Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výuka organické chemie na SŠ - problémové úseky učiva
Název práce v češtině: Výuka organické chemie na SŠ - problémové úseky učiva
Název v anglickém jazyce: Education of organic chemistry in high school - problem parts of subject
Klíčová slova: problémové úseky učiva, problémová témata, organická chemie, výuka chemie na gymnáziu, pedagogický výzkum, analýza učebnic, výukový materiál, osvojování učiva, motivace žáků
Klíčová slova anglicky: problem parts of study, problematic topics, organic chemistry, teaching of chemistry in highschool, pedagogical research, analysation of schoolbooks, educational materials, acquire the knowledge, motivation of students
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Vedoucí / školitel: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.12.2013
Datum zadání: 27.01.2014
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 08.06.2016
Oponenti: RNDr. Klára Urbanová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Učitelé se v rámci výuky organické chemie setkávají s úseky učiva, které činí žákům větší problém při pochopení i osvojování daného učiva. Tato diplomová práce se v prvé řadě zabývá právě problémovými úseky učiva organické chemie v rámci výuky na gymnáziích. K přesnému vytipování konkrétních témat byl zvolen pedagogický výzkum. Na základě zjištěných informací byly navrženy a vytvořeny nové výukové materiály, jejichž prostřednictvím by se měla zvýšit efektivita výuky problémových úseků učiva v organické chemii, a tak i proces edukace žáků.
Teoretická část diplomové práce se zabývá metodikou pedagogického výzkumu, kurikulárními dokumenty, didaktickými prostředky a literární rešerší již definovaných problémových úseků učiva z učebnic organické chemie pro SŠ. Praktická část pak odhaluje výsledky realizovaného pedagogického výzkumu a analýzy učebnic. Hlavním výstupem práce je, kromě zjištěných skutečností, především soubor navržených výukových materiálů na konkrétní problémové úseky učiva organické chemie, jež témata zpracovávají odlišným způsobem a jinou metodou, než jsou běžně ve výuce vyučována. Nově vzniklé materiály, které okomentovalo několik SŠ učitelů chemie, nabízejí další alternativu, jak pojmout výuku vybraných témat z organické chemie.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Teachers, while teaching, are facing to some sections of schoolwork which make serious problems to understand. The main task of this diploma thesis is solving the issue of organic chemistry on the field of Gymnasium. The pedagogical attitude was chosen for the selection of problem parts. New educational materials were purposed on the basis of gathered information and thanks to the research the efficiency of teaching the organic chemistry and its problematic parts should augment the undestanding of
the problematic parts as well as the bettering of education.
Theoretical part of the diploma thesis looks into the methodology of pedagogical research, curriculum documents, didactic methods and forms and literature exploration of defined problem parts of textbooks of organic chemisty for the high schools. Consequently, the practical part exposes results of the performed pedagogical research and the analyse of schoolbooks. Including noticed facts, the main output of the dissertation is the package of the new educational materials and various methods of education focused on the specific parts of the curriculum of organic chemistry, specificaly the set of the new instructional backgrounds solving the circumstances of organical chemistry. These educational materials and the proposed methods of education were also discussed with high school teachers. The new materials suggest different methods which offer the alternative to the commonly used practices of taught chemistry topics.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK