Osobnost dítěte a zahájení docházky do mateřské školy
Název práce v češtině: | Osobnost dítěte a zahájení docházky do mateřské školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The child´s personality and beginning attending a nursery school |
Klíčová slova: | tranzice, resilience |
Klíčová slova anglicky: | transition, resilience |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | rigorózní práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.01.2015 |
Datum zadání: | 28.01.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 11.11.2015 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.11.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
PhDr. Eva Šírová, Ph.D. | |
Zásady pro vypracování |
Moderujícím procesem zvládání nároků socializující společnosti je schopnost autoregulace jedince. Výrazným vývojovým socializačním prvkem je přechod, tranzice z rodinného prostředí do mateřské školy, fungující v interakci různých změn. Teoretické základy našeho výzkumného projektu tvoří koncept resilience vycházející ze sociálně kognitivní teorie.
Probandy tvořila skupina 97 dětí předškolního věku, začínajících s docházkou do mateřské školy, příchozích z rodinného prostředí. Data byla shromažďována dvakrát, v září a v listopadu. Výzkumná data plynou ze dvou zdrojů – pozorování a dotazník. Co se týče pozorování, byly předem stanoveny oblasti sledování. Frekvenci a kvalitu behaviorálních projevů dítěte v adaptačním období zaznamenával pedagog do pozorovacího archu, který byl vytvořen na základě studia literatury s tématem adaptace a empirie. Resilientní faktory jsou operacionalizované iniciativou, seberegulací a kvalitou vztahů, měřené škálou DECA – P2 - Devereux Early Childhood Assessment for Preschoolers, volně přeloženo jako Devereuxská škála pro rané dětství. Pro účely výzkumu byla převzata a převedena do českého jazyka z originálu amerických výzkumníků LeBuffe a Naglieri (2012) ve spolupráci s Devereuxským centrem pro podporu resilience u dětí. Škála DECA-P2 se zaměřuje také na mapování negativních behaviorálních projevů dítěte ve vztahu k resilienci. Pro účely našeho výzkumu byla tato položka přeložena jako „nápadné chování“. Zajímalo nás, jaké resilientní faktory vstupují do procesu adaptace a jak jej ovlivňují. Zjišťovali jsme dále, zda se liší hodnocení resilientních faktorů rodičem a pedagogem a zda dochází k jejich proměně v čase (září-listopad). Behaviorální projevy, z nichž usuzujeme na kvalitu adaptace, jsou operacionalizovány pozorováním ze strany pedagoga mateřské školy. Porovnávali jsme, zda se liší kvalita adaptace v průběhu času (září a listopad). Bylo zjištěno, že resilientními faktory, které predikují schopnost dobře se adaptovat na nové podmínky, jsou iniciativa a seberegulace, hodnocené pedagogem v září. Je možné konstatovat, že rodiče a učitelé dochází v hodnocení většiny resilientních faktorů ke shodě. Názor rodičů a učitelů se liší v obou časech měření v hodnocení schopnosti adaptovat se na nové podmínky ve vztahu k nápadnému chování, jak je hodnotí DECA-P2. |