Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 391)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Móda v rozepři
Název práce v češtině: Móda v rozepři
Název v anglickém jazyce: Fashion as a Differend
Klíčová slova: móda, oděv, styl, antimóda, ne-móda, konzum, udržitelnost, rozepře, řečové hry, pomalá móda, rychlá móda, diskurz, postmoderna, postmoderní situace, legitimizace, logický paradox
Klíčová slova anglicky: fashion, clothing, style, antifashion, non-fashion, consumption, sustainability, language games, differend, slow fashion, fast fashion, postmodernism, postmodern condition, logical paradox
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Program Elektronická kultura a semiotika (24-KEKS)
Vedoucí / školitel: doc. Michaela Fišerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 08.12.2014
Datum zadání: 08.12.2014
Datum odevzdání elektronické podoby:29.06.2018
Datum proběhlé obhajoby: 20.09.2018
Předmět: Obhajoba diplomové práce (YMMM4A10)
Oponenti: Mgr. Martin Charvát, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Diplomová práce nazvaná „Oděv jako znak identity“ vychází z předpokladu, že oděv je jazykem s vlastním byť aproximačním kódem (Umberto Eco), kterým skrze jedince promlouvá společnost (Fred Davis). Identitu zde budu analyzovat jako autentický stav mysli, bez potlačování vlastní přirozenosti, za jejíž odlišnost se pokoušíme bojovat mimo jiné konstrukcí sebe sama skrze módní znaky, tedy oděvem a jeho součástmi (módní doplňky, úprava vlasů či vousů, make-up, atd.). Nebojuje-li, potýkáme se s rizikem, že naše identita bude „falešná“, tzn. vytvořená bez dostatečného hledání, pouhým pasivním přijetím cizích norem, názorů, systému hodnot a cílů (David Šmahel). Staneme se napodobeninou zhotovenou s úmyslem vydávat se za pravou „věc“, nebo-li padělkem, viz. Umberto Eco. Tato práce se pokusí prozkoumat východiska výše nastíněných identit a v souvislosti s tím objasnit fakt, proč identita není ani „kulturní“, ani „přirozená“ a na jakých principech v souvislosti s oděvem funguje. Cílem tedy bude jednat shrnout různé metody nových přístupů k danému tématu, tak je s sebou přinesla postmoderní kultura, kdy vyjdu například z teorie Judith Butler, Ervinga Goffmana, Johna Fiskeho, či Nicholase Mirzoeffa, který například identitu chápe jako formu v neustálém pohybu, využívající fyzických, psychických a tvůrčích zdrojů, aby stvořila představu jednoho nebo mnohých Já, a to ze spousty možností, které jsou spíše fraktální než lineární. Jedním ze základních postupů bude snaha nalézt vhodné způsoby bourání oněch binárních opozic, a dokázat, že jednoznačné spojování označujícího s označovaným v oblasti módy, je zastaralé a překonané.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK