Praxe lineární perspektivy na vybraných výtvarných dílech italských umělců mezi lety 1425-1492
Název práce v češtině: | Praxe lineární perspektivy na vybraných výtvarných dílech italských umělců mezi lety 1425-1492 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Practise of linear perspective in selected artworks of Italian artists between the years 1425-1492 |
Klíčová slova: | Lineární perspektiva, Itálie, renesance, 15. století, Filippo Brunelleschi, Masaccio, Paolo Uccello, Piero della Francesca |
Klíčová slova anglicky: | Linear perspective, Italy, Renaissance, 15th Century, Filippo Brunelleschi, Masaccio, Paolo Uccello, Piero della Francesca |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.04.2015 |
Datum zadání: | 24.04.2015 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.04.2015 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 29.04.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2015 |
Oponenti: | PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod
2. Přehled literatury 3. Počátky perspektivy 4. Teorie perspektivy demonstrovaná na vybraných dílech 5. Závěr |
Seznam odborné literatury |
ALBERTI 1947 ─ Leon Battista ALBERTI: O malbě. O soše. Praha 1947
ANTAL 1954 ─ Frederick ANTAL: Florentské malířství a jeho společenské pozadí. Praha 1954 ANDERSEN 2007 ─ Kirsti ANDERSEN: The Geometry of an Art: The history of the Mathematical Theory of Perspective from Alberti to Monge. New York 2007 BANKER 2014 ─ James R. BANKER: Piero della Francesca. Oxford 2014 CLARK 1948 ─ Kenneth CLARK: Florentské malířství. Praha 1948 COLE 1995 ─ Alison COLE: Perspektiva. Bratislava 1995 CRHÁK 1984 ─ František CRHÁK: Prostor a perspektiva. Praha 1984 FIELD 2005 ─ J. V. FIELD: Piero della Francesca, A Mathematican’s Art. 2005 FRANCASTEL 1984 ─ Pierre FRANCASTEL: Figura a místo. Praha 1984 FRANCASTEL 2003 ─ Pierre FRANCASTEL: Malířství a společnost. Brno 2003 GOMBRICH 1985 ─ Erns Hans GOMBRICH: Umění a iluze. Praha 1985 HUYGHE 1970 ─ René HUYGHE: Umění renesance a baroku. Praha 1970 INGERLE 2010 ─ Petr INGERLE: Příběh perspektivy. Brno 2010 KADEŘÁVEK 1922 ─ František KADEŘÁVEK: Perspektiva: Příručka pro architekty, malíře a přátele umění. Praha 1922 KADEŘÁVEK 1935 ─ František KADEŘÁVEK: Geometrie a umění v dobách minulých. Praha 1935 PANOFSKY 1997 ─ Erwin PANOFSKY: Perspective as symbolic form. New York 1997 ŠTECH 1962 ─ Václav Vilém ŠTECH: Piero della Francesca. Praha 1962 VASARI 1976 ─ Giorgio VASARI: Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů 1. Praha 1976 VITRUVIUS 1979 ─ VITRUVIUS: Deset knih o architektuře. Praha 1979 |
Předběžná náplň práce |
Cílem bakalářské práce je doložit praktické využití lineární perspektivy na vybraných výtvarných dílech z období rané renesance. Časové rozpětí zkoumaného období je zasazeno mezi léta 1425 a 1492. Práce seznamuje s odbornou literaturou, která k této problematice vycházela. Nastíněny jsou rané přístupy vyjádření prostoru od antiky až do středověku. Hlavní pozornost je zaměřena na renesanční umělce, kteří perspektivu využívali ke konstrukci trojrozměrného prostoru ve svých dílech. U vybraných výtvarných děl je popsán postup umělců při zobrazení prostoru. Závěr práce je hodnocením, proč v posuzovaných malířských dílech byla perspektiva tvůrčím znakem. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The intent of this bachelor thesis is to demonstrate practical uses of linear perspective on selected works of the Early Renaissance. The timeframe is set between the years 1425 and 1492. The thesis introduces literature specialized on the topic. It outlines early ways of expressing space, from the antiquity period until the medieval period. The main focus is on Renaissance artists, who used perspective to construct third dimension space in their work. For selected works, the artist's procedure to display space is described. In the conclusion of this thesis is the evaluation of why perspective was the main feature of the examined art works. |