V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
DSLR Video and its Impact on the Conventions in Filmmaking
Název práce v češtině: | DSLR video a jeho vliv na konvence ve filmové tvorbě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | DSLR Video and its Impact on the Conventions in Filmmaking |
Klíčová slova: | DSLR video, DSLR film, digitální zrcadlovky, dokumentární film, etnografický film, online komunity |
Klíčová slova anglicky: | DSLR video, DSLR film, DSLR, documentary, ethnographic film, online communities |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Bohuš Získal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.02.2014 |
Datum zadání: | 17.02.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.02.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 16.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Josef Šlerka, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce reflektuje relativně nový fenomén ve filmové tvorbě – pořizování digitálního videa pomocí DSLR (digitálních zrcadlovek). Práce nastiňuje ekonomický a technologický kontext nástupu tohoto fenoménu a shrnuje jeho hlavní výhody a nevýhody ve srovnání s tradiční filmovou tvorbou. Dále se zabývá možnostmi, které tato technologie otevřela díky své relativní finanční dostupnosti a možnými souvislostmi s jevy, jako je nástup filmových amatérů a nízkonákladových projektů s kvalitním filmovým výstupem, svobodnější filmový projev, který je bez velké závislosti na rentabilitě volně šířen mj. pomocí streamovaného videa, použití DSLR v technicky obtížných podmínkách (extrémní sporty, kvadrokoptéry) či v obtížných terénech v dokumentární tvorbě a etnografickém filmování. Práce dále pojednává o svébytných internetových komunitách fanoušků této technologie, které se snaží na hardwarové i firmwarové úrovni postavit DSLR zcela na roveň videokamerám a zpřístupnit tak možnost kvalitního videa pro co nejširší okruh lidí. V neposlední řadě se práce věnuje vlivu použití DSLR při pořizování dokumentárního audiovizuálního záznamu díky rozdílné percepci „video-kameramana“ a „DSLR-kameramana“ při procesu natáčení, a možnosti DSLR změnit intimní prostor mezi subjektem (kameramanem) a objektem tím, že subjekt není vnímán jako kameraman, ale spíše jako fotograf. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3. CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Praha: Akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8. DELEUZE, Gilles. Film 2 : Obraz-Čas. Praha: Národní filmový archiv, 2006. ISBN 80-7004-127-7. GRIMSHAW, A. and RAVETZ, A. Rethinking observational cinema. Journal of the Royal Anthropological Institute, 15: 538–556. doi: 10.1111/j.1467-9655.2009.01573.x. HEIDER, Karl. Ethnographic film. Austin, TX: University of Texas Press, 1976. ISBN 978-0-292-71458-8. KRAUS, Helmut a Uwe STEINMUELLER. Mastering HD video with your DSLR. 1st English ed. Santa Barbara, CA: Rocky Nook, c2010, ix, 233 p. ISBN 978-193-3952-604. LANCASTER, Kurt. DSLR cinema: crafting the film look with video. Boston: Focal Press/Elsevier, c2011, xxxii, 286 p. ISBN 978-024-0815-510. MONACO, James. Jak číst film. Praha: Albatros, 2007. ISBN 978-80-00-01410-4. |