Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývarná výchova a fotografie v mateřské škole
Název práce v češtině: Vývarná výchova a fotografie v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Art education and photography in kindergarten
Klíčová slova: Digitální fotografie, fotoprojekt, mateřská škola, předškolní vzdělávání, výtvarná výchova
Klíčová slova anglicky: Digital photography, photoproject, kindergarten, preschool education, art education
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jan Šmíd, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 24.04.2013
Datum zadání: 24.04.2013
Datum a čas obhajoby: 11.06.2013 00:00
Místo konání obhajoby: UK Pedf - KPV
Datum odevzdání elektronické podoby:01.05.2013
Datum proběhlé obhajoby: 11.06.2013
Oponenti: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Linda Arbanová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Práce pojednává o možnostech výtvarných činností v mateřské škole prostřednictvím různých výtvarných médií, převážně digitální fotografie. Zejména představuje škálu těch dostupných prostředků, které mohou být dosažitelné v rámci „přirozeného života pohybu“ dětí v předškolním kolektivu, včetně možností elektronických médií. V různých souvislostech práce nabízí náměty, jak využít výtvarnou činnost v souvislosti s objevováním výtvarného jazyka. Autorka nabídne médium fotografie jako alternativu ke klasickým výtvarným technikám a pokusí se vytvořit komparační analýzu „klasického“ a „nového“ média. Autorka se pokusí prozkoumat možnosti práce s digitální fotografií a zároveň tyto ověřit na konkrétních zadáních. Při tvořivých činnostech s malými dětmi na praktických výstupech bude zkoumat jejich schopnost formulovat své dosavadní zkušenosti ze světa prostřednictvím specifické obraznosti. Ve své práci bude autorka vycházet a čerpat z vlastních zkušeností při práci v mateřské škole. Nejenže autorka navrhne výtvarné projekty zaměřené na práci s využitím fotografie, ale v rámci navrženého projektu nabídne vlastní vklady a nápady do problematiky. Zcitlivování myšlení na různých úrovních autorka přibližuje v kontextu několika vybraných pedagogicko-filosofických směrů. Problematika edukace člověka různého věku pojímá z hlediska významu pro rozvoj kulturních a společenského života. Cílem práce je přinést sondu do možnosti setkávání se dětí a výtvarným jazykem od útlého předškolního věku a smysluplná aplikace nových metod výchovně-vzdělávacího procesu také prostřednictvím alternativního (elektronického-digitálního) media.
Seznam odborné literatury
BEAN, R.: Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995.
BURIAN, P.,CAPUTO, R.:Škola fotografování. Příručka do kapsy. Praha: National Geographic, 2003
ČERNÁ, M.: Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea Servis 2002, ISBN 80-85970-41-4
HÁJEK, B.: Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: 1990
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK