Prezentace vybraných kolekcí renesančního a barokního malířství stálých sbírek v Čechách a na Moravě
Název práce v češtině: | Prezentace vybraných kolekcí renesančního a barokního malířství stálých sbírek v Čechách a na Moravě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Presentation of the selected collections of renaissance and baroque paintings in Bohemia and Moravia |
Klíčová slova: | stálé sbírky, renesanční a barokní malířství, výstavnictví, trvalé expozice, národní galerie |
Klíčová slova anglicky: | Permanent exhibitions, renaissance and baroque paintings, exhibition management, expositions, national galleries |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.05.2014 |
Datum zadání: | 26.05.2014 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.06.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 17.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2014 |
Oponenti: | PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod
2. Přehled literatury 2.1. O vystavování umění 2.1.1. K teorii vystavování 2.1.2. Praktické aspekty vystavování 2.2. K vybraným sbírkám 3. Nejvýznamnější kolekce renesančního a barokního malířství v Čechách a na Moravě 3.1. Národní galerie v Praze (Šternberský a Schwarzenberský palác) 3.2. Moravská Galerie v Brně (Místodržitelský palác) 3.3. Arcidiecézní muzeum v Olomouci a Kroměříži 3.4. Strahovská obrazárna 3.5. Porovnání prezentací sbírek 4. Vybrané zahraniční sbírky renesančního a barokního malířství 4.1. Galleria degli Uffizi 4.2. The National Gallery, London 5. Srovnání výstavnictví tuzemských a zahraničních sbírek 6. Závěr 7. Obrazová příloha |
Seznam odborné literatury |
BARKER 1999- Emma BARKER (ed.): Art and its histories: contemporary cultures of display. Yale 1999
BENEŠ 1978- Josef BENEŠ: Muzeologický slovník. Praha 1978 ČERNÁ 2012- Kateřina ČERNÁ: Instalace koncepce: výstava mezi konceptem a vizualitou. In: Arts and Antibes: váš průvodce světem umění, 2012, 46-51 DANIEL/PUJMANOVÁ/TOGNER 1996- Ladislav DANIEL, Olga PUJMANOVÁ, Milan TOGNER (ed.): Olomoucká obrazárna I. Italské malířství 14. -18. století z olomouckých sbírek. Olomouc 1996 HASKELL 2000- Francis HASKELL: The ephemeral museum: Old master paintings and the rise of art exhibition. Yale 2000 GARDNER 1961- James GARDNER: Exhibition and display. London 1961 HENDY 19712- Philip HENDY: The National Gallery London. London 19712 HORÁKOVÁ 2003- Ludmila HORÁKOVÁ: Stálá expozice moravské galerie v Brně z pohledu diváka. In: 58/59 bulletin Moravské galerie v Brně, 2002/2003, 58-53 JURAČKOVÁ 2010- Simona: Co je to úspěch: otázka volby kritérií při hodnocení výstav. In: Bulletin Moravské galerie v Brně, 2010, 40-51 KESNER 2005- Ladislav KESNER: Marketing a management muzeí a památek. Praha 2005 KESNER 2000- Ladislav KESNER: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000 ¨ KESNER 2003- Ladislav KESNER: Expozice jako prostor aktivního vnímání:teoretická východiska, strategie realizace. In: 58/59 bulletin Moravské galerie v Brně, 2002/2003, 92-107, KNÍŽÁK 2003- Milan KNÍŽÁK:Muzeum umění a několik otazníků. In: 58/59 bulletin Moravské galerie v Brně, 2002/2003, 88-91 KONEČNÝ 1998- Lubomír KONEČNÝ: Olomoucká obrazárna: Italské malířství 14-18. Století z olomouckých sbírek. In: Umění 46, 1998, 155-158 KORECKÝ 2009- David KORECKÝ: Médium kurátor. Role kurátora v současném českém umění. Praha 2009 KRATINOVÁ 1992- Vlasta KRATINOVÁ: Baroko: Stálá expozice starého umění: Moravské galerie v Brně. Brno 1992 KYZOUROVÁ 1993- Ivana KYZOUROVÁ: Strahovská obrazárna: od gotiky k romantismu: vybraná díla ze sbírek kláštera premonstrátů na Strahově. Praha 1993 Lahoda 2011- Vojtěch Lahoda: K pojmu stálá expozice. In: Arts and antiques: váš průvodce světem umění. 2011, 32-36 MACHYTKA/ ELBELOVÁ 2000- Lubomír MACHYTKA, Gabriela ELBELOVÁ (ed.): Olomoucká obrazárna II.: nizozemské malířství 16. -18. století z olomouckých sbírek. Olomouc 2000 MATĚJČEK 1931- Antonín MATĚJČEK: Strahovská obrazárna v Praze. Praha 1931 PUJMANOVÁ/PŘIBYL 2008- Olga PUJMANOVÁ, Petr PŘIBYL: Italian Painting c. 1330-1550. Praha 2008 ORIŠKOVÁ 2006-Mária ORIŠKOVÁ (ed.): Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum. Antologia textov anglo-americkej kritickej teorie múzea. Bratislava 2006 ŠTĚPÁNEK 2002- Pavel ŠTĚPÁNEK: Obrysy muzeologie pro historiky umění. Olomouc 2002 TOMÁŠEK 2011- Petr TOMÁŠEK: Moravská národní galerie: 194 let od založení. Brno 2011 TOGNER 1998- Milan TOGNER (ed.): Kroměřížská obrazárna: Katalog sbírky obrazů arcibiskupského zámku v Kroměříži. Kroměříž 1998 TOGNER/ KOSTELNÍČKOVÁ 2008- Milan TOGNER, Martina KOSTELNÍČKOVÁ (ed.): Olomoucká obrazárna III.: středoevropské malířství 16.-18. století z olomouckých sbírek. Olomouc 2008 VONDRÁČKOVÁ 2013- Marcela VONDRÁČKOVÁ (ed.): Baroko v Čechách: průvodce stálou expozicí Národní galerie v Praze, Uměleckoprůmyslového muzea v Praze a Archeologického ústavu Akademie věd ČR. Praha 2013 VLNAS 1996- Vít VLNAS: Galerie Vincence Kramáře, její předchůdci a pokračovatelé. In: Bulletin Národní galerie v Praze, 1996, Praha. 177-181 VLNAS 2004- Vít VLNAS: Evropské umění od antiky do závěru baroka: Průvodce stálou expozicí Sbírky starého umění Národní galerie v Praze ve Šternberském paláci. Praha 2004 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá prezentací děl renesančního a barokního malířství v nejvýznamnějších českých a moravských galeriích. Konkrétně je zaměřená na trvalé expozice Národní galerie v Praze, Moravské galerie v Brně, Arcidiecézního muzea v Olomouci a Kroměříži a obrazárnu Strahovského kláštera v Praze a jejich popis, hodnocení a vzájemné srovnání. Dále je tématem práce tvorba stálých expozic a funkce muzea umění od poloviny 20. století. Na závěr jsou provedení českých sbírek představena ve srovnání se zahraničními prezentacemi renesančního a barokního umění v The National Gallery v Londýně a Galleria Degli Uffizi ve Florencii. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Presentation of the selected collections of renaissance and baroque paintings in Bohemia and Moravia
This Bachelor Thesis refers to the presentation of works of renaissance and baroque paintings in the most important Bohemian and Moravian galleries. The Thesis is especially focused on the permanent exhibitions of the National Gallery in Prague, Moravian Gallery in Brno, Archdiocesan Museum in Olomouc and Kroměříž and the Strahov Gallery and their description, evaluation and comparison. The thesis is also aims attention to the creation of permanent exhibitions and the function of art museums in last fifty years. In the last chapter, the presentations of Czech collections are compared to the foreign permanent exhibition of renaissance and baroque art in The National Gallery in London and in Galleria Degli Ufizzi in Florence. |