Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jak se učí romské dějiny?
Název práce v češtině: Jak se učí romské dějiny?
Název v anglickém jazyce: How to teach history of the Roma people?
Klíčová slova: romské dějiny; multikulturní výchova; učebnice dějepisu; dotazníkové šetření; didaktická média
Klíčová slova anglicky: history of the Roma people; multicultural education; history textbooks; questionnaires; didactic media
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.01.2015
Datum zadání: 12.01.2015
Datum a čas obhajoby: 29.05.2017 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 29.05.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Tomáš Mikeska
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Úvod
1.1. Stručné dějiny Romů na českém území
1.2. Multikulturní výchova
1.3. Definice a cíle multikulturní výchovy
1.4. Zařazení romského dějepisu do výuky
2. Situace na dvou vybraných školách
2.1. Vnímání a znalosti studentů o romských dějinách
2.2. Vnímání a znalosti učitelů o romských dějinách
2.3. Výuka romských dějin v dějepise, občanské výchově či projektových dnech
3. Návrh výukové hodiny/výukových hodin
3.1. Pracovní materiály pro romské dějiny- přehled
3.2. Návrh konkrétní výukové hodiny/výukových hodin
4. Zhodnocení průběhu výukové hodiny
4.1. Škola I
4.2. Škola II
4.3. Srovnání
5. Závěr
Seznam odborné literatury
Sekundární
BALVÍN, Jaroslav, K potřebě začlenění romské historie do výuky dějepisu. Romové a alternativní pedagogika, Ústí nad Labem 2000.
BITTNEROVÁ, Dana - HEŘMANSKÝ, Martin (edd.), Kultura českého prostoru, prostor české kultury, Praha 2008.
BONNETT, Alastair, Anti-racism [online]. London 2000, [cit. 2014-12-15]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=2004077.
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana a kol, Edukace v kontextu sociální exkluze, Ústí nad Labem 2008.
BURYÁNEK, Jan a kol., Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy, Praha 2002.
Critical multiculturalism: uncommon voices in a common struggle [online], Westport 1995, [cit. 2014-12-15]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10018000.
ČÁSTKOVÁ, Pavlína, Interkulturní vzdělávání učitelů primární školy, Olomouc 2014.
DROTÁROVÁ, Lucia, Romové a český dějepis- několik námětů k rozvinutí ve školních vzdělávacích programech základních a středních škol, Praha 2008.
FUJDA, Milan - KLOCOVÁ, Eva - KUNDT, Radek (edd.) Identity v konfrontaci: multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ, Brno 2011.
HOLÁ, Andrea a kol., Já a oni jsme my: nápady a náměty pro multikulturní výchovu: předsudky, stereotypy, násilí z nenávisti a aktivní svědek, Praha 2012.
HORVÁTHOVÁ, Jana, Kapitoly z dějin Romů, Praha 2008.
Interaktivní rozvoj klíčových kompetencí: metodika a aktivity v průřezových tématech: osobnostní a sociální výchova a multikulturní výchova, Fryšták 2008.
KALEJA, Martin, Mluvme o Romech, Ostrava 2009.
KALOVÁ, Jitka, Druhá směna. Jak využívat dějiny a literaturu Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ, Praha 2012.
MACHAČOVÁ, Jana - MATĚJČEK, Jiří. Problémy obecné kultury v českých zemích 1781-1989. Opava 2008.
PETRUCIJOVÁ, Jelena a kol., Jeden svět - podpora multikulturní výchovy a vzdělávání, Ostrava 2010.
PREISSOVÁ, Andrea - CICHÁ, Martina - GULOVÁ, Lenka. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy, Olomouc 2012.
PROKEŠOVÁ, Miriam. Romové, otázky a hledání odpovědí, Ostrava 2010.
RŮŽIČKOVÁ, Dora (ed.), Aktuální témata pro pedagogy, Olomouc 2012.
ŘÍČAN, Pavel, S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti, Praha 2000.
ŠULEŘ, Petr a kol, Romové: tradice a současnost. O Roma: angoder the akának, Brno 1999.
TOLLAROVÁ, Blanka a kol, Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu, Praha 2013.
UNUCKOVÁ, Michaela, Žijí mezi námi: historie a současnost Romů, Karviná 2007.

