Problém svobody jednotlivce v rogersovském přístupu ke vzdělávání
Název práce v češtině: | Problém svobody jednotlivce v rogersovském přístupu ke vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Problem of Individual Freedom in Rogers´Approach to Education |
Klíčová slova: | vzdělávání a učení se dospělých, Carl Ransom Rogers, přístup zaměřený na člověka, nedirektivní vzdělávání, svoboda jednotlivce, pragmatismus, John Dewey |
Klíčová slova anglicky: | adult learning and education, Carl Ranson Rogers, Person Centered Approach, non-directive learning, individual freedom, pragmatism, John Dewey |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.06.2014 |
Datum zadání: | 12.06.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.07.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2015 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je analýza představy svobody vzdělávajícího se jednotlivce, která je rozpracována v díle amerického psychologa Carla Ransoma Rogerse. Jeho přístupem zaměřeným na člověka v aplikaci na vzdělávání se bakalářská práce zabývá z hlediska filozofie vzdělávání. Témata vymezení rolí vzdělávaného a vzdělavatele, významu osobní zkušenosti, autentičnosti, svobody a možnosti seberealizace ve vzdělávacím procesu jsou zde interpretována jako stěžejní body Rogersovy představy o ideální podobě vzdělávání. Jeho přístup je dále konfrontován se dvěma alternativními přístupy k tématu svobody z oblasti politické filozofie, a to liberalistickým a komunitaristickým. Tímto srovnáním lze odhalit a posoudit sporné stránky Rogersova myšlení.
1 Kontext vzniku přístupu zaměřeného na člověka 1.1 Vznik humanistické psychologie jako reakce na psychoanalýzu a behaviorismus 1.2 Zdroje inspirace Carla R. Rogerse 2 Rogersovo pojetí osobnosti 3 Rogersův koncept ideální podoby vzdělávání 3.1 Kritika tradičního vzdělávání 3.2 Charakteristika přístupu zaměřeného na člověka v aplikaci na vzdělávání 4 Nedostatky přístupu zaměřeného na člověka 5 Liberalistický a komunitaristický pohled na svobodu jednotlivce 6 Srovnání Rogersova přístupu s perspektivou liberalismu a komunitarismu |
Seznam odborné literatury |
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
ELIAS, John Lawrence a Sharan Ballard MERRIAM. Philosophical Foundations of Adult Education. Malabar: Krieger Publishing Company, 2005. ISBN 978-1575242545. FOLEY, Griff. Dimensions of Adult Learning. New York: McGraw-Hill International, 2004. ISBN 9780335225040. JARVIS, Peter. Twentieth Century Thinkers in Adult and Continuing Education. London: Kogan Page, 2001. ISBN 978-0749434083. KIS, János. Současná politická filosofie: sborník textů anglosaských autorů 20. století. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-60-7. KNOWLES, Malcolm. The adult learner: a neglected species. Houston: Gulf Pub. Co., 1973. ISBN 0-87201-005-8. NYE, Robert. Tri psychológie: koncepcie Freuda, Skinnera a Rogersa. Bratislava: Ikar, 2004, 168 s. ISBN 80-551-0819-6. NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie: přístup zaměřený na člověka. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2004, 137 s. ISBN 80-86598-69-1. PATTERSON, Cecil Holden. Foundations for a theory of instruction and educational psychology. New York: Harper & Row, 1977. ISBN 978-0060450571. ROGERS, Carl Ransom a H. Jerome FREIBERG. Sloboda učiť sa. Modra: Persona, 1998, 431 s. ISBN 80-967980-0-6. ROGERS, Carl Ransom. Encountrové skupiny. Modra: Inštitút rozvoja osobnosti, 1997, 148 s. ISBN 80-967832-1-1. ROGERS, Carl Ransom. O osobnej moci. Modra: Persona, 1999, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 54 s. ISBN 80-04-26160-4. TAYLOR, Charles. Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2001, 134 s. ISBN 80-7007-150-8. |