Ženské akty v malbě nizozemských renesančních mistrů. Interpretace děl z českých sbírek.
Název práce v češtině: | Ženské akty v malbě nizozemských renesančních mistrů. Interpretace děl z českých sbírek. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Female Nudes in Paintings Dutch Renaissance Masters. Interpretations of Works of Art from Czech Collections. |
Klíčová slova: | Nizozemí, české sbírky, renesance, malba, nahota, ženskost, osud, lidskost, něha, akt |
Klíčová slova anglicky: | Netherlands, Czech collections, Renaissance, painting, nudity, femininity, fate, humanity, tenderness, nude |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.02.2015 |
Datum zadání: | 13.02.2015 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.02.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.04.2015 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 28.04.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2015 |
Oponenti: | PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Obsah
Úvod - uvedení do tématu, zdůvodnění Obrazy se sakrální tématikou - Madona s dítětem - Pieter Coeck van Aelst - Madona s dítětem - Jiho-nizozemský malíř - Zuzana a starci - Vincent Sellaer - Zuzana a starci - Vetten Heyn následovní Franse Florise de Vriend - Smrt sv. Máří Magdaleny - Abraham Janssens Obrazy s profánní tématikou - Portrét polonahé ženy- Monna vanna Nuda – Joos van Cleve - Portrét polonahé ženy - Nizozemský malíř (kopie Fontainebleau školy) Obrazy s tematikou antického Říma - Sebevražda Lukrécie - Mistr svaté krve (dílna) - Sebevražda Lukrécie - Mistr ženských polopostav - Sebevražda Sofonisby - Bartholomäus Spranger Závěr - závěrečné shrnutí a zhodnocení |
Seznam odborné literatury |
BARVITIUS 1889 — Viktor BARVITIUS: Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1989
BERGNER 1905 — Paul BERGNER: Verzeichnis der Gräflich Nostitzschen Gemälde-Galerie zu Prag. Praha 1905 BERGNER 1912 — Paul BERGNER: Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1912 BORMAN 1990 — Ernest BORNEMAN: Encyklopedie sexuality. Praha 1990 BRABCOVÁ 1965 — ¬¬¬¬¬¬¬Jana BRABCOVÁ: K otázkám díla Vincence Sallaera. In: Umění XIII, 1965, 611-618 DANIEL 1998 — Ladislav DANIEL: Kroměřížská obrazárna: katalog sbírky obrazů Arcibiskupského zámku v Kroměříži. Kroměříž 1998 ELBELOVÁ 2003 — Gabriela ELBELOVÁ (ed.): Nizozemské obrazy ze sbírek Olomoucka: katalog výstavy, Muzeum umění Olomouc, Arcidiecézní muzeum v Olomouci, Salón a Kabinet, 27. listopadu 2003 - 25. ledna 2004. Olomouc 2003 FUČÍKOVÁ 1989 ¬ — Eliška FUČÍKOVÁ: Malířství a sochařství na dvoře Rudolfa II. v Praze. In: Dějiny českého výtvarného umění. Od počátku renesance do závěru baroka, 1989, 182-222 FUČÍKOVÁ 1997 — Eliška FUČÍKOVÁ (ed.): Rudolf II. a Praha: císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy: katalog vystavených exponátů, Praha 30. května - 7. září 1997. Praha 1997 HALL/ROYT 1991 — James HALL/ Jan ROYT: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991 HAMSÍK/KESNER 1985 — Mojmír HAMSÍK/ Ladislav KESNER (ed.): Restaurátorský ateliér Národní galerie v Praze: katalog výstavy, Praha - Jiřský klášter, duben - srpen 1985. Praze 1985. HENNING 1987 — Michael HENNING: Die Tafelbilder Bartholomäus Sprangers (1546 - 1611), höfische Malerei zwischen "Manierismus" und Barock. Essen 1987 KAUFMANN 1988 — Thomas Da Costa KAUFMANN: The school of Prague : painting at the court of Rudolf II. Chicago 1988 KIRSCHBAUM/BANDMANN/BRAUNFELS 1968-1976 — Engelbert KIRSCHBAUM (ed.)/ Günter BANDMANN(ed.)