Užití a funkce persvazivních jazykových prostředků v ženských časopisech
Název práce v češtině: | Užití a funkce persvazivních jazykových prostředků v ženských časopisech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The use and function of persuasive language techniques in women´s magazines |
Klíčová slova: | persvaze, jazyk, ženské magazíny, Žena a život, publicistika, lingvistická analýza, kritická analýza diskursu |
Klíčová slova anglicky: | persuasion, language, women’s magazines, linguistic analysis |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jiří Kraus, DrSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.02.2014 |
Datum zadání: | 12.02.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 24.06.2015 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.06.2015 |
Oponenti: | PhDr. Otakar Šoltys, CSc. |
Kontrola URKUND: |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se bude zabývat jazykovými prostředky persvaze a jejich užitím v současných žurnalistických textech, konkrétně ve vybraných časopisech pro ženy. Persvaze je v rámci komunikačních situací prostředkem k formování vědomí příjemců (k jejich přesvědčování, získávání, vybízení apod.) a uplatňuje se ve všech aspektech společenského života nevyjímaje mediální komunikaci. Přesvědčování je distinktivním rysem žánru publicistiky, kde je realizováno prostředky jazykovými i mimojazykovými. Persvazivní prostředky nabývají v žurnalistických textech různých podob, liší se intenzitou, mírou explicitnosti, jakož i svou rolí, účelem a účinností. Prostřednictvím jazyka (vedle dalších technik) mohou média působit na své recipienty, směřovat jejich myšlenky, formovat postoje, případně i podněcovat k určité reakci.
Základní literatura: DANEŠ, František a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. KADLECOVÁ, Kateřina. Ženské časopisy pro pokročilé: literární interpretace a kritická analýza diskurzu měsíčníku Marianne. Liberec: Nakladatelství Bor, 2006. KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2008. KRAUS, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2010. MACUROVÁ, Alena, ed. a NEBESKÁ, Iva, ed. Jazyk a jeho užívání: sborník k životnímu jubileu profesora Oldřicha Uličného. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996. SRPOVÁ, Hana. Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích: sborník textů z mezinárodní vědecké konference, Ostrava 13.-15.9.2005. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2005. TRAMPOTA, Tomáš; VOJTĚCHOVSKÁ Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. |