Kvalita výuky začínajících učitelů fyziky
Název práce v češtině: | Kvalita výuky začínajících učitelů fyziky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Quality of Teaching by Beginning Physics Teachers |
Klíčová slova: | kvalita výuky, kvalita výuky fyziky, začínající učitel, pedagogické pozorování, případová studie |
Klíčová slova anglicky: | quality of teaching, quality of physics teaching, beginning teacher, pedagogical observation, case study |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.04.2015 |
Datum zadání: | 01.04.2015 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2016 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 12.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2016 |
Oponenti: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
1. Seznámit se se standardizovaným nástrojem k pozorování výuky fyziky (parametrů její kvality).
2. Absolvovat zácvik, na základě kterého bude pozorování pomocí nástroje dostatečně reliabilní. 3. Spolu s vedoucím práce vytipovat, oslovit a zajistit několik čerstvých absolventů oboru učitelství fyziky pro SŠ, kteří vyučují na vyšším gymnáziu a kteří umožní pozorování několika vyučovacích hodin. 4. U každého z učitelů pozorovat během školního roku 2015/16 přibližně 8 vyučovacích hodin. 5. Provést s každým z učitelů polostrukturovaný rozhovor, který umožní zasadit informace zjištěné během pozorování do širšího a hlubšího kontextu. 6. Na základě provedených pozorování a rozhovorů charakterizovat a interpretovat výuku vedenou jednotlivými učiteli. |
Seznam odborné literatury |
Žák, V. (2014). The Quality of Physics Teaching – Cases of Teaching over Time and in Space by Three Teachers. Orbis Scholae, 8(2), 61–82.
Žák, V. (2014). Kvalita výuky fyziky dvojí perspektivou – porovnání pohledů výzkumníka a učitele. Pedagogika, 64(1), 66–80. Janík, T., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita. Janík, T., & Chvál, M. (Eds.). (2012). Kvalita ve vzdělávání [Monothematic issue]. Orbis scholae, 6(3). Žák, V. (2008). Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky. Pedagogika, 58(1), 61–72. Bayrhuber, H., Ralle, B., Reiss, K., Schön, L.-H., & Vollmer, H. J. (2004). Konsequenzen aus PISA. Perspektiven der Fachdidaktiken. Innsbruck: StudienVerlag. Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. |