Dilema výběru středního vzdělání
Název práce v češtině: | Dilema výběru středního vzdělání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Dilemma of choosing the high school |
Klíčová slova: | volba, střední škola, vzdělání, rozhodování, adolescenti |
Klíčová slova anglicky: | choice, high school, education, decision-making, adolescents |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 24.01.2014 |
Datum zadání: | 24.01.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2015 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Hlavním cílem práce je reflexe rozhodovacího procesu při výběru středního vzdělání. Bude se zabývat motivačními faktory a dalšími fenomény, které při výběru profesní orientace hrají klíčovou úlohu.
V teoretické části se bude práce zabývat kognitivními i volními vlastnostmi v období střední adolescence, determinantami i externími vlivy, které do rozhodování o směru volby povolání vstupují. Dále bude ukotveno profesní poradenství v kontextu komparace českého a britského vzdělávacího systému. Empirický výzkum se bude snažit odpovědět na hlavní výzkumnou otázku: Jaká jsou nejčastější problematická místa při výběru SŠ?. Design sběru dat byl zvolen jako kvalitativní analýza individuálních rozhovorů s žáky 8. a 9. tříd ZŠ, doplněná o dotazníkové šetření |
Seznam odborné literatury |
BEDRNOVÁ, Eva. PROVAZNÍK, Vladimír. Psychologické aspekty rozhodování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
HLAĎO, Petr. Volba další vzdělávací dráhy žáků základních škol v kontextu rodiny. Brno, 2009. Disertační práce. Masarykova univerzita. HLAĎO, Petr. Svět práce a volba povolání. Studijní text pro učitele. Brno: Masarykova univerzita, 2008. HOŘÁNKOVÁ, Vlasta. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. MACEK, Petr. Adolescence. Praha: Portál, 2003 MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím? Praha: Computer Press, 2002. SKOŘEPA, Michal. Rozhodování jednotlivce: teorie a skutečnost. Praha: Karolinum, 2005. WISLON, Patricia, M., WILSON, Jeffrey, R. Environmental Influences on Adolescent Educational Aspirations: A Logistic Transform Model. Youth & Society, 1992. WHITE, Patrick. Education and Career Choice: A New Model of Decision Making. New York: Palgrave Macmillan, 2007.C |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce si klade za cíl zmapovat celý rozhodovací proces při výběru
budoucího středního vzdělání. Zda je tento proces opravdu natolik složitý a zda je provázen dilematem v rozhodování. Výzkum byl prováděn jak s žáky devátých ročníků, tak také se středoškoláky, kteří hodnotili celý proces zpětně a na rozdíl od žáků devátých ročníků, s trochu větším odstupem. Teoretická část je věnovaná krátkému popisu adolescentního období, kam žáci v rozhodovacím procesu patří. Dále se práce věnuje podrobněji procesu volby, kam spadají motivační faktory, rozhodovací proces, volba povolání a dilema při rozhodování. Značná část teoretické práce se také věnuje environmentálním determinantům, kteří mají na volbu žáků přímý vliv. Teoretická část končí problematickými místy, které se v rozhodovacím procesu mohou objevit. Empirická část je potom zaměřená na hlavní osoby při výběru, na důležité prvky, které se objevují v rozhodovacím procesu (u každého jedince jsou to jiné prvky) a jak žáci zvládají přechod na vyšší stupeň. Celý výzkum je kvalitativního rázu. Metoda užívaná ve výzkumné části je především interview, které bylo provedeno s 11 žáky, kteří rozhodovací proces zažívali. Poté zpracován metodou obsahové analýzy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main goal of this work is to examine the decision making process of students choosing a high school curriculum. It focuses on motivation factors and other influences that play a key role in choosing professional orientation.
The theoretical part of this work deals with the cognitive and volitional qualities of middle adolescents, including causal factors and external influences involved in the decision making process of choosing a profession. Additionally, this work will compare vocational guidance of the Czech and British education systems. Empirical research will attempt to answer the primary question: what is the most problematic issue when choosing a high school curriculum? Data for this research is based on a qualitative analysis of students in grades 8 & 9. Data was collected via interviews and a written questionnaire. |