Syndrom CAN a jeho vliv na budoucí etické chování jednotlivce
Název práce v češtině: | Syndrom CAN a jeho vliv na budoucí etické chování jednotlivce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Child abuse and neglect syndrome and its influence on person´s prospective ethical behaviour |
Klíčová slova: | syndrom CAN, zneužívané a zanedbávané dítě, etické jednání, morálka, vývoj etického jednání, negativní zážitky z dětství, kontinuita etického jednání, optio fundamentalis, dokumenty Magisteria |
Klíčová slova anglicky: | CAN syndrome, child abuse and neglect, ethical behavior, morality, ethical behavior development, negative experience, continuity of ethical behavior, optio fundamentalis, Magisterium documents |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra teologické etiky a spirituální teologie (do 2018) (26-KTE) |
Vedoucí / školitel: | ThLic. Mgr. Jaroslav Lorman, Th.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.01.2014 |
Datum zadání: | 27.01.2014 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 21.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2015 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 21.04.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2015 |
Oponenti: | Mgr. Vojtěch Mašek, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
1. Dunovský Jiří, Dytrych Zdeněk, Matějček Zdeněk. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.
2. Vaníčková Eva, Provazník Kamil a Hadj-Moussová Zuzana. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Karolinum, 1997. 3. Nakonečný, Milan. Sociální psychologie, Praha: Argo, 1999. 4. Bechyňová, Věra., et al. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. 1. Praha: Ireas, 2007. 5. Hanušová, Jaroslava. Násilí na dětech- syndrom CAN. Vzdělávací institut ochrany dětí: Praha, 2006. 6. Vaníčková, Eva. Interpersonální násilí na dětech. 1. Praha : Úřad vlády, 2009. 7. Elliot, Julian a Place Maurice. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada, 2002. 8. Fischer, Slavomil a Škoda Jiří. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009 9. Slaný , Jaroslav. Syndrom CAN: (syndrom týraného dítěte). Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2008 K tématu Etika a morálka 10. Fuchs, Eric. Co dělá naše jednání dobrým, Jihlava: Mlýn, 2003. 11. Fuchs, Joseph. Mravnost a spása podle Druhého vatikánského koncilu. Teologické texty 1994 r. 5, č. 3, s. 74-76. 12. Jan Pavel II. Fides et ratio, Praha: Zvon, 1999. 13. Jan Pavel II. Veritatis splendor, Praha: Zvon 1994 14. Kútny, Ivan. Špecifickosť optio fundamentalis v aspekte magistéria Jána Pavla II. : Prihliadnutie na filozofickú a teologickú etiku, Člověk, dějiny, hodnoty II . Ostrava: Ostravská univerzita 2005. - s. 76-80. 15. Papežská biblická komise. Bible a morálka, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010. 16. Rotter, Hans. Osoba a etika, Brno: CDK 1997. 17. Vacek, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech, Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. 18. Heidbrink, Horst. Psychologie morálního vývoje, Praha: Portál 1997. 19. Fuchs, Josef. Personal Responsibility and Christian Morality, Washington: Georgetown University Press, 1983. 20. Fuchs, Josef. Für eine menschliche Moral : Grundfragen der theologischen Ethik, Freiburg : Herder, 1997. 21. Weber, Helmut. Všeobecná morální teologie, Praha: Zvon, 1998. 22. Guardini, Romano. Životní období, jejich etický a pedagogický význam, Praha : Zvon, 1997. 23. Häring, Bernard. Free and faithful in christ : moral theology for priests and laity, Vol. XY Middlegreen : St Paul, 1981. 24. Kongregace pro nauku víry. Persona humana, Řím: Křesťanská akademie 1976. 25. Skoblík, Jiří. Přehled křesťanské etiky, Karolinum, Praha 1997 26. TOMÁŠ AKVINSKÝ. STh 27. Beneš, Albert. Morální teologie, Praha: Kazatelské středisko Československé provincie Řádu bratří kazatelů, 1991 28. Graham, E. Mark. Rethinking morality´s relatikonship to salvation: Josef Fuchs, S.J., on moral goodnes, Theological studies 2003, roč 65, s 750-772 29. Griesez,Germain. Moral absoluten: A critique of the view of Josef Fuchs, Rivista di studi sulla Persona a la Familia 1985, roč. 1, s. 155-201 K tématu empirické výzkumy o CAN 30. Spertus, Ilyse L., Yehuda, Rachel, Wong, Cheryl M., Halligan, Sarah , Seremetis Stephanie V. Childhood emotional abuse and neglect as predictors of psychological and physical symptoms in women presenting to a primary care praktice, Child Abuse & Neglect 2003, roč. 27, s. 1247–1258. 31. McCord Joan. A forty year perspektive on effects of child abuse and neglect, Child Abuse & Neglect 1983, roč. 7, 265-270. 32. Brown, Jocelyn, Cohen, Patricia, Johnson, Jeffrey G., Salzinger, Suzanne. A longitudinal analysis of risk factors for child maltreatment: findings of a 17-year prospective stufy of officially recorded and self-reported child abuse and nevléct, Child Abuse & Nevléct 1998, roč. 22, č. 11, s. 1065–1078. 33. Duggan, Anne, Fundy, Loretta, Burrell, Lori, Hofman, Susan M., McFarlane Elizabeth, Windham Amy, Sia Calvin. Randomized trial of a statewide home visiting program to prezent child abuse: impact in reducing parental risk factors, Child Abuse & Neglect 2004, roč. 28, s. 623–643 34. Margolin, Gayla, Gordis, Elana B. The effects of family and community violence on children, Annu. Rev. Psychol. 2000 roč. 51. s.445–479 35. Kendall-Tackett, Kathleen. The Health Effects of Childhood Abuse: Four Pathways by which Abuse Can Influence Health, Child Abuse and Neglect 2002, čís. 6/7,s. 715-730 36. Briere, John, Elliott, Diana M. Prevalence and psychological sequelae of self-reportedchildhood physical and sexual abuse in a general population sample of men and women, Child Abuse & Neglect 2003 roč. 27, s. 1205–1222 P. E. MULLEN, J. L. MARTIN, J. C. ANDERSON, S. E. ROMANS, 37. Mullen, P.E. Martin, J.L. Anderson J.C. Romans, S.E. Herbison G. P. The long-term impact of the physical, emotional and sexual abuse of children: a community study, Child Abuse & Neglect 1996 roč. 20, čís. 1, s. 7-21. – |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá problematikou zneužívaného a týraného dítěte (syndrom CAN) a snaží se poodhalit souvislost mezi tímto syndromem a schopnosti osoby eticky jednat. Obecně se vnímá, že psychická deprivace ztěžuje sebe přijetí dítěte a ve všech směrech jej znevýhodňuje pro budoucí život.
Začátek práce je věnován problematice CAN z pohledu psychologie a sociologie. Definuje syndrom, jeho příznaky, možnosti léčby a prevenci. Přehled sociologických výzkumů si klade za úkol předchozí teoretické základy uvést do korelace s empirickými daty a poukázat na styčné body. Druhá část práce je věnována etickému pohledu na jednání člověka s přihlédnutím k problematice syndromu CAN. Zaobírá se otázkami lidské důstojnosti, rozvoje vnímání a reflexe přirozeného zákona a výchovou svědomí. Práce dále pojednává o pohledu na kontinuitu v etickém jednání ve stěžejních dokumentech Magisteria a předkládá nástin diskuze problematiky jak před Druhým Vatikánským koncilem, tak po něm. V závěru práce je diskutován pohled na etické jednání jako na optio fundamentalis. Vliv negativních zážitků na další etický vývoj jednotlivce je neoddiskutovatelný a jen těžko lze říci, do jaké míry tyto ovlivňují rozvoj osobnosti. Práce se snaží postihnout určitou míru nejednoznačnosti a zároveň upozornit, že nelze zapomenout na perspektivu Boží přítomnosti v životě jednotlivce. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with the child abuse and neglect syndrome (CAN syndrome) and tries to uncover relation between this syndrome and ability of person´s to behave ethically. In general, it is widely accepted, psychical deprivation makes self acceptance of the child harder and by all means put him/her at a disadvantage for future life.
The beginning of the thesis is dedicated to the CAN syndrome from psychology and sociology point of view. It defines the syndrome, symptoms, treatment possibilities and prophylaxis.Outline of sociology research aims at putting theoretical background in correlation with empirical data and shows connection points between both. The second part of the thesis is dedicated to the insight in person´s ethical behavior with respect to CAN syndrome questions. It concerns with issues regarding human dignity, development of natural law acceptance and reflection and the conscience tutoring. The thesis moreover speaks about continuity in ethical behavior in fundamental Magisterium documents and brings sketch of discussion before and after Second Vatican council on this theme. The end of the thesis discusses views on ethical behavior – optio fundamentalis. Negative experience influence for prospect person´s ethical development is undisputable and it is hard to say how much they influence further development of personality. The thesis tries to involve also certain part of ambiguity and point out the God´s perspective in human´s life should not be omitted. |