Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Graduály z dílny Jana Táborského z Klokotské Hory
Název práce v češtině: Graduály z dílny Jana Táborského z Klokotské Hory
Název v anglickém jazyce: Graduals from the Workshop of Jan Táborský of Klokotská Hora
Klíčová slova: Jan Táborský z Klokotské Hory, Fabián Puléř, Matouš Ornys z Lindperka, Matyáš Hutský z Křivoklátu, Ambrož Ledecký, Albrecht Dürer, Bernard Salomon, Jiří Melantrich starší, graduál, kancionál, miniatura, iluminace
Klíčová slova anglicky: Jan Táborský of Klokotská Hora, Fabián Puléř, Matouš Ornys of Lindperk, Matyáš Hutský of Křivoklát, Ambrož Ledecký, Martin Schongauer, Albrecht Dürer, Bernard Salomon, George Melantrich the Elder, gradual, hymn-book, miniature, illumination
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.11.2013
Datum zadání: 11.11.2013
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.11.2013
Datum a čas obhajoby: 25.01.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.11.2016
Datum odevzdání tištěné podoby:23.11.2016
Datum proběhlé obhajoby: 25.01.2017
Oponenti: PhDr. Pavel Brodský, CSc.
  PhDr. Jana Hana Hlaváčková
 
 
Konzultanti: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Metodicky by měla být v práci uplatňována zejména kodikologická, formální, stylová a ikonografická analýza. A tam, kde to prameny umožní i upřesnění možných ikonologických souvislostí.
Seznam odborné literatury
BAREŠ 1889 — František BAREŠ: Mladoboleslavské kancionály. In: PA, 1889, 611–620
BARTOŠ 1927 — František Michálek BARTOŠ: Soupis rukopisů národního muzea v Praze II. Praha 1927
BAŤA 2003 — Jan BAŤA: Kutnohorský kodex (diplomová práce na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze). Praha 2003
BERINGER 1890–1892 — Jan BERINGER: O českých miniaturách. In: Památky archeologické a místopisné XV, 1890–1892, 86–88
BOHATCOVÁ 1990 — Mirjam BOHATCOVÁ: Česká kniha v proměnách staletí. Praha 1990
BRODSKÝ 2000 — Pavel BRODSKÝ: Katalog iluminovaných rukopisů knihovny Národního muzea v Praze. Praha 2000
BRODSKÝ 2008 — Petr BRODSKÝ: Žlutický kancionál 1558–2008. Sokolov 2008
ČADÍK 1919 — Jindřich ČADÍK: O kancionálu Žlutickém. In:Plzeňsko, ČADÍK, 1–7
ČAREK 1985 — Jiří ČAREK: Městské znaky v českých zemích. Praha 1985
ČERMÁK 1908 — Karel ČERMÁK: O čáslavských kancionálech. In: PA XXIII, 1908, 1¬–36
ČERNÝ 1999 — Pavol ČERNÝ: Hagiografická zobrazení ve středověké malbě českých zemí. In: Problematika historických a vzácných fondů Čech, Moravy a Slezska 1998. Středověké rukopisy a jejich prezentace, 1999, 5–33
DOUŠA 1981 — Jaroslav DOUŠA: Seznamy staroměstských konšelů z let 1574–1650, Pražský sborník historický XIV, 1981, 65–119
FOJTÍKOVÁ 1988 — Jana FOJTÍKOVÁ: K problematice českého chorálu druhé poloviny 16. století. In: Nové poznatky o dějinách starší české a slovenské hudby, Praha 1988, 23–31
GRAHAM 1998 — Barry Frederic Hunter GRAHAM: Utraquist eucharist documents 1471–1526. Toronto 1998
GRAHAM 1999 — Barry Frederic Hunter GRAHAM: The Litoměřice Gradual of 1517. Brno 1999
GRAHAM 1999–2000 — Barry Frederic Hunter GRAHAM: Three More Táborský Graduals. In: Studie o rukopisech XXXIII, 1999–2000, 229–244
GRAHAM 2006 — Barry Frederic Hunter GRAHAM: Bohemian and Moravian Graduals 1420–1620. Turnhout 2006
HALAMA 2006 — Ota HALAMA: Utrakvistická úcta k českým světcům. In: Světci a jejich kult ve středověku (Sborník KTF), Praha 2006, 189–199
HEJNIC 1908–1909 — Otakar HEJNIC: Příspěvky k životopisu humanisty iluminátora Jana Táborského z Klokotské Hory. In: PA XXIII, 1908–1909, 159
HOŘEJŠÍ/VACKOVÁ 1973 — Jiřina HOŘEJŠÍ/Jarmila VACKOVÁ: Některé aspekty jagellonského dvorského umění. In: Umění XXI, 1973, 496–512
CHYTIL 1896 — Karel CHYTIL: Vývoj miniaturního malířství za doby králů rodu Jagellonského. Praha 1896
CHYTIL 1898 — Karel CHYTIL: Český graduál literátů chrudimských z doby kol. 1570. Chrudim 1898
CHYTIL 1899 — Karel CHYTIL: Dějiny českého knihařství. Po stránce umělecké a technické, Praha 1899
CHYTIL 1906 — Karel CHYTIL: Malířstvo pražské XV. a XVI. věku a jeho cechovní kniha staroměstská z let 1490–1582. Praha 1906
CHYTIL 1915 — Karel CHYTIL: Katalog výstavy na pětistoletou paměť úmrtí rektora pražského vysokého učení M. Jana Husi. Praha 1915
JANÁKOVÁ/ VONDRÁČEK 1995 — Iva JANÁKOVÁ/Radim VONDRÁČEK: Knižní vazba 15. – 20. století. Praha 1995
JUNGMANN 1825 — Josef JUNGMANN: Historie literatury české. Praha 1825
JUST 2009 — Jiří JUST: Luteráni v českých zemích v proměnách staletí. Praha 2009
KONRÁD 1893 — Karel KONRÁD: Dějiny posvátného zpěvu staročeského. Od XV. věku po zrušení literátských bratrstev I. Praha 1893
KOUBA 1999 — Jan KOUBA: Chrudimské graduály v dějinách české a evropské hudby. In: Kulturní Chrudim minulosti a současnosti. Chrudim 1999
KRÁSA 1978 — Josef KRÁSA: Knižní malířství. In: Pozdně Gotické umění v Čechách 1978, 387–457
KRÁSA 1990 — Josef KRÁSA: České iluminované rukopisy 13.– 16. století. Praha 1990
KRATOCHVÍLOVÁ 2004 — Martina KRATOCHVÍLOVÁ: Lounský graduál Pavla Mělnického. In: Ústecký sborník historický. 2004/1, Gotické umění a jeho historické souvislosti. III, 2004, 327–352
KRATOCHVÍLOVÁ 2003 — Martina KRATOCHVÍLOVÁ: Severočeské iluminované graduály (diplomová práce na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze). Praha 2003
KRATOCHVÍLOVÁ 2005a — Martina KRATOCHVÍLOVÁ: Recepce a transformace protestantské ikonografie. Lounský graduál Jana Táborského. In: Umění LIII, 2005, 444–464
KRATOCHVÍLOVÁ 2005b — Martina KRATOCHVÍLOVÁ: K provenienci Křižovnického a Staroměstského graduálu. In: Umění LIII, 2005, 323–334
KROPÁČEK 1952 — Jiří KROPÁČEK: České kancionály 16. století a iluminátor Fabián Puléř. (diplomová práce na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze) Praha 1952
KROPÁČEK 1962 – Jiří KROPÁČEK: Poznámky k Puléřově výzdobě Kaňkovského graduálu. In: Časopis Národního muzea v Praze 131, 1962, 19.
KROPÁČEK/PREISS 1988 — Jiří KROPÁČEK / Pavel PREISS: Malířství. In: Praha na úsvitu nových dějin. Čtvero knih o Praze, 1988, 177–201
KŘÍŽEK 1855 — Václav KŘÍŽEK: Český kancionál v Klatovech. In: Památky archeologické a místopisné I, 1855, 188–189
KUBÍK 2004 — Viktor KUBÍK: Na okraj vývoje funkce výzdoby bordur aneb kuželkáři v českých středověkých kancionálech. In: Ústecký sborník historický 2004. Gotické umění a jeho historické souvislosti III, 2004, 305–326
KUBÍK 2007–2008 — Viktor KUBÍK: Studie k umělecko-historické terminologii středověké knižní malby. Úvodní poznámky a základní typy akantu. In: Studie o rukopisech XXXVII–XXXVIII, 2007–2008, 65–99
KUBÍK 2008 — Viktor KUBÍK: Na okraj k problému datace pozdně gotických rukopisů. (Na příkladu rukopisů z Loun). In: Všechno je milost: sborník k poctě 80. narozenin Ludvíka Armbrustera, 2008, 441–462
KUBÍK 2010 — Viktor KUBÍK: Poznámky k „českým typům akantů“ (Studie k umělecko-historické terminologii středověké knižní malby 2). In: Studie o rukopisech XL, 2010, 119–223.
