Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Trénink kognitivních funkcí po poškození mozku s využitím Vienna Test System Schuhfried
Název práce v češtině: Trénink kognitivních funkcí po poškození mozku s využitím Vienna Test System Schuhfried
Název v anglickém jazyce: Training of cognitive function after brain injury with use of Test System Schuhfried
Klíčová slova: poškození mozku, trénink kognitivních funkcí, ergoterapie, počítačový program, počítačem asistovaný trénink, CogniPlus
Klíčová slova anglicky: brain injury, training og cognitive function, occupational therapy, computer program, computer assisted training, CogniPlus
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: Mgr. Alice Oktábcová
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.05.2014
Datum zadání: 13.04.2016
Datum a čas obhajoby: 06.06.2016 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 06.06.2016
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01225)
Oponenti: Mgr. Zuzana Zemánková
 
 
 
Seznam odborné literatury
ADAMČOVÁ, Hana. Neurologie 2003. 1. vyd. Praha :Triton, 2003. 383 s. : il., tab., grafy ; 24 cm. ISBN: 80-7254-431-4.

AMBLER, Zdeněk. Základy neurologie: [učebnice pro lékařské fakulty]. 7. vyd. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-707-3.

Analýza současné situace dostupnosti vybrané zdravotní a sociální péče a rehabilitace pro pacienty po získaném poškození mozku v České republice [online]. Praha: CEREBRUM, 2010 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://www.cerebrum2007.cz/design/Analyza_soucasne_situace_zdravotni.pdf

BARTOŠ, A. Krátké kognitivní testy, AD centrum Psychiatrické centrum Praha
a Neurologická klinika, UK 3. LF a FNKV, Praha, Reminiscence: An Importurt Task
for Older Adults [online] dostupné z:http://www.kognice.cz/kurz%20brno%202012%20prezentace/Bartos_KratkeKognitiv
niTesty_KurzDemence_Brno12.pdf [cit. 2016-13-4]

CogniFit brain training. CogniFit [online]. CogniFit Ltd, 2016 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: https://www.cognifit.com/whats-cognifit

CogniPlus. Assesment Systems Czech [online]. Czech Republic, 2001 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://cz.asystems.as/produkty/schuhfried/cogniplus

CogniPlus. PsyExpert [online]. Mannheim: kurzundkallweit, 2012 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www.psyexpert.de/cogniplus/#

CogniPlus katalog tréninkových programů. Assesment Systems [online]. Czech Republic, 2001 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://cz.asystems.as/files/Docs/CPS_katalog_t%C3%A9ninkov%C3%BDch_program
About us – introducing SCHUHFRIED. Schuhfried [online]. Moedling, 2012 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: https://www.schuhfried.com/about-us/

Cogni Plus Systém pro kognitivní trénink, Instalace a první kroky. Assesment Systems [online]. Czech Republic, 2001 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://cz.asystems.as/files/Docs/CPS_P%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_k_instalaci.pdf%C5%AF.pdf

Cognitive training with CogniPlus. Schuhfried [online]. Moedling, 2012 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: https://www.schuhfried.com/trainings/cogniplus
A typical training session. Schuhfried [online]. Modling, 2012 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www.schuhfried.com.au/cogniplus-cps/training-with-cogniplus/a-typical-training-session/




DE LUCA, Rosaria. Is computer-assisted training effective in improving rehabilitative outcomes after brain injury? A case-control hospital-based study. Disability and health journal [online]. 2014,7(3), 356-360 [cit. 2016-04-13]. DOI: 10.1016/j.dhjo.2014.04.003. ISSN 19366574. Dostupné z: http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.is.cuni.cz/pubmed/?term=Is+computer-assisted+training+effective+in+improving+rehabilitative+outcomes+after+brain+injury%3F+A+case-control+hospital-based+study

FAKTOROVÁ, Mária. Vyšetření ergoterapeutem a terapie kognitivních a percepčních poruch u pacientů po poškození mozku. In ADAMČOVÁ, Hana et al. Neurologie 2003. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2003, s. 353-377. Trendy v medicíně. ISBN 80-725-4431-4

FIALA, Petr. Poranění mozku - a co dál?. In: Život po poranění mozku. Praha: Cerebrum, 2009, s. 12. ISBN 978-80-904357-0-4.

HAGOVSKÁ, Magdaléna. Impact of the combination of cognitive and balance training on gait, fear and risk of falling and quality of life in seniors with mild cognitive impairment. Geriatrics and gerontology international [online]. 2015 [cit. 2016-04-11]. DOI: 10.1111/ggi.12593. ISSN 14441586.

HAUKE, Johanna. Efficacy of alertness training in a case of brainstem encephalitis: clinical and theoretical implications. Neuropsychological Rehabilitation [online]. 2011,21(2), 164-182 [cit. 2016-04-13]. DOI: 10.1080/09602011.2010.541792. ISSN 09602011.

Hospitalizovaní v nemocnicích 2012 [online]. ÚZIS ČR, 2013 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://www.uzis.cz/katalog/zdravotnicka-statistika/hospitalizovani

JANEČKOVÁ, Marcela, Tereza ŽÍLOVÁ a Kristýna RADOCHOVÁ. Doporučení k organizaci systému zdravotně-sociální péče o pacienty po získaném poškození mozku [online]. Praha: CEREBRUM- sdružení osob po poranění mozku a jejich rodin, 2011 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://www.cerebrum2007.cz/files/568_92575a7476.pdf

KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Ergoterapie u pacientů s poškozením mozku. In: Neuropsychologie v neurologii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, s. 341-352. ISBN 80-247-0843-4.

KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364
s. ISBN 978-802-4726-991.

KRIVOŠÍKOVÁ, M. Vyšetření a terapie kognitivních funkcí. Praha: Univerzita Karlova. 1. lékařská fakulta, 2010.

KULIŠŤÁK, Petr. Některé počítačové programy pro cvičení kognitivních funkcí (tzv. počítačem asistovaný trénink) [online]. 2008. [cit. 13. 4. 2016]
Dostupné z: http://www.cerebrum2007.cz/download/PhDr.Kulistak.pdf

KULIŠŤÁK, Petr. Neuropsychologie. Vyd. 2., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2011.
ISBN: 978-80-7367-891-3.

LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha: Galén, 2005, 350 s. ISBN 80-7262-317-6.

LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, Marcela. Trauma mozku a jeho rehabilitace. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7.

MALIA, Kit a Anne BRANNAGAN. Jak provádět trénink kognitivních funkcí: praktická příručka pro každého. Vyd. 1. Praha: Cerebrum - Sdružení osob po poranění mozku a jejich rodin, 2010, s. 414. ISBN 978-80-904357-3-5.

Maňasová, K. (2013). Počítačová rehabilitace kognitivních funkcí. Možnosti programu
HAPPYneuron Brain Jogging.(Diplomová práce). Univerzita Karlova v Praze, Praha.

PFEIFFER, Jan. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.

POWELL, Trevor J. Poškození mozku: praktický průvodce pro terapeuty, rodinné příslušníky a pacienty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-7367-667-4.

PREISS, M. Kognitivní trénink v domácích podmínkách on-line: program Cognifit. Praha: Cerebrum, 2010.

PREISS, Marek a Hana PŘIKRYLOVÁ KUČEROVÁ. Neuropsychologie v neurologii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0843-4.

PSSCogRehab. Psychological Software Services [online]. Indianapolis: Psychological Software Service Inc, 2014 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: https://www.psychological-software.com/psscogrehab---english.html

Samco. Neurop [online]. Staudachberg: samco, 2015 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www.neurop.de/index_sl.html

SUSLOW. Attention training in the cognitive rehabilitation of schirozphrenic patients: A review of efficacy studies. Acta psychiatrica Scandinavica [online]. 2001,103(1), 15-23 [cit. 2016-04-13]. ISSN 0001690X. Dostupné z: http://ovidsp.tx.ovid.com.ezproxy.is.cuni.cz/sp-3.19.0a/ovidweb.cgi?&S=KJDPFPBGBFDDCPBNNCIKMAGCLKOPAA00&Complete+Reference=S.sh.21|4|1

Welcome to the brain. Israel21c [online]. Israel, 2001 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www.israel21c.org/welcome-to-the-brain-gym/

What Is The HAPPYneuron Method? My Happy Neuron [online]. HappyNeuron, 2016 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www.happy-neuron.com/the-method/what-is-the-happyneuron-method

ZIMMERMANN, Ronan. Cognitive training in Parkinson disease: cognition-specific vs nonspecific computer training. Neurology [online]. 2014,82(14): 1219-26 [cit. 2015-11-01]. DOI: 10.1212/WNL.0000000000000287. ISSN 00283878.
Předběžná náplň práce
Poškození mozku představuje velké zatížení v naší společnosti a jedním z následků poškození mozku je porucha kognitivních funkcí. Kognitivní funkce jsou nezbytné pro soběstačnost a participaci člověka v životě. Cílem této bakalářské práce je popsat využití počítačového programu CogniPlus od společnosti Vienna Test System Schuhfried pro trénink kognitivních funkcí u pacientů po poškození mozku. Teoretická část poskytuje informace o problematice poškození mozku a jeho následků a popisuje kognitivní funkce a jejich poruchy. Dále jsou v této části popsány možnosti neurorehabilitace a neuropsychologie a je zde popsána role ergoterapie v tréninku kognitivních funkcí. Závěr teoretické části je zaměřen na využití počítačových programů a na jejich výhody a nevýhody a v poslední řadě je zde uveden podrobný popis počítačového programu CogniPlus. Praktická část je zaměřena na možnost použití počítačového programu CogniPlus pro trénink kognitivních funkcí u pacientů po poškození mozku. Praktická část práce obsahuje 2 kazuistiky. S každým pacientem bylo provedeno 10 tréninků na CogniPlusu v období 2 měsíců jednou a dvakrát týdně. Před a po sérii terapií byly s pacienty provedeny kognitivní testy pro zhodnocení stavu kognitivních funkcí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Brain injury is a heavy burden on our society and one of the consequences of brain injury is cognitive impairment. Cognitive functions are essential to self-sufficiency and participation in the life of man. The aim of this work is to describe the use of a computer program CogniPlus from Vienna Test System Schuhfried for the training of cognitive functions for patients after brain injury. The theoretical part provides information on the issues of brain injury and its consequences and describes cognitive functions and their disorders. Furthermore, this section describes the options for neurorehabilitation and neuropsychology and there’s also described the role of occupational in training of cognitive functions. Conclusion The theoretical part focuses on the use of computer programs and their advantages and disadvantages, and lastly, there is a detailed description of the computer program CogniPlus. The practical part is focused on the possibility to use a computer program for training (CogniPlus) of cognitive function of patients after brain injury. The practical part contains two case studies. Each patient was conducted 10 training sessions on CogniPlus during two months - once and twice a week. Before and after of the therapy series, cognitive tests were performed on patients for evaluation of the state of their cognitive functions.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK