Možnosti integrace vzdělávacích oborů tělesná výchova a výchova ke zdraví v kurikulu základní školy
Název práce v češtině: | Možnosti integrace vzdělávacích oborů tělesná výchova a výchova ke zdraví v kurikulu základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Integration opportunities of Health and Physical education in the curriculum of junior high schools |
Klíčová slova: | Výchova ke zdraví, spolupráce mezioborových didaktik, tělesná výchova, školní vzdělávací program, žák, učitel |
Klíčová slova anglicky: | Health education, interdisciplinary didactics collaboration, physical education, school curriculum, student, teacher |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Marádová, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.03.2015 |
Datum zadání: | 22.03.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.06.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu kurikulárních dokumentů a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice.
Připraví a realizuje empirické šetření, vypracuje popis výzkumné metodologie. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s teoretickými poznatky. Navrhne možné přístupy k integraci zkoumaných vzdělávacích oborů ve školní praxi. |
Seznam odborné literatury |
FIALOVÁ, L. FLEMR, L. MARÁDOVÁ, E. MUŽÍK, V. Vzdělávaci oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha : Karolinum, 2015. ISBN 9788024628851
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1 PREFÁT, O. MARÁDOVÁ, E. Výchova ke zdraví a ŠVP pro 6. - 9. ročník ZŠ - Metodická příručka. Praha : Fortuna, 2010. ISBN 80-7168-973-4 VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Praha : Paido, 2007. ISBN 80-7315-033-6 VOGEL, W. Jak se učí učitelé. Plzeň : Fraus, 2012. ISBN 978-80-7238-851-6 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se věnuje možností integrace vzdělávacích oborů výchova ke zdraví a tělesná výchova na druhém stupni základních škol. Hlavním cílem je zjistit zkušenosti učitelů a jejich názory na výuku výchovy ke zdraví a tělesné výchovy. Na základě zjištěných informací a v souladu s očekávanými výstupy daných Rámcovým vzdělávacím programem navrhnout výukový program pro zkvalitnění výuky výchovy ke zdraví a tělesné výchovy. Teoretická část analyzuje a vyhledává společné výstupy a cíle podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy aktualizovaného v roce 2016 pro tyto obory. Na základě studie odborných literárních pramenů popisuje psychomotorický vývoj žáků na druhém stupni základní školy. Zjišťuje způsob spolupráce učitelů různých předmětů a zda je tato spolupráce podporována současným kurikulem. Praktická část zaznamenává průběh a výsledky kvalitativního výzkumného šetření na školách sídlících na území Vlašimska. Odhaluje nejčastější problémy spojené s výukou výchovy ke zdraví, způsoby spolupráce učitelů a zdůrazňuje smysl výuky výchovy ke zdraví a tělesné výchovy z pohledu učitelů. Výstupem diplomové práce je návrh edukačního programu, který propojí výchovu ke zdraví a tělesnou výchovu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis is focused on integration of Health and Physical education in the junior high school curriculum.The main objective is to find out the teachers' experiences and their opinions on the Health and PT education . And on the basis of the obtain information design, in line with the expected outcomes of the Framework of Educational Program, propose a training program for improving the Health and PT class education. In the theoretical part was analysed the common outputs and goals from the Educational Program for Basic Education updated in 2016 for these groups. Was also describes the psychomotor development of student at junior high schools based on science studiies. It identifies the way in which teachers in the field of didactics cooperate, and whether this cooperation is supported by the current curriculum. The practical part documents the course and results of qualitative research in schools with a low number of pupils and teachers in Vlašim school district. Thesis reveals the most common problems associated with teaching of Health education class, methods how teachers cooperationand, and shows the importance of teaching Health and PT education from the perspective of the teachers. The output of this thesis is make proposal of the Educational program which will link Health and PT. |