Problematika LGBT v českých a zahraničních kurikulárních materiálech
Název práce v češtině: | Problematika LGBT v českých a zahraničních kurikulárních materiálech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | LGBT topics in Czech and international curricular materials |
Klíčová slova: | analýza kurikula, menšiny, sexuální orientace, Česká republika |
Klíčová slova anglicky: | curriculum analysis, minorities, LBGT, Czech Republic |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.07.2015 |
Datum zadání: | 15.07.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M204, seminární místnost |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Autorka se seznámí s některými klíčovými česky a anglicky psanými pracemi o teoretických východiscích přístupu k (sexuálním) menšinám ve vzdělávání. Navhrne metodologii a zpracuje přehled o kurikulárních a metodických materiálech z hlediska formy a hlavních témat, které jsou v anglickém jazyce přístupné na webu. Na základě vytvořené typologie dokumentů kriticky posoudí situaci v této oblasti v České republice. |
Seznam odborné literatury |
Dvořák, D. (2012a). Od osnov ke standardům. Praha: PedF UK.
Kelly, A. V. (2004). The curriculum: theory and practice. London: Sage. Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido. Pinar, W. F. (2003). Queer theory in education. Journal of Homosexuality, 45(2-4), 357-360. Posner, G. J. (1992). Analyzing the curriculum. New York, McGraw-Hill. Renn, K. A. (2010). LGBT and Queer research in higher education: The state and status of the field. Educational Researcher, 39(2), 132–141. Smetáčková, I., Braun, R.(2009). Homofobie v žákovských kolektivech. Praha: Úřad vlády České republiky. Švaříček, R., Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. |
Předběžná náplň práce |
Hlavní teoretická východiska přístupu k (sexuálním) menšinám ve vzdělávání u nás a v zahraničí. Typologie kurikulárních materiálů a témat vztahujících se k LGBT problematice v anglosaské oblasti. Přehled české situace v této oblasti a srovnání s typologií vytvořenou z mezinárodních zdrojů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Review of contemporary theoretical approaches to sexual minorities in education. Types of curricular materials for primary and secondary schools in English-speaking countries on Lesbian,Gay,Bisexual, and Transgender–related (LGBT) topics and key issues covered. Survey of Czech materials and comparison with the international situation. |