Renesanční pedagogické koncepce v díle François Rabelaise a Michela de Montaigne
Název práce v češtině: | Renesanční pedagogické koncepce v díle François Rabelaise a Michela de Montaigne |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Renaissance pedagogical conceptions in the work of François Rabelais and Michel de Montaigne |
Klíčová slova: | renesance, pedagogika, výchova, scholastika, středověk |
Klíčová slova anglicky: | renaissance, pedagogy, education, scholastics, Middle Age |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Václav Jamek |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.05.2013 |
Datum zadání: | 07.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.03.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2014 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.07.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat renesančními pedagogickými koncepcemi v 16. století. Zejména se zaměří na francouzské spisovatele François Rabelaise a Michela de Montaigne a na jejich pojetí pedagogické výchovy. Z díla François Rabelaise bude použit román Gargantua et Pantagruel, především první kniha tohoto cyklu - Gargantua. Z díla Michela de Montaigně bude použito díla Les Essais, zejména 26. kapitola první knihy De l'institution des enfants, jakož i další eseje, které se k tématu výchovy vracejí. Práce se pokusí charakterizovat renesanční pedagogiku a její vymezení se vůči středověké scholastice (jejíž stučná charakteristika jako výchovné metody bude v úvodu podána, jakož i její kritický obraz v dílech obou autorů), porovnat pedagogické koncepce obou autorů a najít v jejich pedagogickém pojetí styčné body či rozdíly. |
Seznam odborné literatury |
PRIMÁRNÍ LITERATURA: MONTAIGNE, Michel de. Les essais. Paris: Gallimard, 2007; s přihlédnutím k předchozí edici Villeyově, Paris: PUF, edice Quadrige, 2004 RABELAIS, François. Gargantua et Pantagruel. Paris: Gallimard, 2007, 673 s. ISBN 978-2-07-031736-3. RABELAIS, François a Pierre MICHEL. Pantagruel. Paris: Gallimard, 2009, 439 s. ISBN 978-2-07-036387-2. SEZNAM SEKUNDÁRNÍ LITERATURY: BACHTIN, Michail Michajlovič. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Vyd. 2., v nakl. Argo 1. Překlad Jaroslav Kolár. Praha: Argo, 2007, 489 s. Každodenní život, sv. 31. ISBN 978-807-2037-766. COUTAUD, Albert. La pédagogie de Rabelais. Paris: France scolaire, 1899. xi, 275 s. LARMAT, Jean. Le moyen âge dans le Gargantua de Rabelais. [Paris]: Belles Lettres, 1973. 583 s. Publications de la Faculté des Lettres et Sciences Humaines de Nice; [T.] 12. LAZARD, Madeleine. Rabelais et la Renaissance. Paris: Press. Univ. de France, 1979. 127 s. "Que sais-je?"; 1967. ISBN 2-13-035999-X. LENOIR, Paulette. Quelques aspects de la pensée de Rabelais. Paris: Sociales, 1954. 93 s. Problèmes. MÉNAGER, Daniel. Introduction à la vie litteraire du XVIe siècle. Paris: Bordas, 1978. ISBN 2-04-007481-3. VIGLIANO, Tristan. Humanisme et juste milieu au siècle de Rabelais: essai de critique illusoire. [Paris]: Belles Lettres, 2009. 739 s. Le miroir des humanistes; 10. ISBN 978-2-251-34603-8 |