Projekce japonské inspirace v secesních interiérech
Název práce v češtině: | Projekce japonské inspirace v secesních interiérech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Projection of Japanese inspiration in Art Nouveau interiors |
Klíčová slova: | Design, interiér, secese, užité umění, ornament, Japonsko, japonismus |
Klíčová slova anglicky: | Interior design, Art Nouveau, Decorative Arts, ornament, Japan, japonism |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslav Šmied, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.03.2014 |
Datum zadání: | 16.04.2014 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.06.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 18.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2014 |
Oponenti: | PhDr. Milan Pech, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka bude pracovat na zvoleném tématu v součinnosti se školitelem - vedoucím práce. Předpokladem k úspěšnému dokončení práce je pečlivá práce s dosavadní existující domácí i zahraniční literaturou, pravidelné konzultace s vedoucím práce, a postupné předkládání dosažených výsledků ke kontrole.
Práce by měl být shrnutím dosavadního bádání o užitém umění období secesea jeho ovlivněním orientálním uměním. Následně užití těchto prvků v bytové architektuře, interiéru, a designu obydlí v Evropě a USA na přelomu 19. a 20. století. Předpokladem pro úspěšné dokončení a obhájení práce je použití veškeré dostupné literatury, a její pečlivé uvádění v ponámkách pod čarou, které musejí být uváděny v podobě stanovené vnitřními předpisy a především v souladu s citačním uzem ÚDKU KTF UK v Praze. Bakalářská práce bude vypracována podle následující závazné osnovy: 1) Úvod - volba tématu a shrnutí dosavadní literatury k tématu 2) Stať - hlavní badatelský problém, rozčleněný do jednotlivých kapitol na základě předchozí dohody se školitelem (vedoucím práce) 3) Závěr - obsahující závěrečné shrnutí problematiky + případný posun v bádání jehož bylo v průběhu práce autorkou dosaženo 4) Seznam vškeré použité literatury, upravený v souladu s vnitřními předpisy ÚDKU KTF UK pro zadávání a vypracování bakalářských a magisterských diplomových prací. (viz. dále jen citační úzus ÚDKU KTF UK v Praze) 5) Obrazová příloha včetně popisků obrázků 6) Seznam vyobrazení (včetně zdrojů z nichž byly jednotlivé snímky získány!) |
Seznam odborné literatury |
Literatura
1. RILEY 2004 — Noël Riley: Dějiny užitého umění. Praha 2004 2. MORANT 1983 — Henry de MORANT: Dějiny užitého umění. Praha 1983 3. DLABAL 2000 — Stanislav DLABAL: Nábytkové umění. Praha 2000 4. MILLEROVÁ 2008 — Judith MILLEROVÁ: Užité umění. Praha 2008 5. SPARKEOVÁ 1998 — Penny SPARKEOVÁ: Století designu. Praha 1998 6. KARASOVÁ 2001 — Daniela KARASOVÁ: Dějiny nábytkového umění IV.. Praha 2001 7. ŠINDELÁŘ 1978 — ŠINDELÁŘ Dušan: Estetika užité tvorby. Praha 1978 8. KOLESÁR 2004 — Zdeno KOLESÁR: Kapitoly z dějin designu. Praha 2004 9. FAHR- BECKER 2007 — Gabriele FAHR- BECKER: Secese. Praha 2007 10. HÁNOVÁ 2010 — Markéta HÁNOVÁ: Japonismus ve výtvarném umění v Čechách. Praha 2010 11. BINYON 1948 — Laurence BINYON: Umění Orientu. 1948 12. PIJOAN 1983 — José PICHOAN: Dějiny umění 9. Praha 1983 13. KUBIČKA/ ZELINGER 2004 — Roman KUBIČKA/ Jiří ZELINGER: Výkladový slovník. Praha 2004 14. HRDLIČKOVÁ/ TRNKA 2010 — Věra HRDLIČKOVÁ/ Aleš TRNKA: Rostlina jako motiv v čínském a japonském umění. Praha 2010 15. SOURIAU 1994 — Étienne SOURIAU: Encyklopedie estetiky. Praha 1994 16. IRVINE 2013 — Gregory IRVINE: Japonisme and the Rise of the Modern Art Movement. London 2013 17. CLEVELAND 1975 — Cleveland Museum of Art: Japonisme: Japanese Influence on French Art 1854 – 1910. Cleveland 1975 18. TERRAROLI 2001 — Valerio TERRAROLI: Skira Dictionary od Modern Decorative Arts 1851 – 1942. Milano 2001 19. PILE 2009 — John PILE: A History of Interior Design. London 2009 20. TURNER 1996 — Jane TURNER: The Dictionnary of Art, díl 17. New York 1996 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce přibližuje vliv a projekci japonských motivů v bytovém interiérovém designu na přelomu 19. a 20. století. V počátku se zaměřuje na otevření hranic mezi Japonskem a Evropou v polovině 19. Století. Návrháři se inspirovali především japonskými dřevořezy, asymetrií a novými motivy, které západní svět znal jen nepatrně. Průkopníkem se stalo Estetické hnutí, které v 60. a 70. letech 19. století jako první začalo užívat japonských prvků, které se především promítly do designu interiérů a dekorativních předmětů. Důraz v bakalářské práci je kladen na nejdůležitější odvětví užitého umění v bytové architektuře – nábytek, sklo, keramiku a textil a to v období 1890 – 1910. Jelikož jsou tato odvětví v mé práci hlavním tématem, jsou podrobně zkoumány a analyzovány na konkrétních příkladech. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Bachelor thesis approaches the influence of Japanese motifs and design in residential interior design at the turn of the 19th and 20 century. Initially focused on the opening of borders between Japan and Europe in the 19th Century. Designers are mostly inspired by Japanese woodcuts, asymmetries and new themes that the Western world had only slightly. A pioneer happened Aesthetic movement, which in the 60th and 70 the 19th century were the first to use the Japanese elements, which are primarily reflected in the interior design and decorative objects. The emphasis in the thesis is on the most important sector of Applied Arts in interior design - furniture, glass, ceramics and textiles in the period 1890-1910. Since this industry in my work the main theme, are investigated and analyzed for specific examples. |