Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role populární kultury v umění ve Velké Británii a Československu v 50. a 60. letech 20. století
Název práce v češtině: Role populární kultury v umění ve Velké Británii a Československu v 50. a 60. letech 20. století
Název v anglickém jazyce: The role of popular culture in the arts in the UK and Czechoslovakia in the 50s and 60s of the 20th century
Klíčová slova: umění, poválečné umění, populární kultura, pop-art, populární umění, Independent Group, koláž, konfrontáž, masová kultura, konzum
Klíčová slova anglicky: art, post-war art, popular culture, pop art, popular art, Independent Group, collage, confrontage, mass culture, consumerism
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Program Dějiny moderní evropské kultury (24-EKDD)
Vedoucí / školitel: doc. ak. mal. Jaroslav Alt
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.06.2015
Datum zadání: 29.06.2015
Datum odevzdání elektronické podoby:05.05.2017
Datum proběhlé obhajoby: 06.06.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (YMD002)
Oponenti: Mgr. Aleš Svoboda, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
VYBRANÁ LITERATURA:

ALLOWAY 1966 – Lawrence ALLOWAY: The development of British Pop.
In: LIPPARD 1966, 27–67
BENJAMIN 1936 – Walter BENJAMIN: The Work of Art in the Age of
Mechanical Reproduction.
BRAUER 2001 – David BRAUER: British Pop Art: 1956-1966. London 2001
CAWOOD 2004 – Ian CAWOOD: Britain in the Twentieth Century. New York
2004
CYSAŘOVÁ 1996 – Jarmila CYSAŘOVÁ: Televize a moc: 1953-1967. Praha
1996
FINCH 1968 – Christopher FINCH: Pop art: object and image, London 1968
FISKE 1992 – John FISKE: Reading Popular Culture. London 1992
FISKE 1989 – John FISKE: Understanding Popular Culture. London 1989
FOSTER/KRAUSSOVÁ/BOIS (…) 2007 – Hal FOSTER, Rosalind KRAUSSOVÁ, Yve
Alain BOIS, Benjamin H.D. BUCHLOH: Umění po roce 1900. Modernismus,
antimodernismus, postmodernismus. Praha 2007
FRECCERO 1999 – Carlo FRECCERO: Popular culture: an introduction, London
1999
GOODMAN 2007 - Nelson GOODMAN: Jazyky umění, Academia, Praha 2007
HACKETT 1989 – Pat HACKETT, ed.: The Andy Warhol Diaries, Simon & Schuster, London 1989
HÁJEK 2009 – Václav HÁJEK: Osud opravdového kritika. Masová média,
populární kultura a válka kritiky. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
HARRISON 2002 – Martin HARRISON: Transition of the London art scene in the
fifties. London 2002
HARRISON, WOOD 1992 – Charles HARRISON, Paul WOOD, eds.: Art in Theory 1900-1990. An Anthology of Changing Ideas, Blackwell Publishers, Oxford, UK, 1992
HLAVÁČEK 2000 – Josef HLAVÁČEK: Příběhy Jiřího Koláře. Praha 2000
HLAVÁČEK 1985 – Luboš HLAVÁČEK: Výtvarná problematika šedesátých let.
In: Umění (VIII), 1985, 29–53
KIRKPATRICK 1969 – Diane KIRKPATRICK: Eduardo Paolozzi. London 1969
JUDLOVÁ–KLIMEŠOVÁ 1994 – Marie JUDLOVÁ–KLIMEŠOVÁ: Ohniska
znovuzrození. České umění 1956-1963. Praha 1994
KLIMEŠOVÁ 2010 – Marie KLIMEŠOVÁ: Roky ve dnech: české umění 1945-
1957. Praha 2010
KNAPÍK 2006 – Jiří KNAPÍK: V zajetí moci. Kulturní politika její systém
a aktéři1948-1956. Praha 2006
KULKA 2000 – Tomáš KULKA: Umění a kýč. Praha 2000
LIPPARD 1966 – Lucy LIPPARD (ed.): Pop Art. London 1966
LIVINGSTONE 1992 – Marco LIVINGSTONE: Pop art. London 1992
LIVINGSTONE 2001 – Marco LIVINGSTONE: Pop art a continuing history.
