Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy
Název práce v češtině: | Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Formative Assessment in Primary School Education |
Klíčová slova: | školní hodnocení, formativní hodnocení, hodnocení pro učení, zpětná vazba, dotazování, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, strategie formativního hodnocení, techniky formativního hodnocení |
Klíčová slova anglicky: | classroom assessment, formative assessment, assessment for learning, feedback, questioning, self-assessment, peer-assessment, formative assessment strategies, techniques of formative assessment |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.12.2014 |
Datum zadání: | 22.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.03.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části práce diplomantka vymezí pojem formativní hodnocení, zhodnotí jej vzhledem k ostatním typům školního hodnocení a zmapuje jeho výhody a rizika ve vyučovacím procesu. Dále shrne v současnosti doporučované postupy a pravidla při práci s formativním hodnocením. V empirické části práce na základě šetření v primárních školách zjistí Jana Kopecká, jak učitelé hodnotí a jak vnímají své možnosti a problémy při zavádění formativního hodnocení. Na základě tohoto šetření formuluje doporučení pro učitele, kteří se výzkumu účastnili. Základní použitou metodou bude pozorování výuky a rozhovory s učiteli. |
Seznam odborné literatury |
CANGELOSI, J. S. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. KOENIG, J.A. (Ed.). Assessing 21st Century Skills. 2011. Dostupné na: <http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=13215>. LOONEY, J.W. Integrating Formative and Summative Assessment: Progress Toward a Seamless System? OECD Working Paper No. 58. OECD Publishing, 2011. Dostupné na: <http://www.oecd-ilibrary.org/education/integrating-formative-and-summative-assessment_ 5kghx3kbl734-en>. NEWTON, P. Clarifying the Purposes of Educational Assessment. Assessment in Education. 2007, vol. 14, no. 2, p. 149–170.284 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. STARÁ, J. et al. Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2006. Black, P., Harrison, Ch., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2004). Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 8–21. Black, P., & Wiliam, D. (2005). Changing Teaching through Formative Assessment: Research and Practice. Formative Assessment. Paris: OECD. Retrieved from http://www.oecd.org/dataoecd/53/30/34260938.pdf Cauley, K. M., & McMillan, J. H. (2009). Formative assessment techniques to support student motivation and acheivement. Clearing House, 83(1), 1–6. Chappuis, J. (2005). Helping Students Understand Assessment. Educational Leadership, 63(3), 39-43. Chappuis, S., & Chappuis, J. (2007). The Best Value in Formative Assessment. Educational Leadership, 65(4), 14-18. Leung C., & Mohan, B. (2004).Teacher formative assessment and talk in classroom contexts: Assessment as discourse and assessment of discourse. Language Trstiny, 21, 335–359. Looney, J. W. (2009). Assessment and Innovation in Education. OECD Education Working Papers. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1787/222814543073 Marshall, B. (2011). Testing English. Formative and Summative Approaches to English Assessment. London: Continuum. Marzano, R. J. (2006). Classroom assessment & Grading that work. Alexandria, Virginia: ASCD. McMillan, J. H. (2007). Formative Classroom Assessment: theory into practice. NewYork : Teachers College Press. Novotná, K., & Krabsová, V. (2013). Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika, 63(3), 355–371. OECD. Formative Assessment: Improving Learning in Secondary Classrooms. (2005). OECD: OECD Publishing. Santiago, P., Gilmore, A., Nusche, D., & Sammons, P. (2012). OECD Reviews of Evaulation and Assessment in Education: Czech Republic 2012. OECD Publishing. Available from http://www.oecd.org/dataoecd/33/47/49479976.pdf; Starý, K. (2007). Formativní hodnocení ve školní výuce. In D. Greger & V. Ježková (Eds.), Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace (s. 221–242). Praha: Karolinum. |
Předběžná náplň práce |
V teoretické části práce diplomantka vymezí pojem formativní hodnocení, zhodnotí jej vzhledem k ostatním typům školního hodnocení a zmapuje jeho výhody a rizika ve vyučovacím procesu. Dále shrne v současnosti doporučované postupy a pravidla při práci s formativním hodnocením. V empirické části práce na základě šetření v primárních školách zjistí Jana Kopecká, jak učitelé hodnotí a jak vnímají své možnosti a problémy při zavádění formativního hodnocení. Na základě tohoto šetření formuluje doporučení pro učitele, kteří se výzkumu účastnili. Základní použitou metodou bude pozorování výuky a rozhovory s učiteli. |