tyto příčiny se vztahují jak k subjektům distribuce (distributor a zákazník) tak jejímu objektu (finanční produkt).
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
United-linked insurance (ULI) is the most widely sold type of life insurance in the Czech Republic; frequently, however, this product is sold to clients without respecting their investment profile and financial needs (mis-selling); mis-selling, in turn, results in the loss of confidence in the system of financial distribution and its efficiency. Even though the current legislation offers tools to mitigate mis-selling (not only) of ULI, in practice such legal regulation proves to be insufficient. The causes of this relate to both the distributors and their customers, as well as to the financial products themselves.