Využití smyslového marketingu v místě prodeje
Název práce v češtině: | Využití smyslového marketingu v místě prodeje |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The usage of sensory margenting at the point of sale |
Klíčová slova: | Smyslový marketing, smysly, emoce, multisensorický marketing, vícesmyslový marketing, in-store komunikace, komunikace v místě prodeje, Nike, Bomton, Sephora, ALO diamonds, ALOve |
Klíčová slova anglicky: | Sensory marketing, smysly, emotions, multisensory marketing, vícesmyslový, in-store marketing communication, point of sale marketing, Nike, Bomton, Sephora, ALO diamonds, ALOve |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 16.06.2014 |
Datum zadání: | 16.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2016 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2016 |
Oponenti: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
KRISHNA, Aradhna. Customer sense: how the 5 senses influence buying behavior. New York, NY: Palgrave Macmillan, 2013, p. cm. ISBN 978-023-0341-739.
Kniha pomáhá manažerům pochopit, jak zákazníci vnímají produkty na smyslové úrovni. Popisuje konkrétní působení vázající se k jednotlivým smyslům a ukazuje, jak velký dopad mohou mít na spotřebitelovo kupní chování i malé sensorické změny. KRISHNA, Aradhna. Sensory marketing: research on the sensuality of products. New York: Routledge, c2010, xxx, 392 p., [3] p. of plates. ISBN 18-416-9889-X. Publikace poskytuje výsledky průzkumů z oblasti smyslového marketingu. Předmětem výzkumu je otázka vlivu senzorických aspektů produktů na emoce, vnímání, preference, volby a spotřeby těchto výrobků. KROFIANOVÁ, JESENSKÝ, BOČEK, 2009. POP- in-store komunikace v praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 224 s. ISBN 978-80-247- 2840-7 Publikace věnovaná oboru „marketing at-retail“, zaměřuje se na všechny aspekty tohoto propagačního prostředku v teorii i praxi. Je určená především studentům a začínajícím manažerům, kteří se mohou obeznámit s daným médiem (v oblasti místa prodeje – POP) a funkcí, již plní v oblasti marketingu. LINDSTROM, Martin. 2005a. Brand Sense: Build powerful Brands through Touch,Taste, Smell, Sight, and Sound. New York: Free press. 2005. Kniha je zaměřená na budování značky pomocí opomíjených smyslů – chuti, čichu a hmatu. Autor nabízí inovativní nástroje brandingu, napomáhá zhodnotit „smyslovou úroveň“ značky, analyzovat její smyslový potenciál a ukázat cestu k optimalizaci senzorického brandingu. LINDSTROM, Martin. 2009. Nákupologie : Pravda a lži o tom, proč nakupujeme. První vydání. Brno: Computer Press, 2009. 232 s. ISBN 978-80-251-2396-6 Publikace se opírá o výsledky výzkumů, které autor provedl se spolupráci se špičkovými neurology. Neuromarketing, kterým se autor v knize zabývá především, znehodnocuje oblíbené marketingové a reklamní postupy. Jedním z důležitých témat je samozřejmě otázka vlivu sensorického marketingu na zákazníka. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce pojednává o smyslovém marketingu v místě prodeje se zaměřením na jeho provedení v praxi. První část nahlíží do psychologie zákazníka a snaží se najít příčiny jeho nákupních rozhodnutí. Vzhledem k faktu, že se více než 80 % zákazníků rozhoduje o koupi určitého produktu až v místě prodeje, roste důležitost marketingové komunikace v místě prodeje, která dokáže impulzní nákup ovlivnit nejvíce. V dnešní době navíc zákazníci očekávají od nakupování nějaký ojedinělý zážitek spojený s emocemi. Druhá část bakalářské práce se tedy zabývá marketingem zaměřeným na emoce, které závisí na smyslovém vnímání. Z toho vyplývá, že je pro vyvolání příjemných emocí u zákazníka důležité působit převážně na jeho smysly.
Na základě poznatků zahrnutých v části o smyslovém marketingu se bakalářská práce nakonec věnuje také příkladům efektivního využití tohoto typu marketingové komunikace v praxi. Prostřednictvím terénního šetření je zde podrobně popsáno několik provozoven, které nabízejí svým zákazníkům výjimečný zážitek z nakupování. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis contemplates sensory marketing at the point of purchase with specific focus on its implementation in practice. The first part looks into the psychology of a customer and tries to find reasons for his purchasing decisions. Because more than 80 % of customers decide on a purchase of a product at the point of purchase, the importance of marketing communication at the point of purchase which can influence the impulsive purchase is immense. Moreover, nowadays customers expects a unique experience connected with emotions from shopping. Therefore, the second part focuses on the sense-oriented marketing which is based on emotions. That suggests that in order to draw positive emotions from a customer it is essential to appeal to his emotions.
Based on findings included in the part dedicated to sensory marketing, the thesis concentrates on the examples of effective usage of this type of marketing communication in practice. Using a field research, several stores that offer their customers a exceptional experience from shopping are depicted thoroughly. |