Rozvoj žákovské kompetence ke spolupráci
Název práce v češtině: | Rozvoj žákovské kompetence ke spolupráci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Developing of pupils´ competence to cooperate |
Klíčová slova: | žákovská kompetence ke spolupráci, vývojové předpoklady ke spolupráci, vyučovací styl, kooperativní výukové strategie, skupinová práce |
Klíčová slova anglicky: | pupils' competence to cooperate, developmental prerequisites for cooperation, teaching style, cooperative teaching strategies, group work |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.11.2014 |
Datum zadání: | 27.11.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.03.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude mít toereticko-výzkumný charakter.
Cíl: Analyzovat vztah mezi způsobem vedení výuky učitelem a rozvíjením kompetence žáků vzájemně spolupracovat. Objasnit vliv povahy tothoto vztahu na sociální klima školní třídy. |
Seznam odborné literatury |
KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha 1997.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H.: Pedagogika pro učitele. Praha 2010. BELZ, H., SIEGRIST, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha 2001. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D.: Respektovat a být respektován. Kroměříž 2005. NELEŠOVSKÁ, A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha 2005. PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha 2006. KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A.: Analýza vyučování. Praha 2009. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha 2009. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R.: Vyučování jako dialog. Praha 2007. HRABAL, V., PAVELKOVÁ. I.: Jaký jsem učitel. Praha 2010. MAŇÁK, J., ŠVEC, V.: Výukové metody. Brno 2003. MAREŠ, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha 1998. CANGELOSI, J., S.: Strategie řízení třídy. Praha 2009. HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy.Praha 2007. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Komunikace ve škole. Brno 1995. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha 2000. |
Předběžná náplň práce |
Teoretická část:
1. Analyzovat požadavky na rozvíjení kompetence ke spolupráci u žáků na 1.stupni ZŠ z hlediska vývojové psychologie,sociální psychologie a pedagogiky, zejména z hlediska současných vzdělávacích strategií (sociální konstruktivismus). 2. Pojednat vliv vyučovacího stylu učitele na rozvíjení sledované kompetence. 3. Ozřejmit vztah mezi rozvinutou a nerozvinutou kompetencí spolupracovat a sociálním klimatem školní třídy. Praktická část: Zpracovat případovou studii několika školních tříd a třídních učitelů na 1.stupni ZŠ. Záměrně vybraný výzkumný vzorek - učitelé, kteří cíleně pečují o klima mimo jiné prostřednictvím důrazu na skupinovou, resp. kooperativní práci žáků. |