Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Slovo jako obraz
Název práce v češtině: Slovo jako obraz
Název v anglickém jazyce: Word as a picture
Klíčová slova: slovo, obraz, symbol, znak, soulad, napětí, paradox
Klíčová slova anglicky: word, picture, symbol, sign, harmony, tension, paradox
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 21.11.2014
Datum zadání: 08.12.2014
Datum a čas obhajoby: 07.09.2017 10:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
Sledujte vztah textu a obrazu. Vnímejte dichotomii jejich participace v uměleckém díle. Studujte denotace a konotace slova a obrazu. Prezentujte rozdíl ve vnímání i obtížnosti čtení významů obou kategorií. Sledujte, kdy se začíná objevovat text v obraze a kam tento vztah dospěl. Je text v obraze paradoxem?

Praktická část:
Vytvořte sérii praktických výstupů jako osobní reakci na vztah obrazu a textu. Pracujte s textem jako souborem indiferentních znaků a s textem jako nositelem významu. Rozveďte možnosti práce na tématu v rovině formální a obsahové. Zkoumejte téma souladu a nesouladu textu a obrazové složky díla.

Didaktická část
Reflektujte výsledky zkoumání v teoretické i praktické části diplomové práce v didaktických etudách. Pokuste se naznačit výtvarnou řadu rozvíjející dialog obrazového znaku a grafému.
Seznam odborné literatury
ECO, U. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004
FRIEDL E. Kulturní dějiny novověku I., II., Triton, Praha, 2006
HARRIES K. Smysl moderního umění, Host, Brno, 2010
KOHÁK E. Člověk, dobro a zlo (kapitoly z dějin morální filosofie), Ježek, Praha, 1993
KRATOCHVÍL, Z.; BOUZEK, J. Proměny interpretací. Praha : Herrmann & synové, 1996
KULKA, J. Psychologie umění. Praha:Grada, 2008
KALNICKÁ Z. John Dewey: Nové paradigma estetiky?, Sborník FF OU, 160/1996
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha : Sarah. 2000
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997
Předběžná náplň práce
Pozorování textu a obrazu. Vnímání dichotomie jejich participace v uměleckém díle. Rozdílnost ve čtení obrazového znaku a grafému. Vytvoření praktického výstupu jako osobní reakce na zkoumaný vztah. Zdůraznění souladu a nesouladu textu a obrazové složky díla. Reflexe výsledku zkoumání v didaktických etudách.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Observation of a text and a picture. Perception of the dichotomy of their participation in the work of art. Finding the difference between the reading an image and a grapheme. Creating a practical part as a personal reaction to the found relationship. Emphasizing a harmony or a disharmony of the text and visual elements in the art object. Reflection on the outcome of research in teaching etudes.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK