Skauting jako zdroj mravního chování
Název práce v češtině: | Skauting jako zdroj mravního chování |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Scout movement as a source of moral behavior |
Klíčová slova: | Skauting, mravní chování, sociologie morálky, mravní skupiny |
Klíčová slova anglicky: | Scout movement, moral behavior, sociology of morality, moral groups |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jan Maršálek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 10.06.2013 |
Datum zadání: | 10.06.2013 |
Zásady pro vypracování |
Jako výzkumnou metodu jsem vzhledem k povaze mé práce zvolila kvalitativní strategii, konkrétně etnografický výzkum. Problematiku hodlám zkoumat pomocí jednak zúčastněného pozorování a jednak polostrukturovaných rozhovorů s vybranými respondenty. Ti budou pocházet ze skautského střediska v místě mého bydliště. Ve skupině respondentů se budu snažit zachovat vyrovnaný poměr chlapců a dívek, respondenti budou ve věku od 15 do 25 let. V rámci zachování anonymity pak budou jejich jména v práci změněna. Pomocí zúčastněného pozorování respondentů jednak ve skautském kolektivu a jednak mimo něj (rovněž v kolektivu jejich vrstevníků, avšak „neskautů“), hodlám tedy najít odpověď na otázku, zda existuje cosi jako „skautská morálka“, a případně zda se vztahuje pouze na chování v rámci dané sociální skupiny, zatímco v jiném kolektivu přijímáme zase „jeho pravidla“, nebo zda se jí skauti řídí i mimo svůj oddíl či středisko. Tento výzkum bych poté ráda doplnila polostrukturovanými rozhovory s danými respondenty na stejné téma, abych získala přehled nejen o jejich chování, ale také o tom, jak se na danou problematiku dívají oni sami. Rozhovory si budu pro větší pohodlí a plynulost zaznamenávat na nahrávacím zařízení a teprve poté je budu přepisovat a analyzovat.
|
Seznam odborné literatury |
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-485-4. 407 s.
KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Vyd. 1: Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-033-9. 151 s. SVĚTLÝ, Jaroslav. Morálka a současnost. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1985. 116 s. PODZIMEK, Michal. Principy morality: studijní texty. Vyd.1. Liberec: TUL, 2010. ISBN 978-80-7372-566-2. 134 s. ČEJKA, Jiří, NAVRÁTIL, František. Morální rozměr skautingu a mravní odpovědnost skautských vůdců. 2003. dostupné online z http://www.svazskautu.cz/vigilie/moralka-skautingu.pdf NOVÁK, Lukáš. Etika skautingu a její filozofické zdroje. Praha NAVRÁTIL, František. Etika a morálka ve skautingu, Ivančice BŘICHÁČEK, Václav. Poselství skautské výchovy. Liberec, 1991. ISBN 0-85421-02-X. 114 s. DURKHEIM, Společenská dělba práce. Brno: CDK. 2000 |
Předběžná náplň práce |
Ve své práci jsem se rozhodla na základě teorie Émila Durkheima zkoumat, jak skauting ovlivňuje mravní chování svých členů. Zajímá mě, zda skutečně platí, že se jedná o sociální skupinu, která je pro své členy jakousi morální autoritou a oni dodržují pravidla, která jim v tomto směru stanovuje. Dalším bodem mého výzkumu pak je to, zda tato pravidla případně platí jen v rámci skautského kolektivu, nebo zda se tak jeho členové chovají i nadále v jiných kolektivech.
Skauting je celosvětové hnutí především dětí a mládeže, založené v roce 1907 generálem Robertem Badenem-Powellem v Anglii. Původně se jednalo pouze o chlapeckou organizaci, avšak záhy se její součástí staly i dívky a skauting se šířil i do dalších zemí. Jeho vznik byl silně ovlivněn vojenskými zkušenostmi zakladatele (odtud také skautské uniformy/kroje, odznaky, vlajky apod.) a zpočátku bylo hnutí často kritizováno jako „přehnaně militaristické“, ale již od dob Badena-Powella se skauting profiloval jako hnutí s cílem nepolitické výchovy mládeže a důrazem na morální, psychický i fyzický rozvoj. Nejinak tomu bylo i v případě českého skautingu, jehož zakladatelem byl Antonín Benjamín Svojsík. Ačkoli je tedy skauting často považován spíše za jeden ze způsobů trávení volného času, jakýsi „koníček“ pro mladé lidi, v souladu s jeho ideou se daleko spíše jedná o životní styl a soubor myšlenek, který ovlivňuje každodenní chování a formuje hodnoty jedince. Jak jsem již uvedla výše, skauting je organizací, která si dává za úkol svým členům poskytovat jak duševní, tak fyzickou výchovu. Ta má vést k upevňování charakteru, vytváření hodnotového systému a celkovému rozvoji schopností a dovedností. Členem skautské organizace je také možné se stát až po složení tzv. skautského slibu, kterým se skaut zavazuje ctít a dodržovat základní principy skautingu. Vedle skautského slibu ještě existují i „skautské zákony“, „denní příkaz“ apod., které vesměs nabádají k dodržování morálních pravidel a slušného chování. Sociologie morálky zkoumá mimo jiné právě společenské činitele, které mají na utváření morálky a její případnou modifikaci vliv. Émile Durkheim ve svém díle vidí morálku jakožto něco, co je nutně svázáno s určitou skupinou, která je zároveň morální autoritou. Ta ve svých členech vyvolává úctu, která je pak nutí daná morální pravidla dodržovat. Díky rozvoji společnosti a dělby práce už nicméně nyní nemáme pouze jednu univerzální morálku (vycházející podle Durkheima z náboženství), ale morálku domácí, občanskou nebo profesní. (Durkheim, 2002) Vzhledem k tomu, že skautské hnutí se profiluje jako skupina s velkým důrazem na morální pravidla, zajímá mě, zda je v tomto pojetí morální autoritou, tedy jestli existuje cosi, co bychom mohli nazvat „skautskou morálkou“. |