Primární
BALVÍN, Jaroslav (ed.), Metody výchovy a vzdělávání ve vztahu k národnostním menšinám: mezinárodní konference: 4. setkání národnostních menšin a 23. setkání Hnutí R: 11.-12. listopadu 2004, Praha 2005.
BODNÁROVÁ, Daniela a kol., Multi kulti: menšiny v ČR: metodická příručka pro střední školy, Olomouc 2009.
ČERNÁ, Monika a kol., 10krát s MKV: metodické listy pro výuku multikulturní výchovy dle osobnostního přístupu, Praha 2010.
Dovedu to pochopit?: výukový materiál pro multikulturní výchovu, Praha 2007.
GULOVÁ, Lenka a kol., Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu, Brno 2012.
HAJSKÁ, Markéta - BOŘKOVCOVÁ, Máša, Analýza kurzů multikulturní výchovy pro budoucí pedagogy na českých vysokých školách, Praha 2009.
HORVÁTH, Zdeněk. MKV 400x na českých školách! Praha 2012.
Kapitoly z multikulturní tolerance: soubor vybraných příspěvků a cvičení, Praha 2002.
Mládež a hodnoty ...: výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti: sborník z mezinárodní konference konané ve dnech ... v Olomouci, Olomouc 2008.
PREISSOVÁ, Andrea - ŠOTOLA, Jaroslav (ed.), Metodika pro realizaci multikulturní výchovy formou zážitkové pedagogiky, Olomouc 2012.
Příběh Romů. Katalog ke stálé expozici Muzea romské kultury, Brno 2012.
Romové - reflexe problému: soubor textů k romské problematice, Praha 1997.
vybrané dějepisné učebnice
muzeum Romské kutury
rozhovory
materiály MŠMT
http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/mezinarodni-setkani-k-posilovani-institucionalnich-kapacit?highlightWords=integrace
http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/dotacni-program-msmt-na-podporu-vzdelavani-v-jazycich-1?highlightWords=integrace
http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/vyhlaseni-programu-na-podporu-integrace-romske-komunity-na-rok-2008?highlightWords=integrace
http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/vyhlaseni-dotacniho-programu-ministerstva-skolstvi-mladeze-a?highlightWords=integrace

materiály EU
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/cs/ALL/;ELX_SESSIONID=NFzGJG7GMZvlm8DScQVvHSGw0F59v112rJw9KQj6nL1V0d97BxnT!-32536369?uri=CELEX:52010DC0133
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/cs/ALL/?uri=CELEX:52011DC0173
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/cs/ALL/?uri=CELEX:52012DC0226
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/cs/ALL/?uri=CELEX:32013H1224(01)
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/cs/ALL/?uri=CELEX:52012DC0226
http://ec.europa.eu/europe2020/index_cs.htm
http://ec.europa.eu/justice/discrimination/document/index_cs.htm#h2-6
Předběžná náplň práce
Diplomová práce bude věnovaná problematice výuky romských dějin v hodinách dějepisu. Vycházím z předpokladu, že romské dějiny jsou do výuky zařazovány především skrze průřezové téma Multikulturní výchova, pro které MŠMT, EU a různé neziskové organizace vydaly mnohé příručky pro práci v hodinách či pro projektové dny. Pro výzkumnou část práce nejdříve metodou sondy zmapuji současnou situaci výuky romských dějin na příkladě dvou základních škol. Analyzuji, do jaké míry a jakou formou jsou romské dějiny v dějepise na vybraných školách vyučovány. Následně vytvořím návrh na zkvalitnění výuky, jehož funkčnost a efektivitu na obou školách ověřím.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This master thesis deals with teaching of history of the Roma people in history lessons. I will be working on the assumption that history of the Roma people is incorporated through the cross-curricular theme of “multicultural education”, for which the Ministry of Education, Youth and Sports, EU and various non-profit organizations published many handbooks to be used in lessons or during project days. Firstly, for the research part of this thesis, I will analyze the present situation of teaching of the Roma people history, using two lower secondary schools as an example. Secondly, I will analyse to what extent and how the Roma people history is taught at these schools. Based on my findings, I will create a layout for better teaching of the topic and test if my layout is functional and effective.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK