Barokní kupole a křižovnický kostel sv. Františka z Assisi v Praze
Název práce v češtině: | Barokní kupole a křižovnický kostel sv. Františka z Assisi v Praze |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Baroque domes and the St. Francis of Assissi Church in Prague |
Klíčová slova: | 17. století; architektura; baroko v Čechách; kupole; kostel sv. Františka z Assisi; Rytířský řád křížovníků s červenou hvězdou; Carlo Lurago; Jean Baptiste Mathey; Giovanni Domenico Orsi |
Klíčová slova anglicky: | 17th century; architecture; baroque in Bohemia; dome; St. Francis of Assissi Church; Knights of the Cross with the Red Star; Carlo Lurago; Jean Baptiste Mathey; Giovanni Domenico Orsi |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.06.2014 |
Datum zadání: | 03.06.2014 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.06.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 18.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2014 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Marek Pučalík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
I. Úvod I.I. Přehled literatury I.II. Stručné nastínění historie řádu Křížovníků s červenou hvězdou I.III. Středověký kostel sv. Ducha I.IV. Kostel sv. Františka z Assisi II. Pokusy o vztyčení kupole v 17. století v Čechách II.I. Kupole, teorie a definice II.II. Carlo Lurago II.II.I. Kupole v jezuitském chrámu sv. Salvátora II.III. Giovanni Domenico Orsi II.III.I. Návrh na dostavbu katedrály Sv. Víta II.III.II. Nedochované kupole II.III.III. Návrhy pro pražské křížovníky III. Jean Baptiste Mathey III.I. První pražské zakázky a představení se na poli architektury III.II. Práce na chrámu Sv. Františka z Assisi IV. Matheyova římská inspirace IV.I. Hmota kostela a její inspirační zdroje IV.II. Inspirační zdroje křížovnické kupole V. Závěr |
Seznam odborné literatury |
Jan BÁRTA: Tambur kostela sv. Salvátora v Klementinu. In: Staletá Praha VII. 1977, 145-154
Oldřich BLAŽÍČEK / Jiří KROPÁČEK: Slovník pojmů z dějin umění. Praha 1991 Milan BUBEN: Encyklopedie řádů, kongregací a řeholních společností katolické církve v českých zemích. I. díl, Řády rytířské a křížovníci. Praha 2002 Milan BUBEN: Rytířský Řád Křížovníku s Červenou Hvězdou. Praha 1996 Brigitte CECH: Technika v antice. Praha 2013 Vladislav DUDÁK / Rudolf POŠVA / Bořek NEŠKUDLA: Encyklopedie světové architektury. Od menhiru k dekonstruktivismu. Díl 1. A-K. Praha 2000 Vladislav DUDÁK / Rudolf POŠVA / Bořek NEŠKUDLA: Encyklopedie světové architektury. Od menhiru k dekonstruktivismu. Díl 2. L-Ž. Praha 2000 František EKERT: Posvátná místa král. hl. města Prahy. Svazek I. Praha: Dědictví sv. Jana Nepomuckého. Praha 1883 Petr FIDLER: Kostel sv. Jakuba Většího v Jičíně a architekt Giovanni Battista Pieroni. In: Valdštejnská loggie a komponovaná barokní krajina okolí Jičína. Semily 1997, 31-44 Petr FIDLER: Římský akademismus v Praze. In: Barokní Praha – Barokní Čechie 1620-1740. Praha 2004, 273-291 Václav HLAVSA: Praha očima staletí: pražské veduty 1483-1870. Praha 1984 Mojmír HORYNA: Římský vliv v pražské sakrální architektuře 17. století a Jean Baptiste Mathey. In: Baroko v Itálii – Baroko v Čechách. Praha 2003, 533-558 Mojmír HORYNA: Architektura baroka v Čechách. In: Sláva barokní Čechie. Praha 2001, 78-131 Wilfried KOCH: Evropská Architektura. Encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. Praha 2012 Johann Joseph MORPER: Der Prager Architekt Johan Baptiste Mathey. München 1927 Jaromír NEUMANN: Český barok. Praha 1974 Petra OULÍKOVÁ: Klementinum: Průvodce. Praha 2006 Monika PETŘÍČKOVÁ: Konstrukce a architektura. Brno 2012 Emanuel POCHE a kol.: Praha na úsvitu nových dějiny. Praha 1988 Emanuel POCHE a kol.: Umělecké památky Čech A-J. Praha 1977 Ludmila POSPÍŠILOVÁ: Anežka a její boj o řeholi. In: Svatá Anežka Česká: Princezna a řeholnice. Praha 2011, 51-75 Pavel PREISS: Italští umělci v Praze. Praha 1986 Marek PUČALÍK: Ikonografie Řádu křížovníků s červenou hvězdou. (diplomová práce na Katolické Teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze) Praha 2003 Marek PUČALÍK: Umělecký mecenát křížovnického velmistra Františka Matouše Böhmba 1722-1750. (disertační práce na Katolické Teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze) Praha 2013 Václav RICHTER: Stavební vývoj kostela sv. Salvátora v Klementinu. In: Památky archeologické XXXIV. 1924, 336-371 Oldřich STEFAN: Pražské kostely. Praha 1936 Oldřich STEFAN: Barokní princip v české architektuře 17. a 18. století. In: Umění VII. 1959 Oldřich STEFAN: Příspěvky k dějinám české barokní architektury. In: Památky archeologické XXXV. 1927, 594-605 Helena SOUKUPOVÁ: Program Anežčina kláštera a jeho místo v evropské architektuře 13. a 14. století. In: Svatá Anežka Česká: Princezna a řeholnice. Praha 2011, 11-28 Jiří ŠKABRADA: Konstrukce historických staveb. Praha 2003 Prokop TOMAN: Slovník československých výtvarných umělců. Praha 1927 Pavel VLČEK: Encyklopedie architektů, stavitelů, zedníků a kameníků v Čechách. Praha 2004 Pavel VLČEK / Petr SOMMER / Dušan FOLTÝN: Encyklopedie českých klášterů. Praha 1997 Pavel VLČEK: Giovanni Domenico Orsi a bývalý kostel sv. Norberta v Praze. In: Umění XXXIV. 1986, 416-434 Pavel VLČEK / Ester HAVLOVÁ: Praha 1610 – 1700. Praha 1998 Pavel VLČEK a kol.: Umělecké památky Prahy – Staré město, Josefov. Praha 1996 Petr VOIT: Pražské Klementinum. Praha 1990 Arkadiusz WOJTYLA: On the Iconographical Programme of the Church of the Knights of the Cross with the Red Star by Charles Bridge in Prague. In: Umění LVIII. 2010, 102-122 |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se zabývá křížovnickým kostelem sv. Františka z Assisi na Starém Městě pražském jakožto stavbou, kde byla poprvé provedena pravá kupole na tamburu, jejímž autorem je původem vyučený malíř Jean Baptista Mathey. Touto realizací se do Prahy dostává stavba svým architektonickým významem podobná římskému chrámu sv. Petra.
V práci budou dále zkoumány snahy o přiblížení se římské architektuře. Zbudování kupole nad chrámovou lodí provázelo architekty působící v Čechách již od počátku 17. století, avšak až s příchodem Matheovým toto snažení dosahuje cíle v podobě pravé kupole. Zaklenout chrámovou loď kupolí se v této době nedaří ani nejznámějšímu architektu Carlu Luragovi, který se o to pokoušel hned na několika stavbách. Svojí snahou se dostává blíže Giovanni Domenico Orsi, kterému se již daří zakomponovat do stavby kupolový útvar, avšak mnoho jeho projektů se do dnešních dob nedochovalo nebo nebylo vůbec realizováno. Kromě samotného chrámu sv. Františka sleduje práce taktéž římské inspirace. Zbudování křížovnického chrámu by totiž nebylo možné bez nejnovějších poznatků o římské architektuře a právě probíhajících stavbách, které si s sebou Mathey z Říma přivezl. Nepochybně mu rukama prošlo mnoho stavebních plánů od Carla Rainaldiho a dalších významných římských architektů činných v této době. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis focuses on the St. Francis of Assissi Church in the Old Town of Prague as a building with the first true dome on a drum, constructed by Jean Baptiste Mathey who was originally a painter. Thanks to him Prague got a building that is architecturally as significant as Rome’s St. Peter’s Basilica.
The thesis also researches the attempts to emulate Roman architecture. Architects active in Bohemia had been trying to construct a dome over the nave from the beginning of the 17th century. However, they only accomplished a true dome with the arrival of Mathey. Even Carlo Lurago, who was the best-known architect of the time, didn’t succeed to place a dome over the nave, although he tried it on many buildings. Giovanni Domenico Orsi, on the other hand, managed to include a dome-like shape in his buildings, but many of his projects didn’t survive to this day or remained on paper. Besides the St. Francis Church itself, this thesis also deals with Roman inspirations. The construction of this church wouldn’t have been possible if Mathey hadn’t brought with him from Rome the latest knowledge about Roman architecture and buildings being constructed back then. He was undoubtedly influenced by Carlo Rainaldi and other outstanding Roman architects who were active at that time. |