Šikana ve školách v souvislosti se školním prostředím
Název práce v češtině: | Šikana ve školách v souvislosti se školním prostředím |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Bullying in schools in relation to the school environment |
Klíčová slova: | šikana, agrese, agresivita, oběť, školní prostředí |
Klíčová slova anglicky: | bullying, aggression, the victim, school environment |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.05.2015 |
Datum zadání: | 28.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Pavla Malvotová |
Zásady pro vypracování |
Šikana v souvislosti se školním prostředím 1. Východiska: Výzkumným problémem práce je vztah různých charakteristik školního prostředí a míry výskytu šikany. Tématika šikany na školách je stále aktuální a práce by mohla posloužit jako vodítko pro tvoření preventivních opatření. V teoretické části budu vycházet z odborných knih popisujících socializaci ve škole, výchovu a vývoj dítěte či přímo z literatury o šikaně obecně. V praktické části se opřu o data mezinárodního výzkumu ISRD2. 2. Cíle: Hlavním cílem je zjištění souvislosti míry šikany a školního prostředí. Pod pojem školní prostředí zahrnuji nejen velikost školy a obce, ve které se nachází, ale i studijní výsledky respondentů samotných, jejich aspirace nebo vztahy s učiteli a ostatními spolužáky. 3. Metodika: Jako metodu praktické části práce volím sekundární analýzu dat z mezinárodního průzkumu ISRD-2 (data za Českou republiku). Budu porovnávat míru šikany s různými faktory tvořícími školní prostředí. Výzkum ISRD-2 byl prováděn formou selfreportů a zaměřil se na žáky 7.–9. ročníků základních škol a odpovídajících tříd víceletých gymnázií. 4. Hypotézy: Hypotézy budou vycházet z rešerše předchozího výzkumu a budou se týkat souvislosti školního prostředí a výskytu šikany. Testovány budou například tyto hypotézy: Školní klima koreluje s mírou šikany a viktimizace. Oběti šikany mají horší studijní výsledky než děti, které šikanovány nejsou. Oběti šikany chodí do školy méně rády než děti, které šikanovány nejsou. 5. Charakteristika závěrů: Pokud se podaří zjistit vztah mezi šikanou a konkrétními rysy školního prostředí (a naopak souvislost mezi jinými aspekty se podaří vyvrátit), může být práce relevantní při tvorbě preventivních opatření jako vodítko, které poukáže na rizikové faktory a naopak na faktory, které pro výskyt šikany relevantní nejsou. |
Seznam odborné literatury |
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. BOURCET, Stéphane. Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros, 2006. ISBN 80-00-01552-8. FANTY, Kostas a Stelios GEORGIOU. Bullying, Victimization, School Performance, and Mother-Child Relationship Quality: Direct and Transactional Associations. Journal of criminology [online]. 2013 [cit. 2015-05-22]. Dostupné z: http://www.hindawi.com/journals/jcrim/2013/289689/ GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1. HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-327-7. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9. ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha. ISBN 80-7178-049-9. VÁGNEROVÁ, Kateřina. Minimalizace šikany. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7. |