Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Praxe lineární perspektivy na vybraných výtvarných dílech italských umělců mezi lety 1425-1492
Název práce v češtině: Praxe lineární perspektivy na vybraných výtvarných dílech italských umělců mezi lety 1425-1492
Název v anglickém jazyce: Practise of linear perspective in selected artworks of Italian artists between the years 1425-1492
Klíčová slova: Lineární perspektiva, Itálie, renesance, 15. století, Filippo Brunelleschi, Masaccio, Paolo Uccello, Piero della Francesca
Klíčová slova anglicky: Linear perspective, Italy, Renaissance, 15th Century, Filippo Brunelleschi, Masaccio, Paolo Uccello, Piero della Francesca
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.04.2015
Datum zadání: 24.04.2015
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.04.2015
Datum a čas obhajoby: 18.06.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2015
Datum odevzdání tištěné podoby:29.04.2015
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2015
Oponenti: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Přehled literatury
3. Počátky perspektivy
4. Teorie perspektivy demonstrovaná na vybraných dílech
5. Závěr
Seznam odborné literatury
ALBERTI 1947 ─ Leon Battista ALBERTI: O malbě. O soše. Praha 1947
ANTAL 1954 ─ Frederick ANTAL: Florentské malířství a jeho společenské pozadí. Praha 1954
ANDERSEN 2007 ─ Kirsti ANDERSEN: The Geometry of an Art: The history of the Mathematical Theory of Perspective from Alberti to Monge. New York 2007
BANKER 2014 ─ James R. BANKER: Piero della Francesca. Oxford 2014
CLARK 1948 ─ Kenneth CLARK: Florentské malířství. Praha 1948
COLE 1995 ─ Alison COLE: Perspektiva. Bratislava 1995
CRHÁK 1984 ─ František CRHÁK: Prostor a perspektiva. Praha 1984
FIELD 2005 ─ J. V. FIELD: Piero della Francesca, A Mathematican’s Art. 2005
FRANCASTEL 1984 ─ Pierre FRANCASTEL: Figura a místo. Praha 1984
FRANCASTEL 2003 ─ Pierre FRANCASTEL: Malířství a společnost. Brno 2003
GOMBRICH 1985 ─ Erns Hans GOMBRICH: Umění a iluze. Praha 1985
HUYGHE 1970 ─ René HUYGHE: Umění renesance a baroku. Praha 1970
INGERLE 2010 ─ Petr INGERLE: Příběh perspektivy. Brno 2010
KADEŘÁVEK 1922 ─ František KADEŘÁVEK: Perspektiva: Příručka pro architekty, malíře a přátele umění. Praha 1922
KADEŘÁVEK 1935 ─ František KADEŘÁVEK: Geometrie a umění v dobách minulých. Praha 1935
PANOFSKY 1997 ─ Erwin PANOFSKY: Perspective as symbolic form. New York 1997
ŠTECH 1962 ─ Václav Vilém ŠTECH: Piero della Francesca. Praha 1962
VASARI 1976 ─ Giorgio VASARI: Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů 1. Praha 1976
VITRUVIUS 1979 ─ VITRUVIUS: Deset knih o architektuře. Praha 1979
Předběžná náplň práce
Cílem bakalářské práce je doložit praktické využití lineární perspektivy na vybraných výtvarných dílech z období rané renesance. Časové rozpětí zkoumaného období je zasazeno mezi léta 1425 a 1492. Práce seznamuje s odbornou literaturou, která k této problematice vycházela. Nastíněny jsou rané přístupy vyjádření prostoru od antiky až do středověku. Hlavní pozornost je zaměřena na renesanční umělce, kteří perspektivu využívali ke konstrukci trojrozměrného prostoru ve svých dílech. U vybraných výtvarných děl je popsán postup umělců při zobrazení prostoru. Závěr práce je hodnocením, proč v posuzovaných malířských dílech byla perspektiva tvůrčím znakem.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The intent of this bachelor thesis is to demonstrate practical uses of linear perspective on selected works of the Early Renaissance. The timeframe is set between the years 1425 and 1492. The thesis introduces literature specialized on the topic. It outlines early ways of expressing space, from the antiquity period until the medieval period. The main focus is on Renaissance artists, who used perspective to construct third dimension space in their work. For selected works, the artist's procedure to display space is described. In the conclusion of this thesis is the evaluation of why perspective was the main feature of the examined art works.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK