Předkládaná práce se zabývá terénními ekologickými výukovými programy pro žáky z I. a II. stupně základních škol. V literární rešerši je shrnut význam a nástroje environmentální výchovy a role ekocenter v této oblasti. Je zde také diskutováno pojetí ekologických výukových programů (EVP) a terénních ekologických výukových programů (TEVP) a jejich přínos pro žáky. Hlavním cílem ZP bylo vytvořit dva TEVP pro žáky I. a II. stupně. Samotnému vytváření programů předcházelo sestavení a vyhodnocení dotazníku pro učitele I. a II. stupně ZŠ z Prahy zaměřený na téma TEVP. Obsahem dotazníku byly otázky týkající se místa a doby konání, odborného a metodického zaměření TEVP a různých faktorů, které učitele ovlivňují při jejich výběru. Z výsledků dotazníkového šetření jsem vycházela při následném vytváření TEVP. Oba TEVP se budou konat v Ďáblickém háji pod záštitou Ekocentra Koniklec o.p.s. Program pro I. stupeň s názvem „Jaro v Ďáblickém háji“ je zaměřený na fenomén jarního lesa a program pro II. stupeň nazvaný „Kam se ztrácejí obojživelníci v Ďáblickém háji?“ uvede žáky do problematiky vědecké práce a druhové ochrany na příkladu chráněných obojživelníků čolků, kteří se v Ďáblickém háji dlouhodobě vyskytují. TEVP pro I. stupeň byl vyzkoušen v praxi v dubnu 2014 a dle potřeby přepracován do výsledné podoby.