Nové přístupy v prezentaci a popularizaci archeologie.
Výzkum didaktických aspektů současné role archeologie
ve společnosti
Název práce v češtině: | Nové přístupy v prezentaci a popularizaci archeologie. Výzkum didaktických aspektů současné role archeologie ve společnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | New Approaches in Presentation and Popularization of Archaeology. Research of the Didactic Aspects of the Archaeological Contribution to Contemporary Society |
Klíčová slova: | prezentace|archeologie|popularizace|vzdělávání|didaktika|komunikace|multimédia|věda a veřejnost|digitální technologie |
Klíčová slova anglicky: | archaeology|popularisation|education|didactics|communication|science and the public|digital technologies|multimedia |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro archeologii (21-UPRAV) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Miroslav Popelka, CSc. |
Řešitel: | Mgr. Veronika Puhačová, Ph.D. - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.01.2014 |
Datum zadání: | 30.01.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2018 15:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. |
doc. PhDr. Radomír Tichý, Ph.D. | |
Zásady pro vypracování |
Předpokládaný postup práce:
1. Úvod do problematiky – na základě výsledků diplomové práce osvětlit stav prezentace a popularizace archeologie v České republice, nastínit otázky a možnosti do budoucna 2. Výzkum percepce archeologie českou laickou veřejností – na základě studia sociologické literatury a konzultací s odborníky uskutečnit reprezentativní výzkum veřejného mínění – zjistit, jak lidé vnímají archeologii a období nejstarších dějin lidstva, v čem spatřují smysl archeologie, jaká archeologická témata je zajímají, zda jsou ochotni s archeology komunikovat a účastnit se akcí pro veřejnost, co od archeologie očekávají, apod. 3. Nastínění možností využití multimédií v prezentaci archeologie (na základě faktů zjištěných v předchozích dvou krocích) – úvod do problematiky multimediálních technologií, přehled multimédií vhodných pro prezentaci archeologie, vypracování metodiky prezentačně-edukačního využití konkrétních multimédií v archeologii 4. Návrh konkrétního projektu – na základě všech předchozích kroků navrhnout konkrétní projekt, který by mohl dlouhodobě sloužit prezentaci archeologie veřejnosti – může se jednat např. o edukační multimediální program pro školy, který by nenásilnou formou zahrnoval archeologii do školní výuky a přispíval tak ke zlepšení vztahu společnosti k našemu oboru, o interaktivní multimediální projekt k určité archeologické výstavě či o interaktivní webové stránky s archeologickou tematikou (Návrh projektu bude záviset jak na informacích, získaných v předchozích krocích práce, tak také na možných odborných kontaktech. Proto nyní ještě nemohu určit konkrétní podobu projektu.) 5. Realizace projektu – v rámci realizace projektu se budu snažit podnítit co nejširší spolupráci mezi odborníky z řad archeologů, kteří o tuto problematiku mají zájem. Jedině takovou spoluprací se totiž dá docílit efektivní a smysluplné komunikace archeologie s veřejností. 6. Vyhodnocení projektu a jeho přínos – shrnutí a vyhodnocení projektu a jeho přínosu jak archeologii, tak také cílové skupině, na kterou byl projekt zaměřen 7. Vyhodnocení celé práce – vyhodnocení poznatků a výsledků práce a jejich přínosu pro českou archeologii, nastínění možností jejich využití do budoucna |
Seznam odborné literatury |
Andraschko, F. M. – Link, A. – Schmitz, H.-J. 1992: Geschichte erleben im Museum: Anregungen und Bespiele für den Geschichtsunterricht. Frankfurt am Main.
Baxter, J. E. 2002: Teaching „Indie“: Using Film and Television to teach Archaeology. The SAA Archaeological Record 2 (5). Washington, 18-20. Dostupné z http://www.saa.org/Portals/0/SAA/Publications/thesaaarchrec/nov02.pdf. Bernard, P. - Fabre, P. 2003: Muzea pro všechny. Příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí. Praha. Bolter, J. D. – Grusin, R. 1998: Remediation: understanding new media. Cambridge. Brabcová, A. 2003: Brána muzea otevřená. Náchod. Bureš, M. 2003: Archeologické dědictví a veřejnost. Rekonstrukce a experiment v archeologii 4, 183-192. Bureš, M. 2005: Archeologie a veřejnost. In: Šmolíková, M. – Bureš, M. a kol. (eds.), Veřejná archeologie I., Příspěvky ke konferenci Archeologie a veřejnost, Praha, 33-38. Caulton, T. 1998: Hands on Exhibitions. Managing Interactive Museums and Science Centres. Oxon. Clark, R. C. 2011: E-learning and the science of instruction: proven guidelines for consumers and designers of multimédia learning. San Francisco. Dostál, J. 2009: Multimedia, hypertext and hypermedia teaching aids – a current trend in education. Časopis pro technickou a informační výchovu 3/2009, 18-23. Dostupné z ˂http://www.jtie.upol.cz/clanky_2_2009/multimedialni_hypertextove_a_hypermedialni_ucebni_pomucky.pdf˃ Din, H. – Phylis, H. 2007: The Digital Museum. Washington. Čepelka, O. a kol. 1997: Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru. Liberec. Fischer, R. 1997: Učíme děti myslet a učit se. Praha. Hauptman Wahlgren, K. – Svanberg, F. 2008: Public Archaeology as Renewer of the Historical Museum. PA 7, 241-258. Hemsley, J. – Cappellini, V. – Stanke, G. (eds.) 2005: Digital Applications for Cultural and Heritage Institutions. Aldershot. Holtorf, C. 2007: Archaeology is a Brand! Oxford. Horyna, M. 2003: O smyslu památek a péče o ně. In: Brabcová, A. (ed.), Brána muzea otevřená, Náchod, 42-51. Högberg, A. 2007: The Past is the Present – Prehistory and Preservation from a Children´s Point of View. PA 6, 28-46. Chowaniec, R. 2010: Dziedzictwo archeologiczne w Polsce: formy edukacji i popularyzacji. Warszawa. Chromý, J. 2006: K pojmu multimédia. In: Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů. Hradec Králové, 72-75. Chudý, Š. 2005: Některé aspekty využití multimédií při výuce. In: Trendy technického vzdělávání. Olomouc, 305-308. Keen, S. 2004: All that is solid? Museum and the postmodern. Public Archaeology 5,185-197. Kiddey, R. – Schofield, J. 2011: Embrace the Margins: Adventures in Archaeology and Homelessness. PA 10, 4-22. Koelling, J. M. 2004: Digital Imaging: A practical Approach. Oxford. Kuna, M. 2000: Česká archeologie v postmoderní době. Archeologické rozhledy 52, 404-408. Le Goff, J. 2007: Paměť a dějiny. Praha. L´Etang, J. 2009: Public relations. Základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha. Locher, H. – Wyss, B. – Küster, B. – Zieger, A. (eds.) 2004: Museen als Medien – Medien in Museen. Perspektiven der Museologie. München. Macháček, J. 1991: Ke smyslu archeologie na prahu třetího tisíciletí. Archaeologia Iuvenis V, 10-11. Mayer, R. E. 2001: Multi-media learning. Cambridge. Merimman, N. 2004a: Introduction: diversity and dissonance in public archaeology. In: Merimman, N. (ed.), Public Archaeology. London, 1-19. Merimman, N. 2004b: Public Archaeology. London. Merta, D. – Peška, M. – Tejkal, M. 2010: Městská památková rezervace Brno. Archeologie torzální architektury, její prezentace a 3D skenování. ZPP 70, č. 3, 186-192. McLuhan, H. M. 2000: Člověk, média a elektronická kultura. Brno. McManamon, F. P. 2000: Archaeological messages and Messenger. Public Archaeology 1, 5-20. McManus, P. 2000: Archaeological Displays and the Public. London. Message, K. 2006: New Museums and the Making of Culture. Oxford. Minerva Working Group 2004: Technical Guidelines for Digital Cultural Creation Programmes. Rome. Mintz, A. – Thomas, S. (eds.) 1998: The Virtual and The Real: Media in the Museum. Mirzoef, N. 1999: An Introduction to Visual Culture. London. Moravec, M. 2008: Archeologie a cestovní ruch. Plzeň: Západočeská univerzita. Nepubl. diplomová práce. Najjar, L. J. 1996: Multimedia Information and Learning. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia 5, 129-150. Neustupný, E. 2000: Archeologie ve třetím tisíciletí. Archeologické rozhledy 52, 412-416. Neustupný, E. 2005: Vysokoškolské studium archeologie. Archeologické rozhledy 57, 381-389. Parkan, F. a kol. 2008: Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka. Praha. Parry, R. 2010: Museums in a digital Age. New York/London. Rieche, A. 2002: Archäologie virtuell. Bonn. Schoeffman, K. 2012: Advances in Multimedia Modeling. Berlin. Skeates, R. 2002: Speaking for the past in the present. Text, authority and learning in archaeology museum. Public Archaeology 2, 209-218. Sklenář, K. 2004: Archeologie a veřejnost: Archeologie pro nearcheology. Živá archeologie 5, 24-25. Sklenář, K. 1998: Archeologické expozice Národního muzea: z Čech do Evropy – a zpátky? Časopis společnosti přátel starožitností 36, 15-27. Stone, P. G. – Planel, P. G. 1999: Constructed Past: Experimental Archaeology, Education and the Public. London. Dostupné z http://site.ebrary.com/lib/etfcuni/Doc?id=10062733&ppg=22. Šmolíková, M. – Bureš, M. a kol. 2005: Veřejná archeologie I., Příspěvky ke konferenci Archeologie a veřejnost. Praha. Talalay, L. E. 2004: The past as commodity. Archaeological images in modern advertising. PA 3, 205-216. Tallon, L. – Walker, K. (eds.) 2008: Digital technologies and the museum experience. Plymouth. Tichý, R. 2009: Deset let naší archeologie věnované veřejnosti. Živá archeologie 10, 2.Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy, Sbírka mezinárodních smluv č. 99/2000 Sb. Vogt, A. 2001: Museen versus Tourismus. Perspektiven eines Dialogs. In: Güntheroth, N. – Vogt, A. (Hg.), Reiseziel: Museum. Freizeitqualität durch Zusammenarbeit von Museen und Touristik, München, 10-33. |