Role populární kultury v umění ve Velké Británii a Československu v 50. a 60. letech 20. století
Název práce v češtině: | Role populární kultury v umění ve Velké Británii a Československu v 50. a 60. letech 20. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of popular culture in the arts in the UK and Czechoslovakia in the 50s and 60s of the 20th century |
Klíčová slova: | umění, poválečné umění, populární kultura, pop-art, populární umění, Independent Group, koláž, konfrontáž, masová kultura, konzum |
Klíčová slova anglicky: | art, post-war art, popular culture, pop art, popular art, Independent Group, collage, confrontage, mass culture, consumerism |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Program Dějiny moderní evropské kultury (24-EKDD) |
Vedoucí / školitel: | doc. ak. mal. Jaroslav Alt |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.06.2015 |
Datum zadání: | 29.06.2015 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.06.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (YMD002) |
Oponenti: | Mgr. Aleš Svoboda, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
VYBRANÁ LITERATURA:
ALLOWAY 1966 – Lawrence ALLOWAY: The development of British Pop. In: LIPPARD 1966, 27–67 BENJAMIN 1936 – Walter BENJAMIN: The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. BRAUER 2001 – David BRAUER: British Pop Art: 1956-1966. London 2001 CAWOOD 2004 – Ian CAWOOD: Britain in the Twentieth Century. New York 2004 CYSAŘOVÁ 1996 – Jarmila CYSAŘOVÁ: Televize a moc: 1953-1967. Praha 1996 FINCH 1968 – Christopher FINCH: Pop art: object and image, London 1968 FISKE 1992 – John FISKE: Reading Popular Culture. London 1992 FISKE 1989 – John FISKE: Understanding Popular Culture. London 1989 FOSTER/KRAUSSOVÁ/BOIS (…) 2007 – Hal FOSTER, Rosalind KRAUSSOVÁ, Yve Alain BOIS, Benjamin H.D. BUCHLOH: Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha 2007 FRECCERO 1999 – Carlo FRECCERO: Popular culture: an introduction, London 1999 GOODMAN 2007 - Nelson GOODMAN: Jazyky umění, Academia, Praha 2007 HACKETT 1989 – Pat HACKETT, ed.: The Andy Warhol Diaries, Simon & Schuster, London 1989 HÁJEK 2009 – Václav HÁJEK: Osud opravdového kritika. Masová média, populární kultura a válka kritiky. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny HARRISON 2002 – Martin HARRISON: Transition of the London art scene in the fifties. London 2002 HARRISON, WOOD 1992 – Charles HARRISON, Paul WOOD, eds.: Art in Theory 1900-1990. An Anthology of Changing Ideas, Blackwell Publishers, Oxford, UK, 1992 HLAVÁČEK 2000 – Josef HLAVÁČEK: Příběhy Jiřího Koláře. Praha 2000 HLAVÁČEK 1985 – Luboš HLAVÁČEK: Výtvarná problematika šedesátých let. In: Umění (VIII), 1985, 29–53 KIRKPATRICK 1969 – Diane KIRKPATRICK: Eduardo Paolozzi. London 1969 JUDLOVÁ–KLIMEŠOVÁ 1994 – Marie JUDLOVÁ–KLIMEŠOVÁ: Ohniska znovuzrození. České umění 1956-1963. Praha 1994 KLIMEŠOVÁ 2010 – Marie KLIMEŠOVÁ: Roky ve dnech: české umění 1945- 1957. Praha 2010 KNAPÍK 2006 – Jiří KNAPÍK: V zajetí moci. Kulturní politika její systém a aktéři1948-1956. Praha 2006 KULKA 2000 – Tomáš KULKA: Umění a kýč. Praha 2000 LIPPARD 1966 – Lucy LIPPARD (ed.): Pop Art. London 1966 LIVINGSTONE 1992 – Marco LIVINGSTONE: Pop art. London 1992 LIVINGSTONE 2001 – Marco LIVINGSTONE: Pop art a continuing history. MACKENZIE 1986 – John MACKENZIE: Imperialism and popular culture. Manchester 1986 MASSEY 1995 – Anne MASSEY: The Independent Group. Modernism and mass culture in Britain 1945-1959. New York 1995 MASSEY 1987 – Anne MASSEY: The Independent Group. In: Burlington magazine (CXXIX), 1987, 232–42 MCLUHAN 1964 – Marshall MCLUHAN: Understanding Media: The Extensions of Man. New York 1964 MELLY 2008 – George MELLY: Revolt into style: the pop arts in Britain. ROBBINS 1990 – David ROBBINS: The Independent Group. Cambridge 1990 PROKŠ 2001 – Petr PROKŠ: Československo a západ 1945-1948. Vztahy Československa se Spojenými státy, Velkou Británií a Francií v letech 1945– 1948. Praha 2001 PRIMUS 1994 – Zdeněk PRIMUS: Much and more pop art: Umění 60.let v grafikách, multiplech a publikacích. Olomouc 1994 PŘIBÁŇ 2008 – Jiří PŘIBÁŇ: Pod čarou umění, KANT 2008 RAKUŠANOVÁ 2008 – Marie RAKUŠANOVÁ: Akademismus jako východisko pop-kultury proměny a konstanty akademického umění. In: Art & Antiques REZEK 2010 – Petr REZEK: Tělo, věc a skutečnost, Jan Placák / Ztichlá klika, 2010 RICHTEROVÁ 1992 – Sylvie RICHTEROVÁ: Etika a estetika literárního deníku. ROBBINS 1990 – David ROBBINS: The Independent Group: Postwar Britain and the aesthetics of plenty. Cambridge1990 RUSSELL 1969 – John RUSSELL: Pop art redefined. London 1969 SINFIELD 2004 – Alan SINFIELD: Literature, politics and culture in postwar Britain. London 2004 SCHMIED 1977 – Walter SCHMIED: Bunk, Bash, Pop. London 1977 STEPIEN 2009 – Justyna STEPIEN: Is that what Pop Art is all about?’ Visual Ambiguities in Pop Art Collage. In: Ambiguities (II), 2009, 18–25 STRIANTI 1995 – Dominic STRIANTI: An Introduction to Theories of Popular Culture. London 1995 TEIGE 1937 – KAREL TEIGE: K otázce avantgardy a nástupu nové generace. TRAPL 1996 – Miloš TRAPL: Exil po únoru 1948. Olomouc 1996 VALOCH 1994 – Jiří VALOCH: Jiří Kolář, Brno 1994 WALLIS 1987 – Brian WALLIS: „This is Tomorrow“ Today. New York 1987 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce komparuje role pop-artu ve Velké Británii a Československu v 50. a 60. letech 20. století. V práci si studentka bude všímat vztahu populární kultury a umění v obou zemích na pozadí odlišných dobových společensko-politických kontextů. Na počátku práce vymezí pojmy populární kultura, populární umění, pokusí se obecně definovat i samotný pojem umění. V práci neopomene charakterizovat základní znaky britského a amerického pop-artu. Z britské a československé scény daného období vybere typické představitele pop-artu (jednotlivce, skupiny) a na těchto konkrétních příkladech bude sledovat jak shodné znaky, tak odlišnosti v jejich tvorbě, podmíněné specifikou kulturního i společenského nastavení obou společností. V práci by si studentka měla všímat i výtvarných technik, případně technologií využívaných v pop-artu, alespoň rámcově i vazeb na soudobou populární hudbu, architekturu a literaturu. Zajímavé by mohlo být srovnání dění v populární kultuře a na poli pop-artu v obou zemích v druhé polovině 60. let 20. století, možná s malým přesahem do první poloviny let sedmdesátých. |