LINDA 2008 — Jaromír LINDA: Jasnost slunečná všecko osvětluje? Několik poznámek k písním Jana Táborského ve Žlutickém kancionálu. In: Žlutický kancionál 1558–2008, 2008, 44–50
MACEK 1988 — Jaroslav MACEK: Mistr Jan Hus v Litoměřickém graduálu. In: Litoměřicko: Vlastivědný sborník, 1988, 107–134
MALINOVSKÝ 2002 — Anton František MALINOVSKÝ: Heraldika českých renesančních graduálů litoměřického, rakovnického a žlutického. Praha 2002
MATĚJČEK 1929 — Antonín MATĚJČEK: Dějepis umění IV. Umění nového věku II. Praha 1929
MYSLIVEČEK 1993 — Milan MYSLIVEČEK: Erbovník aneb kniha o znacích a osudech rodu žijících v Čechách a na Moravě. Praha 1993
NUSKA 1962 — Bohumil NUSKA: Historická knižní vazba: sborník příspěvků k dějinám vazby a k metodice ochrany historických knižních vazeb. Liberec 1962
NUSKA 1992 — Bohumil NUSKA: Husova ikonografie ve výzdobě českých knižních vazeb 15. a 16st. In: Sborník národního muzea v Praze, 1992, 1–31
PEŠINA 1950 — Jaroslav PEŠINA: Česká malba pozdní gotiky a renesance. Praha 1950
PETRÁŇOVÁ 1962 — Lydia PETRÁŇOVÁ: Zlomek Kaňkovského graduálu v knihovně Národního muzea v Praze. In: Časopis Národního muzea v Praze 131, 1962, 14.
POCHE 1982 — Emanuel POCHE: Umělecké památky Čech 4. Praha 1982
RATAJ 1999 — Michal RATAJ: Liturgie květné neděle v českých chorálních pramenech. (diplomová práce FF UK) Praha 1999
RATAJ 2002 — Tomáš RATAJ: České země ve stínu půlměsíce. Obraz Turka v raně novověké literatuře z českých zemí. Praha 2002
RYBIČKA 1878 — Antonín RYBIČKA: O bývalých společnostech čili kůrech literátských. In: PA X, 1878, 719 –734
RYBIČKA 1878b — Antonín RYBIČKA: Erbovní rodiny Plzeňské. In: PA X, 1878, 268–269
RYBIČKA 1881 — Antonín RYBIČKA: Český kancionál Litomyšlský. In: PA XI, 1881, 56–64
SAHULA 1900 — Jiří SAHULA: Husitství a protestantství: historická studie. Hradec Králové 1900
SEDLÁČEK 1902–1925 — August Sedláček: Českomoravská heraldika. Praha 1902–1925
SOUČKOVÁ 2010 — Ema SOUČKOVÁ: Žlutický kancionál (bakalářská práce na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze). Praha 2010
SOUČKOVÁ 2012 — Ema SOUČKOVÁ: Staroměstský graduál z dílny Jana Táborského z Klokotské Hory (diplomová práce na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze). Praha 2012
SRB/ TADRA 1886 — Jan SRB/Ferdinand TADRA: Památník pražského Hlaholu. Praha 1886
STEJSKAL 1976 — Karel STEJSKAL: Matouš Ornys a jeho „rod císaře Karla I“. K otázce českého historizujícího manýrismu. In: Umění XXVI, 1976, 13–58
STEJSKAL/ VOIT 1991 — Karel STEJSKAL/ Petr VOIT: Iluminované rukopisy doby husitské. Praha 1991
SVOBODOVÁ 1996 — Milada SVOBODOVÁ: Katalog českých a slovenských rukopisů sign. XVII získaných Národní (Universitní) knihovnou po vydání Truhlářova katalogu z roku 1906. Praha 1996
ŠÁROVCOVÁ 2011 — Martina ŠÁROVCOVÁ: Ikonografie česky psaných utrakvistických graduálů (disertační práce na FF UK). Praha 2011
ŠIMÁK 1898–1899 — Josef Vítězslav ŠIMÁK: Zprávy o iluminátorech pražských doby jagellonské 1471–1526,PA XVIII,1898–1899, 458
TEIGE 1901 — Josef TEIGE: Jana Táborského z Klokotské Hory Zpráva o orloji staroměstském. Praha 1901
Tošnerová 2002–2004 — Marie Tošnerová: Rukopisy předbělohorského období (1526–1620). In: Studie o rukopisech 35, 2002–2004, 132
TRUHLÁŘ 1906 — Josef TRUHLÁŘ: Katalog českých rukopisů c. k. veřejné a universitní knihovny pražské. Praha 1906
URBÁNKOVÁ 1957 — Emma URBÁNKOVÁ: Rukopisy a vzácné tisky pražské Universitní knihovny. Praha 1957
VACKOVÁ 1968 — Jarmila VACKOVÁ: Podoba a příčiny anachronismu. In:Umění XVI, 1968, 379–393
VACKOVÁ 1989 — Jarmila VACKOVÁ: Závěsné malířství a knižní malba v letech 1526 až 1620. In: Dějiny českého výtvarného umění II/1, 1989, 93–105
VLHOVÁ–WÖRNER 2005 — Hana VLHOVÁ–WÖRNER: V. Obsah a liturgie Jistebnického kancionálu. In: Jistebnický kancionál, 2005, 83
VOCEL 1859 — Jan Erazim VOCEL: Miniatury české XVI. století. Praha 1859
WINTER 1895 — Zikmund WINTER: Život církevní v Čechách: Kulturně historický obraz z XV. a XI. století. Praha 1895
WINTER 1909 — Zikmund WINTER: Řemeslnictvo a živnost XVI. věku v Čechách, Praha 1909
ŽIŽKOVÁ 1994 — Jitka ŽIŽKOVÁ: Kancionál literátského bratrstva v Teplicích z roku 1566. (diplomová práce na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze). Praha 1994
Předběžná náplň práce
Disertační práce je zaměřena na výzdobu chorálních rukopisů 16. století. První část se věnuje osobnosti písaře Jana Táborského, jenž žil v letech 1499–1572, a nejvýraznějším iluminátorům, kteří se v průběhu 16. století podíleli na výzdobě zpěvníků české provenience. Pozornost je směřována nejenom na často zmiňovaného Fabiána Puléře, ale také na Matouše Ornyse z Lindperka, Matyáše Hutského z Křivoklátu, Ambrože Ledeckého a další iluminátory. V této souvislosti nelze opominout grafické předlohy Martina Schongauera, Albrechta Dürera, Bernarda Salomona nebo domácí „melantrišské tisky“, podle kterých umělci tvořili.
Náměty vyskytující se v tomto typu rukopisu jsou převážně biblické, korespondující se svátky liturgického roku. Kromě těchto motivů se však v graduálech setkáme v hojné míře i s různými formami prezentace donátorů či demonstrativním zobrazením konfese objednavatelů. Nedílnou součástí dekorací kodexů je též bohatá ornamentální složka, která v sobě zahrnuje jak groteskní motivy, tak rozviliny z druhově určitelných rostlin.
Druhá část disertace se skládá z katalogu hudebních rukopisů, které můžeme z nějakého důvodu spojit s osobností písařského podnikatele Jana Táborského z Klokotské Hory. Vzhledem k dlouhému životu Jana Táborského vykazují jednotlivé exempláře odlišný styl výzdoby, což je způsobeno různými autory iluminací, odlišnými grafickými předlohami i patrně přáními objednavatelů.
V graduálech lze sledovat jak pozdně gotické prvky, tak renesanční či manýristické elementy. Dekorace ručně psaných zpěvníků tvoří na konci 15. a v průběhu 16. století specifickou oblast renesančního umění v zemích Koruny české, jehož hlavními objednavateli byla utrakvistická literátská bratrstva zpívající na kůrech městských kostelů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The dissertation focuses on the decoration of 16th century choral manuscripts. The first part is devoted to the person of Jan Táborský of Klokotská Hora (1499–1572) who was a scribe and an owner of a scribe manufactory, and to the most significant illuminators of the the 16th century who contributed to the decoration of songbooks in the Lands of the Bohemian Crown. Attention is given not only to the illuminators to whom Jan Táborský of Klokotská Hora assigned the work and whose contribution can be inferred from the documents or stylistic analysis of their illuminations, but also to their contemporaries. Besides the frequently mentioned Fabián Puléř, we can assume that Jan Taborský also collaborated with Matouš Ornys of Lindperk, Matyáš Hutský of Křivoklát, Ambrož Ledecký and, presumably, others. In this context, one part of the thesis is focused on engravings by Martin Schongauer, Albrecht Dürer, Bernard Salomon and on the domestic prints by George Melantrich the Elder, as these engravings, mostly woodcuts, served as patterns and inspiration for almost every Bohemian illuminator.
Themes found in this type of manuscript are mostly based on Biblical stories, corresponding to the feasts of the liturgical year. In addition to these themes, the graduals contain many miniatures associated with various forms of self-presentation of the donors or of their confessions. An integral part of the decoration of the manuscripts is rich ornamental adornment which is described in the last chapter of the first section.
The second part of the dissertation consists of a catalogue of musical manuscripts connected with Jan Taborský of Klokotská Hora. Given his long life, the graduals and hymn-books from his workshop show a different style of decoration due to the fact that various authors of illuminations contributed, used sundry graphic templates and, most likely, also worked according to the wishes of various customers. Generally, in the decoration of these books we can see both the Late-Gothic elements, as well as the Renaissance and Mannerist elements.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK