Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Etická regulace reklamy
Název práce v češtině: Etická regulace reklamy
Název v anglickém jazyce: Ethical regulation of advertising
Klíčová slova: Reklama a právo, etický kodex, samoregulace
Klíčová slova anglicky: advertising and law, ethical code, self-regulation
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra obchodního práva (22-KOBCHP)
Vedoucí / školitel: doc. JUDr. Aleš Rozehnal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.04.2014
Datum zadání: 18.05.2015
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.09.2015
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 13:00
Místo konání obhajoby: místnost č. 230
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Oponenti: doc. JUDr. Daniel Patěk, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Diplomová práce pojednává o problematice regulace etických prvků reklamy. Kromě regulace zákony, která ochraňuje nejdůležitější zájmy společnosti, které mohou být reklamou porušeny, hraje v dnešní době významnou roly regulace stojící mimo právní předpisy. Cílem této práce je analyzovat současný stav této takzvané samoregulace reklamy v České republice a pomocí aplikace na jednotlivé případy reklam zhodnotit, jestli jsou stávající mechanizmy regulace etického prvku v reklamě dostačující.
Práce se skládá ze čtyř kapitol. V první kapitole je definován pojem reklama jako sociální fenomén na pozadí marketingové praxe. Důraz je kladen i na různé definice pojmu, které se objevují jak v národních, tak v evropských právních předpisech. Následující kapitola se věnuje vymezení pojmu etiky, jako teorie morálky, nebo právně relevantního pojmu dobré mravy. Třetí kapitola po krátkém nastínění právní regulace reklamy detailně analyzuje nejvýznamnější samoregulační orgán v České republice – Radu pro reklamu a jeho rozhodovací praxi. Na konkrétních případech, které byli předmětem řízení před tímto orgánem práce ilustruje, jaké etické zájmy jsou chráněny etickým kodexem Rady pro reklamu a detailněji pojednává o oblastech jako je reklama na alkohol nebo reklama cílena na děti.
V poslední částí třetí kapitoly se práce zabývá názorným srovnáním regulace mimoprávní s regulací právní z hlediska etického prvku. Jsou rozebrány případy, kdy se reklamy dříve projednávané před samoregulačním orgánem dostali až k řízení na soudě.
V závěrečné kapitole autorka pojednává o svém pohledu na budoucnost reklamy na základě odpozorovaného trendu v reklamním průmyslu v posledních letech, načež navazují úvahy o tom, jestli je potřeba stávající pravidla, na základě kterých je reklama regulována měnit.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis deals with the regulation of ethical elements in advertising. Advertising is regulated by law, which protects the most important ethical interests of society that may be violated in advertising. In addition to this an important role is played by regulation standing outside the law, provided by the advertising industry itself. The aim of this paper is to analyze the current position of self-regulation of advertising in the Czech Republic and to assess whether the existing mechanisms are sufficient. This will be accomplished by illustrating the application of self-regulatory rules on specific adverts.
The thesis is composed of four chapters. Chapter One defines the term advertising as a social phenomenon from a marketing practice perspective. The chapter focuses on definitions of this term provided by both national and European legislation.
Chapter Two gives the definition of ethics as a theory of morality and the term good manners, which is mostly used in legal literature.
After providing a brief outline of legal regulation of advertising Chapter Three analyses the most important self-regulatory body in the Czech Republic - the Czech Advertising Standards Council and its decision-making process. The thesis illustrates which ethical aspects are protected by the ethical code of the Czech Advertising Council with specific examples of adverts that have been the subject of public complaints and therefore decided upon by the Czech Advertising Council. The thesis then specifically deals with areas such as alcohol advertising or advertising targeted at children.
Chapter Three provides a comparison of self-regulation with legal regulation of the ethical element. It analyses two cases where the advert was initially decided upon by the self-regulatory body, but after not accepting its ruling taken up to the court of law.
In the final chapter the author discusses her view of the future of advertising based on recent trends in the advertising industry. This is followed by the final cogitations on whether the existing regulatory system is sufficient and whether any changes need to be implemented.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK