Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Renesanční pedagogické koncepce v díle François Rabelaise a Michela de Montaigne
Název práce v češtině: Renesanční pedagogické koncepce v díle François Rabelaise a Michela de Montaigne
Název v anglickém jazyce: Renaissance pedagogical conceptions in the work of François Rabelais and Michel de Montaigne
Klíčová slova: renesance, pedagogika, výchova, scholastika, středověk
Klíčová slova anglicky: renaissance, pedagogy, education, scholastics, Middle Age
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav románských studií (21-URS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Václav Jamek
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.05.2013
Datum zadání: 07.05.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.03.2014
Datum a čas obhajoby: 10.09.2014 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2014
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat renesančními pedagogickými koncepcemi v 16. století. Zejména se zaměří na francouzské spisovatele François Rabelaise a Michela de Montaigne a na jejich pojetí pedagogické výchovy. Z díla François Rabelaise bude použit román Gargantua et Pantagruel, především první kniha tohoto cyklu - Gargantua. Z díla Michela de Montaigně bude použito díla Les Essais, zejména 26. kapitola první knihy De l'institution des enfants, jakož i další eseje, které se k tématu výchovy vracejí. Práce se pokusí charakterizovat renesanční pedagogiku a její vymezení se vůči středověké scholastice (jejíž stučná charakteristika jako výchovné metody bude v úvodu podána, jakož i její kritický obraz v dílech obou autorů), porovnat pedagogické koncepce obou autorů a najít v jejich pedagogickém pojetí styčné body či rozdíly.
Seznam odborné literatury
PRIMÁRNÍ LITERATURA:
MONTAIGNE, Michel de. Les essais. Paris: Gallimard, 2007; s přihlédnutím k předchozí edici Villeyově, Paris: PUF, edice Quadrige, 2004
RABELAIS, François. Gargantua et Pantagruel. Paris: Gallimard, 2007, 673 s. ISBN 978-2-07-031736-3.
RABELAIS, François a Pierre MICHEL. Pantagruel. Paris: Gallimard, 2009, 439 s. ISBN 978-2-07-036387-2.


SEZNAM SEKUNDÁRNÍ LITERATURY:
BACHTIN, Michail Michajlovič. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Vyd. 2., v nakl. Argo 1. Překlad Jaroslav Kolár. Praha: Argo, 2007, 489 s. Každodenní život, sv. 31. ISBN 978-807-2037-766.
COUTAUD, Albert. La pédagogie de Rabelais. Paris: France scolaire, 1899. xi, 275 s.
LARMAT, Jean. Le moyen âge dans le Gargantua de Rabelais. [Paris]: Belles Lettres, 1973. 583 s. Publications de la Faculté des Lettres et Sciences Humaines de Nice; [T.] 12.
LAZARD, Madeleine. Rabelais et la Renaissance. Paris: Press. Univ. de France, 1979. 127 s. "Que sais-je?"; 1967. ISBN 2-13-035999-X.
LENOIR, Paulette. Quelques aspects de la pensée de Rabelais. Paris: Sociales, 1954. 93 s. Problèmes.
MÉNAGER, Daniel. Introduction à la vie litteraire du XVIe siècle. Paris: Bordas, 1978. ISBN 2-04-007481-3.
VIGLIANO, Tristan. Humanisme et juste milieu au siècle de Rabelais: essai de critique illusoire. [Paris]: Belles Lettres, 2009. 739 s. Le miroir des humanistes; 10. ISBN 978-2-251-34603-8
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK