Znalosti dětí II. stupně vybrané ZŠ o chudobě
Název práce v češtině: | Znalosti dětí II. stupně vybrané ZŠ o chudobě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Knowledge of Children of a Selected Secondary School about Poverty |
Klíčová slova: | Chudoba, škola, děti, sociální pomoc |
Klíčová slova anglicky: | Poverty, school, children, social support |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.12.2014 |
Datum zadání: | 11.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 12.01.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.12.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.01.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Formulace problému, který bude v práci řešen:
Chudoba ve světě, chudoba v ČR, jak děti na vybrané ZŠ vnímají a rozumí pojmu chudoba. Cíl práce: Zjistit povědomí a postoje dětí na II. stupni vybrané základní školy o chudobě. Na základě zjištěných výsledků vytvořit projekt, který dětem přiblíží, co ve skutečnosti chudoba znamená a jak jí lze předcházet. Charakteristika metod: Dotazníkové šetření, otevřené a uzavřené otázky. Dotazník pro žáky 6. - 9. tříd na vybrané ZŠ . Sekundární analýza dat – analýza ŠVP Struktura práce: Práce bude obsahovat teoretickou a praktickou část. V teoretické části bude popsána chudoba ve světě a v ČR. V praktické části bude provedeno dotazníkové šetření u žáků 6. - 9. tříd na vybrané základní škole. Cílem bude kromě povědomí o chudobě, prokázat existenci rozdílů mezi žáky z města a venkova. Vedle dotazníkového šetření bude též provedena analýza ŠVP vybrané ZŠ ke zkoumané problematice. Na základě šetření bude vypracován projekt, který pomůže žákům pochopit význam chudoby. |
Seznam odborné literatury |
Mareš, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 248 stran. Základy sociologie; sv. 6. ISBN 80-85850-61-3.
Ondřej Horký.Česko proti chudobě. 2005, Vyd. 1, česky, Ekumenická akademie, Praha, 47 stran, ISBN: 8023964194 . Cibulka Pavel, Hlavačka Milan. Chudinství a chudoba jako sociálně historický fenomén -- Ambivalence dobových perspektiv, individuální a kolektivní strategie chudých a instrumentária řešení. Historický ústav AV ČR, v.v.i., počet stran 623, ISBN: 9788072862252 Waisová Šárka. Chudoba a bohatství v současném světě, vydavatel Aleš Čeněk, počet stran 160, ISBN 80-86898-86-5 |
Předběžná náplň práce |
Práce bude obsahovat teoretickou a praktickou část. V teoretické části bude popsána chudoba ve světě a v ČR. V praktické části bude provedeno dotazníkové šetření na ŽŠ u žáků 5. - 9. tříd, kde zjistíme na dané škole rozdíly mezi žáky z města a venkova a jaké mají vědomosti o této problematice. Ve kterém ročníku a v jakých předmětech se danému tématu věnují. Na základě šetření bude vypracovám projekt, který pomůže žákům pochopit význam slova chudoba.
Seznam literatury: [4] COLLIER, Paul. Miliarda nejchudších: proč se některým zemím nedaří a co s tím. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2009. 217 s. ISBN 978-80-7429-10-7. [6] HLAVAČKA, Milan a CIBULKA, Pavel. Chudinství a chudoba jako sociálně historický fenomén. Vyd. 1.Praha: Historický ústav, 2013. 623 s. ISBN 978-80-7286-225-2. [13] MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Základy sociologie. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. 248 s. svazek 6. ISBN 80-85850-61-3. [15] MAREŠ, Petr a RAPUŠIČ, Ladislav. Chudoba očima české veřejnosti. Vyd. 1. Brno: Závěrečná zpráva pro MPSV ČR. 1995. 531-555 s. ISSN 0038-0288. [17] MAREŠ, Petr. Právo nežít v chudobě. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2010. 142 s. ISBN 978-80-7007-321-6. [22] WAISOVÁ, Šárka. Plzeňské rozhovory. Chudoba a bohatství v současném světě. Vyd. 1. Plzeň: Aleš Čeněk, s. r. o., 2006. 159 s. ISBN 80-85850-61-3 |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis will include a theoretical and practical part. In the theoretical part, there will be described poverty in the world and in the Czech Republic. In the practical part, there will be carried out the survey at pupils of the 5 to 9 classes in lower secondary school, where we will find the differences between the school pupils from the city and the countryside and what they know about this problems, in that class and in which subjects they dedicate to that topic. On the basis of the investigation, the project will be developed that will help pupils to understand the meaning of the word poverty.
|