Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium. Kromě omezení funkcionality související s napojením na WhoIs nebude ve většině případů možné odevzdávání závěrečných prací. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení.
Vliv kapacitní dopravní infrastruktury na socioekonomický rozvoj obcí ve Středočeském kraji
Název práce v češtině: Vliv kapacitní dopravní infrastruktury na socioekonomický rozvoj obcí ve Středočeském kraji
Název v anglickém jazyce: Effect of high-capacity transport infrastructure on socioeconomic development of municipalities in the Central Bohemia region
Klíčová slova: dopravní infrastruktura, dopravní dostupnost, regionální rozvoj, region, obec
Klíčová slova anglicky: transport infrastructure, accessibility, regional development, region, municipality
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 13.12.2014
Datum zadání: 15.12.2014
Datum odevzdání elektronické podoby:23.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 25.05.2016
Oponenti: RNDr. Jakub Chmelík, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Kapacitní dopravní infrastruktura bývá označována jako jeden z klíčových faktorů regionálního rozvoje. Cílem předkládané práce je konkretizovat její účinky ve vztahu k dostupnosti Prahy na možný rozvoj obcí ve Středočeském kraji. Základem výzkumu je nalézt indikátory, které jsou existencí komunikace a dostupností silného jádra významně ovlivňovány a následně tak formulovat budoucí vývoj dotčených oblastí. Pro výzkum akcesibility jsme využili metody geografické analýzy s vymezením zón časové dostupnosti. Dlouhodobý vývoj je sledován pomocí indexů změn relevantních ukazatelů mezi roky 2001 a 2011 a jejich významnost jsme hodnotili analýzou rozptylu. Klíčové faktory v obcích na komunikacích byly srovnávány s daným SO ORP. Charakteristika významných jevů v území usnadnila identifikaci rozdílných hodnot ve vývoji. Přes problematickou datovou základnu práce potvrdila rozvojové účinky kapacitních komunikací, především v demografické oblasti, ale ty jsou výrazně ovlivněny časovou dostupností k centru a hospodářskou základnou území. Výsledky práce mohou sloužit jako podklad k rozhodování o územních investicích a k předpovědi vývoje území při plánované výstavbě dopravní infrastruktury.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
High capacity transport infrastructure is often referred to as a one of key factors in regional development. The aim of this study is specify effects of capacity transport infrastructure in relation with accessibility to Prague on possible municipalities development in the Central Bohemia region. Basis of this research is identify indicators, that are significantly affected existence of transport infrastructure and accessibility strong core and then to formulate future development of concerned areas. We used spatial analysis methods with demarcation time accessibility zones for accessibility research. Long term development is monitored using index changes of relevant indicators between 2001 and 2011 and their significance are evaluated by analysis of variance. Key factors in municipalities on transport infrastructure were compared with SO ORP. Characteristic of significant effects in area has provide identification different values in development. In spite problematic data base this research confirmed development effects of high capacity roads, especially in demographic terms, but they are significantly influenced by the time accessibility to region core and area economic base. The results can be used as a document for deciding on territorial investment and to prediction effects for the planned transport infrastructure.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK