Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Křesťanské zhodnocení montessoriovské a waldorfské pedagogiky
Název práce v češtině: Křesťanské zhodnocení montessoriovské a waldorfské pedagogiky
Název v anglickém jazyce: Christian appreciation of Montessori and Waldorf pedagogy
Klíčová slova: křesťanská edukace, dítě, montessoriovská pedagogika, waldorfská pedagogika
Klíčová slova anglicky: christian education, child, Montessori pedagogy, Waldorf pedagogy
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 15.04.2013
Datum zadání: 20.04.2013
Datum a čas obhajoby: 13.06.2014 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:26.04.2014
Datum odevzdání tištěné podoby:26.04.2014
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2014
Oponenti: ThLic. Mariusz Gerard Kuźniar, Th.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Představte výchovu a vzdělávání dítěte v křesťanském pojetí (analyzujte biblické hledisko, církevní dokumenty, hlavní pojetí v katechetice a náboženské pedagogice.
Představte motessoriovskou a waldorfskou pedagogiku s ohledem na teoretický základ těchto pedagogických směrů i jejich konkrétní přístupy k dítěti.
Zhodnoťte specifika těchto pedagogických směrů a definujte jejich význam pro křesťanskou výchovu a vzdělávání dětí. Kriticky pojednejte i jejich hranice.
Seznam odborné literatury
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Waldorfská škola. Hanex, Olomouc 1996.
HAICTOCK, ELISABETH G.: Metoda Montessori a jak ji učit doma – školní léta. Praha, Pragma 1999
HANSSON, S.O.: Is Anthroposophy Science? Indian Skeptic 6, 1994. (Je antroposofie věda? Překlad S.Libovický. In: Rudolf Steiner - Anthroposofie - Waldorfské školství. Praha 1997
HERCIKOVÁ, Pavla Edita. Křesťanská výchova dětí. 1. vyd. Praha: Pastorační středisko, 2002, 170 s.
LUDWIG, HARALD: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha, Univerzita Pardubice 2008
HEŘT J.a kol.: Homeopatie, clusterová medicína, antroposofická medicína. Nakl. Lidové Noviny, Praha 1997
MONTESSORI, M, SCHULZ-BENESCH, G.:. Gott und das Kind. 2. Aufl. Freiburg: Herder, 2001
MONTESSORI, MARIA: Tajuplné dětství. Praha, SPS 1998
MONTESSORI, MARIA: Absorbující mysl. Praha, SPS 2003
MONTESSORI, MARIA: Objevování dítěte. Praha, SPS 2001
MONTESSORI, MARIA: Od dětství k dospívání. Praha, Triton, 2011
MONTESSORI, Maria a Günter SCHULZ-BENESCH. Gott und das Kind. 2. Aufl. Freiburg: Herder, 2001, 222 S. ISBN 3-451-23553-6.
MUCHOVÁ, Ludmila. Úvod do náboženské pedagogiky. 2. vyd. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1994, 245 s.
MUELLER, J. : Anthroposofie a křesťanství. Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1997.
RÝDL, KAREL: Metoda Montessori pro vaše dítě. Pardubice, FF Univerzity 2007
RÝDL, KAREL: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha 1999
SIMAJCHL, Ladislav. Společně k Bohu: Mravní výchova dítěte v předškolním věku. 1. vyd. Vranov nad Dyjí: Fatym, 2001, 60 s.
STEINER, R.: Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. IOANES, Březnice 1996.
STEINER, Rudolf. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy: metodika vyučování a životní podmínky výchovy. 2. vyd. PRaha: Baltazar, 1993, 118 s. ISBN 80-900307-9-3.
ŠEBESTOVÁ, VĚRA, ŠVARCOVÁ, JANA: Maria Montessori. Praha 1996
ŠTAMPACH, O.: Anthroposofie. Votobia, Olomouc 2000.
TOMÁŠEK, František. Výchova dítěte: První orientace. 2. vyd. Olomouc: Velehrad, 1948, 31 s.
TOMÁŠEK, František. První základ výchovy: náboženská výchova dítěte ve věku předškolním. Olomouc: Velehrad, 1947, 40 s.
ZELINKOVÁ, OLGA: Pomoz mi, abych to dokázal sám. Praha, Portál 1997.
Předběžná náplň práce
Úvod
1.Výchova a vzdělávání dítěte v křesťanském pojetí
2.Specifika montessoriovské pedagogiky
3.Specifika waldorfské pedagogiky
4. Křesťanské zhodnocení hlavních myšlenek montessoriovské a waldorfské pedagogiky
5.Kritická reflexe
Závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Introduction
1.Education of child in Christian conception
2.Specifics of Montessori pedagogy
3.Specifics of Waldorf pedagogy
4.Christian appreciation (evaluation) of the key ideas of Montessori and Waldorf pedagogy
5.Critical reflection
Conclusion
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK