Teoretická část této diplomové práce shrnuje stručně poznatky o vývojové dyspraxii a krátce charakterizuje jednotlivá onemocnění, se kterými se potýkali probandi z testovaného souboru dětí se specifickými abnormitami, a to neurofibromatózou typu 1 a Aspergerovým syndromem, a zkoumá jejich souvislost s vývojovou dyspraxií. Dále jsou zmíněny možnosti terapie s využitím tance. Praktická část je zaměřena na hodnocení úrovně motorických dovedností u dětí se specifickými abnormitami a u dětských tanečníků rokenrolu pomocí testové baterie Movement Assessment Battery for Children 2. Dalším cílem je zjištění, zda úroveň motorických dovedností koreluje s úrovní pozornosti, vyšetřené Testem pozornosti d2. Posledním cílem práce je zhodnotit míru pohybové aktivity tanečníků rokenrolu za pomocí akcelerometru ActiGraph GT3X. U dětí se specifickými abnormitami se potvrdila přítomnost motorických obtíží, nepotvrdily se však rozdíly ve výkonu v jednotlivých komponentách testu MABC-2. Neprokázal se žádný rozdíl mezi motorickými schopnostmi dětí tancujících v páru akrobatický rokenrol a dětí tancujících rokenrol bez akrobacie ve formaci. Prokázaly se však rozdíly ve výkonu v jednotlivých komponentách testu MABC-2. Neprokázala se korelace mezi úrovní motorických dovedností a pozorností ani u dětí se specifickými abnormitami, ani u dětí tancujících akrobatický rokenrol. Vzhledem k malému počtu získaných dat z akcelerometru ActiGraph GT3X jsme nemohli vyslovit závěr k hypotéze týkající se množství PA dětí tancujících akrobatický rokenrol.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The theoretical part of this thesis briefly summarizes the findings of developmental dyspraxia and briefly characterizes different diseases encountered by tested subjects from a test sample of children with specific abnormalities, neurofibromatosis type 1 and Asperger's syndrome, and explores their relationship with developmental dyspraxia. The possibility of using dance therapy is also mentioned. The practical part is focused on evaluating the level of motor skills of children with specific abnormalities and children's rock and roll dancers using the Movement Assessment Battery for Children 2. Another objective is to determine whether the level of motor skills correlates with the level of attention tested by the Test of attention d2. The final goal is to assess the degree of physical activity of rock and roll dancers using the accelerometer ActiGraph GT3X. We confirm the presence of motor difficulties of children with specific abnormalities, however we did not confirm the performance differences in individual components of the test MABC-2 in this group. We failed to show any difference between the motor skills of children dancing in a pair of acrobatic rock and roll and children dancing rock and roll without acrobatics in formation, but we showed differences in performance in each component of the MABC-2 test. We have not demonstrated a correlation between the level of motor skills and attention in the group of children with specific abnormalities nor in the group of children dancing acrobatic rock and roll. We were not able to make any conclusion about the PA of the group of children dancing acrobatic rock and roll because of the low number of results from the accelerometer ActiGraph GT3X.