/ Wolfgang BRAUNFELS(ed.): Lexikon der christlichen Ikonographie. Rom 1968-1976. KOTKOVÁ 1999 — Olga KOTKOVÁ: Netherlandish painting 1480-1600: the National Gallery in Prague. Praha 1999 LIVIUS 1979 — Titus LIVIUS: Dějiny 1. Praha 1979 MACHYTKA/ELBELOVÁ 2000 — Lubor MACHYTKA/Gabriela ELBELOVÁ (ed.): Olomoucká obrazárna. II, Nizozemské malířství 16. -18. století z olomouckých sbírek. Olomouc 2000 NEUMANN 1966 — Jaromír NEUMANN: Obrazárna Pražského hradu: soubor vybraných děl. Praha 1966 NEUMANN 1978 — Jaromír NEUMANN: Rudolfínské umění II: profily malířů a sochařů. In: Umění XXVI, 1978, 303-347 NEUMANN 1984 — Jaromír NEUMANN: Rudolfínská Praha. Praha 1984 OVIDIUS 1969 — OVIDIUS: Proměny. Praha 1969 OVIDIUS 1985 — OVIDIUS: Verše z vyhnanství. Praha 1985 ROYT 2006 — Jan ROYT: Slovník biblické ikonografie. Praha 2006 SCAILLÉREZ 1991 — Cécile SCAILLÉREZ: Joos van Cleve au Louver. Katalog Musée du Louvre. Paris 1991 SLAVÍČEK 1983 — Lubomír SLAVÍČEK: Příspěvky nostické obrazové sbírky, Materiálie k českému baroknímu sběratelství. In: Umění XXXI, 1983, 219-243 SLAVÍČEK 1995 — Lubomír SLAVÍČEK: Paralipomena k dějinám berkovské a nostické obrazové sbírky. (Materiálie k českému baroknímu sběratelství II.). In: Umění XLIII, 1995, 445-471 ŠÍP 1953 — Jaromír ŠÍP: Nový obraz Joose van Cleve. In: Umění I, 1953, 134-140 TOGNER 2008 — Milan TOGNER a kol.: Olomoucká obrazárna: III, Středoevropské malířství 16. -18. století z olomouckých sbírek. Olomouc 2008 UCHALOVÁ/ŠÍP/KOŘÁN 1973 — Eva UCHALOVÁ/Jaromír ŠÍP (ed.)/Ivo KOŘÁN (ed.): Strahovská obrazárna: cyklus: katalog výstavy, Praha, květen-červen 1973. Část 1, Nizozemské, vlámské a holandské malířství. Praha 1973 VACKOVÁ 1985 — Jarmila VACKOVÁ: Flámští „primitivové“ v československých sbírkách. In: Umění XXXIII, 1985, 219-241 VACKOVÁ 1988 — Jarmila VACKOVÁ: Některé málo známé nizozemské obrazy 16. století v československých sbírkách. In: Umění XXXVI, 1988, 489-510 VACKOVÁ 1989 — Jarmila VACKOVÁ: Nizozemské malířství 15. a 16. století: československé sbírky. Praha 1989 VACKOVÁ 1989a — Jarmila VACKOVÁ: Flámští „primitivové“ v československých sbírkách II. In: Umění XXXVII, 1989, 321-329 VACKOVÁ 2001 — Jarmila VACKOVÁ: Odpovědi obrazů: mistři starého Nizozemí. Praha 2001 ŽDÁRSKÝ 1994 — Milan ŽDÁRSKÝ: Obrazy z hradu a zámku v Bečově nad Teplou. In: Zprávy památkové péče LIV, 1994, 267-270 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se soustřeďuje na několik vybraných děl nizozemských renesančních mistrů. Těžištěm bakalářské práce je ženská nahota, respektive zobrazení ženského aktu v nizozemské renesanční malbě. Pozornost je zaměřena na ztvárnění ženského aktu ve třech rozdílných námětových skupinách – v obrazech se sakrální tématikou (madona s dítětem, Zuzana a starci, smrt Máří Magdaleny), s profánní tématikou (portréty polonahých žen) a v obrazech s tématikou antického Říma (sebevražda Sofonisby, sebevražda Lukrécie). Jednotlivé obrazy jsou podrobeny detailnímu formálnímu rozboru a ikonografické analýze, dále jsou zasazeny do dobového kontextu a porovnány s dalšími díly ze světových galerií, které s nimi úzce souvisí. Tato práce se snaží vyjádřit význam ženské nahoty v obrazech nizozemských renesančních mistrů z českých sbírek. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis is based on women nudes. To be more precise it stands on portrayal of woman nude in the art works of Dutch Renaissance painters. The nudes were divided into three different thematic groups. First group is focused on paintings with the sacral theme (Madonna and child, Susannah and the Elders, The death of Mary Magdalena). Second group brings out paintings with the profane theme (Half-length Figure of a Woman Naked to the Waist). The last group concentrates paintings of Ancient Rome (The Suicide of Sophonisba, The Suicide of Lucretia). The art works, that were chosen to be scrutinize, can be found in the czech collections of art. Each and every painting was characterized in detail using the iconography analysis, set in the period and compared to other art works that relate to them and are placed in worldwide galleries. This thesis aim is to accurate the significance of women nudes in the art works of the Dutch Renaissance masters. |