MACKENZIE 1986 – John MACKENZIE: Imperialism and popular culture.
Manchester 1986
MASSEY 1995 – Anne MASSEY: The Independent Group. Modernism and mass
culture in Britain 1945-1959. New York 1995
MASSEY 1987 – Anne MASSEY: The Independent Group. In: Burlington
magazine (CXXIX), 1987, 232–42
MCLUHAN 1964 – Marshall MCLUHAN: Understanding Media: The Extensions
of Man. New York 1964
MELLY 2008 – George MELLY: Revolt into style: the pop arts in Britain.
ROBBINS 1990 – David ROBBINS: The Independent Group. Cambridge 1990
PROKŠ 2001 – Petr PROKŠ: Československo a západ 1945-1948. Vztahy
Československa se Spojenými státy, Velkou Británií a Francií v letech 1945–
1948. Praha 2001
PRIMUS 1994 – Zdeněk PRIMUS: Much and more pop art: Umění 60.let
v grafikách, multiplech a publikacích. Olomouc 1994
PŘIBÁŇ 2008 – Jiří PŘIBÁŇ: Pod čarou umění, KANT 2008
RAKUŠANOVÁ 2008 – Marie RAKUŠANOVÁ: Akademismus jako východisko
pop-kultury proměny a konstanty akademického umění. In: Art & Antiques
REZEK 2010 – Petr REZEK: Tělo, věc a skutečnost, Jan Placák / Ztichlá klika, 2010
RICHTEROVÁ 1992 – Sylvie RICHTEROVÁ: Etika a estetika literárního deníku.
ROBBINS 1990 – David ROBBINS: The Independent Group: Postwar Britain and
the aesthetics of plenty. Cambridge1990
RUSSELL 1969 – John RUSSELL: Pop art redefined. London 1969
SINFIELD 2004 – Alan SINFIELD: Literature, politics and culture in postwar
Britain. London 2004
SCHMIED 1977 – Walter SCHMIED: Bunk, Bash, Pop. London 1977
STEPIEN 2009 – Justyna STEPIEN: Is that what Pop Art is all about?’ Visual
Ambiguities in Pop Art Collage. In: Ambiguities (II), 2009, 18–25
STRIANTI 1995 – Dominic STRIANTI: An Introduction to Theories of Popular
Culture. London 1995
TEIGE 1937 – KAREL TEIGE: K otázce avantgardy a nástupu nové generace.
TRAPL 1996 – Miloš TRAPL: Exil po únoru 1948. Olomouc 1996
VALOCH 1994 – Jiří VALOCH: Jiří Kolář, Brno 1994
WALLIS 1987 – Brian WALLIS: „This is Tomorrow“ Today. New York 1987
Předběžná náplň práce
Diplomová práce komparuje role pop-artu ve Velké Británii a Československu v 50. a 60. letech 20. století. V práci si studentka bude všímat vztahu populární kultury a umění v obou zemích na pozadí odlišných dobových společensko-politických kontextů. Na počátku práce vymezí pojmy populární kultura, populární umění, pokusí se obecně definovat i samotný pojem umění. V práci neopomene charakterizovat základní znaky britského a amerického pop-artu. Z britské a československé scény daného období vybere typické představitele pop-artu (jednotlivce, skupiny) a na těchto konkrétních příkladech bude sledovat jak shodné znaky, tak odlišnosti v jejich tvorbě, podmíněné specifikou kulturního i společenského nastavení obou společností. V práci by si studentka měla všímat i výtvarných technik, případně technologií využívaných v pop-artu, alespoň rámcově i vazeb na soudobou populární hudbu, architekturu a literaturu. Zajímavé by mohlo být srovnání dění v populární kultuře a na poli pop-artu v obou zemích v druhé polovině 60. let 20. století, možná s malým přesahem do první poloviny let sedmdesátých.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK