Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
V úterý 2.7.2024 v době mezi 20:00 a 22:00 proběhne odstávka Studijního informačního systému z důvodu údržby databázového serveru.
Srovnávací reklama - vývoj úpravy v českém právním řádu
Název práce v češtině: Srovnávací reklama - vývoj úpravy v českém právním řádu
Název v anglickém jazyce: Comparative advertisement – development of its regulation in Czech law
Klíčová slova: srovnávací reklama, nekalá soutěž, vývoj
Klíčová slova anglicky: comparative advertisement, unfair competition, development
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra obchodního práva (22-KOBCHP)
Vedoucí / školitel: JUDr. Vít Horáček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.12.2013
Datum zadání: 21.05.2015
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.09.2015
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 17:00
Místo konání obhajoby: místnost č. 230
Datum odevzdání elektronické podoby:21.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Oponenti: doc. JUDr. Daniel Patěk, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
SROVNÁVACÍ REKLAMA - VÝVOJ ÚPRAVY V ČESKÉM PRÁVNÍM ŘÁDU - abstrakt. V mé diplomové práci se zabývám srovnávací reklamou v českém právním řádu. Jejím hlavním cílem je zmapování vývoje úpravy tohoto fenoménu v historických etapách s důrazem na soukromoprávní úpravu a její změny po harmonizační novele obchodního zákoníku č. 370/2000 Sb. Práce je strukturována do úvodu, sedmi kapitol, které jsou dále členěny na podkapitoly, a závěru. Po úvodu následují první tři kapitoly, které jsou věnovány obecným tématům, které se vážou ke zkoumanému pojmu. V první kapitole se krátce zmiňuji o regulaci hospodářské soutěže včetně nástinu systému nekalé soutěže s akcentací generální klauzule. Další kapitola pojednává o obecném pojmu reklamy se zmínkou k její mimoprávní regulaci jako alternativě k právní úpravě. Následuje teoretické vymezení srovnávací reklamy s výčtem teorií rozeznávaných druhů a jednotlivých přístupů právních řádů k této obchodní praktice.Obsahem čtvrté kapitoly je historický exkurs do vývoje právní úpravy srovnávací reklamy v českém právním řádu od prvorepublikové úpravy až do harmonizační novely obchodního zákoníku, jejímž přijetím se srovnávací reklama stala přímou součástí právního řádu. Srovnávací reklama byla do té doby posuzována především podle generální klauzule a přístup k ní tak byl formován výhradně judikaturou soudů. V této kapitole je chronologicky postupováno od prvorepublikového zákona proti nekalé soutěži a na něj navazující judikatury, přes deformaci hospodářské soutěže v éře socialistického zákonodárství, až po návrat k volné soutěži, který vyvrcholil přijetím obchodního zákoníku. Kromě uvedeného je do této kapitoly zahrnut přehled úprav srovnávací reklamy v právních řádech dalších evropských států, který vytváří obraz o situaci před nastartováním harmonizačního procesu, jenž měl tyto úpravy sjednotit. Následuje kapitola o vývoji unijní úpravy srovnávací reklamy, jehož jednotlivé výstupy se následně odrazily rovněž v českém právním řádu. Ve stručnosti je pojednáno i o roli Soudního dvora Evropské unie. Stěžejní částí je kapitola šestá, v níž je komparativní metodou analyzována úprava v obchodním zákoníku a novém občanském zákoníku, to vše s přihlédnutím k evropskému právu. V rámci této kapitoly jsou rozebrány jednotlivé otázky vyvstávající v souvislosti s úpravou srovnávací reklamy v obchodním a novém občanském zákoníku v jejich vzájemném porovnání a s odkazem na unijní úpravu ve směrnici 2006/114/ES. Mezi tato diskutovaná témata patří problematika obecné přípustnosti srovnávací reklamy, její definiční vymezení či jednotlivé podmínky přípustnosti. Do této analýzy je zapracována rovněž relevantní evropská i česká judikatura.V sedmé kapitole jsou krátce uvedeny poznatky k veřejnoprávní regulaci srovnávací reklamy a celá práce je zakončena závěrečným shrnutím.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
COMPARATIVE ADVERTISEMENT – DEVELOPMENT OF ITS REGULATION IN CZECH LAW - abstract. In my diploma thesis I deal with comparative advertising in the Czech legal system. Its main goal is to monitor the development of legal regulation of this phenomenon in historical periods, with an emphasis on private law and its changes after harmonization amendment no. 370/2000 Coll. The work is divided into the introduction, seven chapters, which are further divided into subsections, and the conclusion. Following the introduction, there are three chapters, which are dealing with general topics that are connected with main theme of my thesis. The first chapter briefly allude to regulation of competition, including system of unfair competition with accentuation of the general clause. Next chapter is focused on the general term of advertising with the mention of its self-regulation, which serves as an alternative to legislation. In the third chapter is specification of theoretical frame of comparative advertising, including the list of different types of comparative advertising, which is followed by summary of different legal approaches to advertising comparison. Fourth chapter contains historical overview of legal regulation of comparative advertising in the Czech legal system covering the period from the First Republic to the harmonization amendment to the Commercial Code. In this period, comparative advertising was judged primarily by the general clause and the approach to it was formed exclusively by case-law. This chapter chronologically analyzes the period from First Republic Law against Unfair Competition and the related case-law, through the deformation of competion during the era of socialist legislation, all the way to the return of free competition, which led into the adoption of the Commercial Code. Above that, there is summary of legislation in the legal systems of other European states, which outlines the legal situation across the Europe before the start of harmonization process. Next chapter is dedicated to the development of European Law, which significantly affected regulation in the Czech legal system, and then there is also short mention about the role of the Court of Justice of the European Union. The key part of my thesis lies in Chapter Six, in which I analyze comparison between the legislation in Commercial Code and new Civil Code. In this chapter are analyzed various issues, that are connected to legislation in compared Codes with reference to the EU Directive 2006/114/EC. Among those issues are for example general admissibility of comparative advertising, its definition or the individual conditions for admissibility. This analysis includes relevant European and Czech case law. In the seventh chapter are briefly presented facts about the public law legislation concerning comparative advertising and the whole work is finished with the final conclusion.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK