Švédský vzdělávací systém a vzdělávání imigrantů
Název práce v češtině: | Švédský vzdělávací systém a vzdělávání imigrantů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Swedish education system and education of immigrants |
Klíčová slova: | imigranti, Švédsko, vzdělávací systém, povinná školní docházka, integrace |
Klíčová slova anglicky: | immigrants, Sweden, education system, compulsory education, integration |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Petr Svobodný, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.09.2015 |
Datum zadání: | 21.09.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2016 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV UK Jinonice |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2016 |
Oponenti: | Mitchell Young, M.A., Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
Primární zdroje
Sveriges Riksdag. Skollag, číslo zákona SFS 2010:800, z roku 2010, poslední změna zákonem 2016:151. Ověřeno 16. dubna 2016. http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800. Skolverket. Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket, 2011. Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: Reviderad 2015. Stockholm: Skolverket, 2015. Skolverket. Personal, del 2: Sveriges officiella statistik om förskola, annan pedagogisk verksamhet, fritidshem, skola och vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket, 2015. OECD. „PISA Products.“ Ověřeno 28. března 2016. http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/. Skolverket. „Barn och grupper i förskolan 15 oktober 2014.“ Ověřeno 12. března 2016. http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/statistik-i-tabeller/forskola/barn-och-grupper/barn-och-grupper-i-forskolan-15-oktober-2014-1.234046. Skolverket. „Elever i förskoleklass läsår 2014/15.“ Ověřeno 12. března 2016. http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/statistik-i-tabeller/forskoleklass/elever/elever-i-forskoleklass-lasar-2014-15-1.232193. Statistics Sweden. „Asylum seekers in 2014 and 2013, by citizenship and sex.“ Ověřeno 7. května 2016. http://www.scb.se/en_/Finding-statistics/Statistics-by-subject-area/Population/Population-composition/Population-statistics/Aktuell-Pong/25795/Yearly-statistics--The-whole-country/82972/. Statistics Sweden. „Population and Population Changes 1749–2015.“ Ověřeno 7. května 2016. http://www.scb.se/en_/Finding-statistics/Statistics-by-subject-area/Population/Population-composition/Population-statistics/Aktuell-Pong/25795/Yearly-statistics--The-whole-country/26046/. Statistics Sweden. „Population Statistics.“ Ověřeno 7. dubna 2016. http://www.scb.se/en_/Finding-statistics/Statistics-by-subject-area/Population/Population-composition/Population-statistics/#c_undefined. Sekundární zdroje Doušek, Roman a kolektiv. Úvod do etnologického výzkumu. Brno: Munipress, 2014. Ježková, Věra, Dominik Dvořák, David Greger a Holger Daun. Školní vzdělávání ve Švédsku. Praha: Karolinum, 2011. Matti, Tomas, ed. Northern Lights on PISA 2006: Differences and Similarities in the Nordic Countries. Copenhagen: Nordic Council of Ministers, 2009. Bibliotek Uppsala. „Sveriges oficiella minoritetsspråk.“ Ověřeno 1. května 2016. https://www.bibliotekuppsala.se/104006/sv/articles/sveriges-officiella-minoritetssprak. Government Offices of Sweden. „Ministry of Education and Research.“ Ověřeno 19. března 2016. http://www.government.se/government-of-sweden/ministry-of-education-and-research/. Ministerstvo zahraničních věcí České republiky. „Švédsko.“ Ověřeno 20. března 2016. http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/evropa/svedsko/index.html. Skolverket. „Grading Scale A-E.“ Ověřeno 20. března 2016. http://www.skolverket.se/om-skolverket/andra-sprak-och-lattlast/in-english/2.7806. Skolverket. „This is the Swedish National Agency for Educacion.“ Ověřeno 19. března 2016. http://www.skolverket.se/om-skolverket/andra-sprak-och-lattlast/in-english/the-swedish-national-agency-for-education-1.61968. State University. „Sweden – History and Background.“ Ověřeno 5. března 2016. http://education.stateuniversity.com/pages/1459/Sweden-HISTORY-BACKGROUND.html. Sweden. „Sami in Sweden.“ Ověřeno 1. května 2016. https://sweden.se/society/sami-in-sweden/. Uppsala Universitet. „Important dates and years.“ Ověřeno 28. března 2016. http://www.uu.se/en/about-uu/history/. |
Předběžná náplň práce |
Švédsko je již tradičně vnímáno jako stát s otevřenou imigrační politikou, proto se stává častým cílem neevropských imigrantů. Kvůli tomu musí čelit vysokému podílu přistěhovalců na celkovém složení obyvatelstva a pokusit se o co nejhomogennější společnost, čemuž může výrazně pomoci povinné základní vzdělávání. Práce má prostřednictvím analýzy vzdělávacího systému a jeho dokumentů, společně s pohledem na současnou situaci v reálu, pomoci pochopit nejen základní myšlenky v oblasti vzdělávání imigrantů, ale také důsledky, které s sebou odlišná edukace žáků bez znalosti švédštiny přináší, a posoudit, zda jsou všechny prvky jejich vzdělávání opravdu pouze integrační či nikoli. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Due to open immigration policy Sweden is often target destination of non-European immigrants. Because of that Sweden has to force high share number of immigrants in composition of inhabitants and try to make as homogeneous population as possible, which can be noticeably supported by compulsory education. By way of analysis of education system and its documents as well as insight into contemporary situation, this study should help to understand not only the basic ideas of immigrant education, but also consequences, which are brought by dissimilar education of pupils without knowledge of Swedish language, and consider whether all components of that education are of integration or not. |