Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy
Název práce v češtině: Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy
Název v anglickém jazyce: Formative Assessment in Primary School Education
Klíčová slova: školní hodnocení, formativní hodnocení, hodnocení pro učení, zpětná vazba, dotazování, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, strategie formativního hodnocení, techniky formativního hodnocení
Klíčová slova anglicky: classroom assessment, formative assessment, assessment for learning, feedback, questioning, self-assessment, peer-assessment, formative assessment strategies, techniques of formative assessment
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 22.12.2014
Datum zadání: 22.12.2014
Datum a čas obhajoby: 18.05.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:09.03.2016
Datum proběhlé obhajoby: 18.05.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce diplomantka vymezí pojem formativní hodnocení, zhodnotí jej vzhledem k ostatním typům školního hodnocení a zmapuje jeho výhody a rizika ve vyučovacím procesu. Dále shrne v současnosti doporučované postupy a pravidla při práci s formativním hodnocením. V empirické části práce na základě šetření v primárních školách zjistí Jana Kopecká, jak učitelé hodnotí a jak vnímají své možnosti a problémy při zavádění formativního hodnocení. Na základě tohoto šetření formuluje doporučení pro učitele, kteří se výzkumu účastnili. Základní použitou metodou bude pozorování výuky a rozhovory s učiteli.
Seznam odborné literatury
CANGELOSI, J. S. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
KOENIG, J.A. (Ed.). Assessing 21st Century Skills. 2011. Dostupné na: <http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=13215>.
LOONEY, J.W. Integrating Formative and Summative Assessment: Progress Toward a Seamless System? OECD Working Paper No. 58. OECD Publishing, 2011. Dostupné na: <http://www.oecd-ilibrary.org/education/integrating-formative-and-summative-assessment_
5kghx3kbl734-en>.
NEWTON, P. Clarifying the Purposes of Educational Assessment. Assessment in Education. 2007, vol. 14, no. 2, p. 149–170.284
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
STARÁ, J. et al. Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2006.
Black, P., Harrison, Ch., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2004). Working inside the black box:
Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 8–21.
Black, P., & Wiliam, D. (2005). Changing Teaching through Formative Assessment: Research and
Practice. Formative Assessment. Paris: OECD. Retrieved from http://www.oecd.org/dataoecd/53/30/34260938.pdf
Cauley, K. M., & McMillan, J. H. (2009). Formative assessment techniques to support student
motivation and acheivement. Clearing House, 83(1), 1–6.
Chappuis, J. (2005). Helping Students Understand Assessment. Educational Leadership, 63(3), 39-43.
Chappuis, S., & Chappuis, J. (2007). The Best Value in Formative Assessment. Educational Leadership, 65(4), 14-18.
Leung C., & Mohan, B. (2004).Teacher formative assessment and talk in classroom contexts:
Assessment as discourse and assessment of discourse. Language Trstiny, 21, 335–359.
Looney, J. W. (2009). Assessment and Innovation in Education. OECD Education Working Papers.
Retrieved from http://dx.doi.org/10.1787/222814543073
Marshall, B. (2011). Testing English. Formative and Summative Approaches to English Assessment.
London: Continuum.
Marzano, R. J. (2006). Classroom assessment & Grading that work. Alexandria, Virginia: ASCD.
McMillan, J. H. (2007). Formative Classroom Assessment: theory into practice. NewYork : Teachers
College Press.
Novotná, K., & Krabsová, V. (2013). Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika, 63(3),
355–371.
OECD. Formative Assessment: Improving Learning in Secondary Classrooms. (2005). OECD: OECD
Publishing.
Santiago, P., Gilmore, A., Nusche, D., & Sammons, P. (2012). OECD Reviews of Evaulation and
Assessment in Education: Czech Republic 2012. OECD Publishing. Available from
http://www.oecd.org/dataoecd/33/47/49479976.pdf;
Starý, K. (2007). Formativní hodnocení ve školní výuce. In D. Greger & V. Ježková (Eds.), Školní
vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace (s. 221–242). Praha: Karolinum.

Předběžná náplň práce
V teoretické části práce diplomantka vymezí pojem formativní hodnocení, zhodnotí jej vzhledem k ostatním typům školního hodnocení a zmapuje jeho výhody a rizika ve vyučovacím procesu. Dále shrne v současnosti doporučované postupy a pravidla při práci s formativním hodnocením. V empirické části práce na základě šetření v primárních školách zjistí Jana Kopecká, jak učitelé hodnotí a jak vnímají své možnosti a problémy při zavádění formativního hodnocení. Na základě tohoto šetření formuluje doporučení pro učitele, kteří se výzkumu účastnili. Základní použitou metodou bude pozorování výuky a rozhovory s učiteli.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK