Vývarná výchova a fotografie v mateřské škole
| Název práce v češtině: | Vývarná výchova a fotografie v mateřské škole |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Art education and photography in kindergarten |
| Klíčová slova: | Digitální fotografie, fotoprojekt, mateřská škola, předškolní vzdělávání, výtvarná výchova |
| Klíčová slova anglicky: | Digital photography, photoproject, kindergarten, preschool education, art education |
| Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Jan Šmíd, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 24.04.2013 |
| Datum zadání: | 24.04.2013 |
| Datum a čas obhajoby: | 11.06.2013 00:00 |
| Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KPV |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.05.2013 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 11.06.2013 |
| Oponenti: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
| Konzultanti: | Mgr. Linda Arbanová, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Práce pojednává o možnostech výtvarných činností v mateřské škole prostřednictvím různých výtvarných médií, převážně digitální fotografie. Zejména představuje škálu těch dostupných prostředků, které mohou být dosažitelné v rámci „přirozeného života pohybu“ dětí v předškolním kolektivu, včetně možností elektronických médií. V různých souvislostech práce nabízí náměty, jak využít výtvarnou činnost v souvislosti s objevováním výtvarného jazyka. Autorka nabídne médium fotografie jako alternativu ke klasickým výtvarným technikám a pokusí se vytvořit komparační analýzu „klasického“ a „nového“ média. Autorka se pokusí prozkoumat možnosti práce s digitální fotografií a zároveň tyto ověřit na konkrétních zadáních. Při tvořivých činnostech s malými dětmi na praktických výstupech bude zkoumat jejich schopnost formulovat své dosavadní zkušenosti ze světa prostřednictvím specifické obraznosti. Ve své práci bude autorka vycházet a čerpat z vlastních zkušeností při práci v mateřské škole. Nejenže autorka navrhne výtvarné projekty zaměřené na práci s využitím fotografie, ale v rámci navrženého projektu nabídne vlastní vklady a nápady do problematiky. Zcitlivování myšlení na různých úrovních autorka přibližuje v kontextu několika vybraných pedagogicko-filosofických směrů. Problematika edukace člověka různého věku pojímá z hlediska významu pro rozvoj kulturních a společenského života. Cílem práce je přinést sondu do možnosti setkávání se dětí a výtvarným jazykem od útlého předškolního věku a smysluplná aplikace nových metod výchovně-vzdělávacího procesu také prostřednictvím alternativního (elektronického-digitálního) media. |
| Seznam odborné literatury |
| BEAN, R.: Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995.
BURIAN, P.,CAPUTO, R.:Škola fotografování. Příručka do kapsy. Praha: National Geographic, 2003 ČERNÁ, M.: Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea Servis 2002, ISBN 80-85970-41-4 HÁJEK, B.: Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008 KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: 1990 |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem