Koncept značek v politickém prostředí - Případová studie Andreje Babiše
Název práce v jazyce práce (český znakový jazyk): | Koncept značek v politickém prostředí - Případová studie Andreje Babiše |
---|---|
Název práce v češtině: | Koncept značek v politickém prostředí - Případová studie Andreje Babiše |
Název v anglickém jazyce: | Brand concept in Politics - Andrej Babis Case Study |
Klíčová slova: | Andrej Babiš, politická značka, branding, osobnost značky, model OCEAN, ANO 2011 |
Klíčová slova anglicky: | Andrej Babiš, political brand, branding, brand personality, OCEAN model, ANO 2011 |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | český znakový jazyk |
Ústav: | Katedra politologie (23-KP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Anna Shavit, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.06.2014 |
Datum zadání: | 08.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2015 00:00 |
Místo konání obhajoby: | IPS FSV UK, U kříže 8/661 158 00 Praha 5 – Jinonice |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2015 |
Oponenti: | doc. Michel Perottino, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Zásady pro vypracování |
Vymezení předmětu výzkumu
Značka, v anglickém překladu brand, je podle Americké marketingová asociace „jméno, termín, označení, symbol či design nebo kombinace těchto pojmů sloužící k identifikaci výrobků a služeb jednoho či více produktů a k jejich odlišení v konkurenci trhu.“ Skutečně první motivací pro vznik a zakládání značek bylo právě odlišení produktů jedné firmy od konkurenčních produktů ostatních společností. I proto se kladl důraz na jejich snadnou zapamatovatelnost, aby konkrétní značka utkvěla v paměti spotřebitelů. Dnes by měla značka být určitým „ztělesněním“ tradice a rovněž by měla kupujícímu zaručovat jisté kvality, které jsou od ní očekávány. Značky nás obklopují během celého našeho života a postupem času se staly jeho součástí. Pojem značka, který je ústřední zejména v oblasti ekonomického marketingu se pomalu přesunul do teorií politického marketingu. Politické strany jsou běžně označovány jako značky a naplňují všechny její atributy. Je to ve své podstatě nezadržitelný vývoj a součást dnešní konzumní společnosti. Studium politických stran jakožto značek je oblast dynamická a neustále se vyvíjející. Politické strany postupně přijímají nové strategie, které využívají k zisku voličských hlasů a podpory. |
Seznam odborné literatury |
Adolphsen, Manuel. 2009. Branding in Election Campaign: Just a Buzzword or a
New Quality od Political Communication? London: Media@LSE. Dostupné: http:// www.lse.ac.uk/media@lse/research/mediaWorkingPapers/MScDissertationSeries/Past/ Adolphsen_final.pdf Fawcett, Paul, Marshal, David. 2010. Branding, Politics and Democracy. Melbourne: APSAC. Dostupné: http://apsa2010.com.au/full-papers/pdf/APSA2010_0123.pdf French, Alan, Smith, Gareth. 2010. Measuring Political Brand Equity: A Consumer Oriented Approach. In: European Journal of Marketing, Vol. 44 Iss: 3/4. Bingley: Emerald Group Publishing Limited. Dostupné: http://195.130.87.21:8080/dspace/bitstream/123456789/1069/1/ 06%20-%20Measuring%20political%20brand%20equity%20a%20consumer%20oriented% 20approach.pdf Geršlová, Jana. 2011. Co se skrývá za značkou? Příbram: Professional Publishing. Haeley, Matthew. 2008. What is Branding? Mies: RotoVision. Karlíček, Miroslav, Král, Petr. 2011. Marketingová komunikace. Jak komunikovat na našem trhu. Praha: Grada Publishing, a.s. Keller, Kevin Lane. 2007. Strategické řízení značky. Praha: Grada Publishing, a.s. Kotler, Philip. 2003. Marketing od A do Z. Osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Praha: Management Press. Scammell, Margaret. 2007. Political Brands and Consumer Citizens: The Rebranding of Tony Blair. In: The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, vol. 611 no. 1. Philadelphia: University of Pensylvania. Dostupné: http://ann.sagepub.com/content/611/1/176.full.pdf+html Scholz, Lucie. 2010. Branding in Politics. Santa Cruz: Grin. Smith, Gareth. 2009. Conceptualizing and Testing Brand Personality in British Politics. In: Journal of Political Marketing, 8:3. Routledge - Taylor and Francis Group. Taylor, David. 2007. Brand management. Brno: Computer Press, a.s. Prameny Ihned.cz. 29.4.2013. Kdo je v Česku nejbohatší? Podívejte se na žebříček lidí, kteří mají největší majetek. Dostupné: http://byznys.ihned.cz/c1-59785940-25-nejbohatsich-lidi- ceska) Němec, Jan. 27.10.2012. Stát se musí řídit jako firma, tvrdí miliardář Babiš. Dostupné: http://aktualne.centrum.cz/domaci/volby/clanek.phtml?id=760923 Výsledky voleb do Poslanecké sněmovny. Dostupné: http://www.volby.cz/pls/ps2013/ps2? xjazyk=CZ Brand positioning. Dostupné: http://www.thelinkbuilders.com/brand-positioning/ Historie ANO. Dostupné: http://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/historie Twitterový profil Andreje Babiše. Dostupné: www.twitter.com/andrejbabis Facebookový profil Andreje Babiše. Dostupné z: www.facebook.com/AndrejBabis |
Předběžná náplň práce |
Postup, cíle práce a metodologické ukotvení
Diplomová práce se bude věnovat problematice značek v politickém prostředí. Předmětem výzkumu bude předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Cílem práce bude seznámit čtenáře s konceptem politických značek a následně uvést tento teoretický přístup do praxe skrze analýzu Andreje Babiše. Přičemž je nutné k výzkumu přistupovat odlišně, než v případě zkoumání politických stran, neboť se jedná o jednotlivce. Výzkumné otázky diplomové práce zní: Jak lze měřit osobnost značky? Jakým způsobem vnímá veřejnost Andreje Babiše z pohledu osobnosti značky? Do jaké míry je propojen Andrej Babiš se svým hnutím ANO? Práce bude obsahovat teoretickou a analytickou část. Teoretická část se bude věnovat pojmům jako je značka či branding. Zaměří se také na nástroje značky a jejich přínos. Teoretická část se bude rovněž zabývat značkami v politice nebo také jednotlivými prvky značky – název, logo, slogan, představitelé. V teoretické části je také představen koncept osobnosti značky a jeho měření, z čehož následně vychází analytická část. Cílem analytické části práce je vyhodnocení dotazníkového šetření, který bude zkoumat zejména osobnost značky Andreje Babiše. Mimoto se bude věnovat dalším prvkům politické značky. Přínosem práce by měl by měla být schopnost textu seznámit čtenáře s konceptem politických značek a jeho přenesení do politického prostředí. Zejména jde však o to, zjistit, jak je vnímán Andrej Babiše veřejností, právě z pohledu osobnosti značky. Zároveň by diplomová práce mohla sloužit jako materiál k následné komparaci či jako výchozí bod pro další zkoumání problematiky. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis will examine the issue of brands in the political environment.
The main subject of research will be Andrej Babiš - leader of ANO 2011. One of the aims it to introduce the concept of political brands to the reader and after that bring this theoretical approach into practice through analysis Andrej Babis. Thesis research question are: How do you measure brand personality? How is Andrej Babis perceived by the voters in terms of brand personality? How much is connected Andrej Babis with ANO 2011 in voters' mind? |