Slovo jako obraz
Název práce v češtině: | Slovo jako obraz |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Word as a picture |
Klíčová slova: | slovo, obraz, symbol, znak, soulad, napětí, paradox |
Klíčová slova anglicky: | word, picture, symbol, sign, harmony, tension, paradox |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.11.2014 |
Datum zadání: | 08.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2017 10:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. |
Konzultanti: | doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část:
Sledujte vztah textu a obrazu. Vnímejte dichotomii jejich participace v uměleckém díle. Studujte denotace a konotace slova a obrazu. Prezentujte rozdíl ve vnímání i obtížnosti čtení významů obou kategorií. Sledujte, kdy se začíná objevovat text v obraze a kam tento vztah dospěl. Je text v obraze paradoxem? Praktická část: Vytvořte sérii praktických výstupů jako osobní reakci na vztah obrazu a textu. Pracujte s textem jako souborem indiferentních znaků a s textem jako nositelem významu. Rozveďte možnosti práce na tématu v rovině formální a obsahové. Zkoumejte téma souladu a nesouladu textu a obrazové složky díla. Didaktická část Reflektujte výsledky zkoumání v teoretické i praktické části diplomové práce v didaktických etudách. Pokuste se naznačit výtvarnou řadu rozvíjející dialog obrazového znaku a grafému. |
Seznam odborné literatury |
ECO, U. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004
FRIEDL E. Kulturní dějiny novověku I., II., Triton, Praha, 2006 HARRIES K. Smysl moderního umění, Host, Brno, 2010 KOHÁK E. Člověk, dobro a zlo (kapitoly z dějin morální filosofie), Ježek, Praha, 1993 KRATOCHVÍL, Z.; BOUZEK, J. Proměny interpretací. Praha : Herrmann & synové, 1996 KULKA, J. Psychologie umění. Praha:Grada, 2008 KALNICKÁ Z. John Dewey: Nové paradigma estetiky?, Sborník FF OU, 160/1996 PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009 ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha : Sarah. 2000 SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997 |
Předběžná náplň práce |
Pozorování textu a obrazu. Vnímání dichotomie jejich participace v uměleckém díle. Rozdílnost ve čtení obrazového znaku a grafému. Vytvoření praktického výstupu jako osobní reakce na zkoumaný vztah. Zdůraznění souladu a nesouladu textu a obrazové složky díla. Reflexe výsledku zkoumání v didaktických etudách. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Observation of a text and a picture. Perception of the dichotomy of their participation in the work of art. Finding the difference between the reading an image and a grapheme. Creating a practical part as a personal reaction to the found relationship. Emphasizing a harmony or a disharmony of the text and visual elements in the art object. Reflection on the outcome of research in teaching etudes. |