Křesťanské zhodnocení montessoriovské a waldorfské pedagogiky
Název práce v češtině: | Křesťanské zhodnocení montessoriovské a waldorfské pedagogiky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Christian appreciation of Montessori and Waldorf pedagogy |
Klíčová slova: | křesťanská edukace, dítě, montessoriovská pedagogika, waldorfská pedagogika |
Klíčová slova anglicky: | christian education, child, Montessori pedagogy, Waldorf pedagogy |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.04.2013 |
Datum zadání: | 20.04.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2014 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.04.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 26.04.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2014 |
Oponenti: | ThLic. Mariusz Gerard Kuźniar, Th.D. |
Zásady pro vypracování |
Představte výchovu a vzdělávání dítěte v křesťanském pojetí (analyzujte biblické hledisko, církevní dokumenty, hlavní pojetí v katechetice a náboženské pedagogice.
Představte motessoriovskou a waldorfskou pedagogiku s ohledem na teoretický základ těchto pedagogických směrů i jejich konkrétní přístupy k dítěti. Zhodnoťte specifika těchto pedagogických směrů a definujte jejich význam pro křesťanskou výchovu a vzdělávání dětí. Kriticky pojednejte i jejich hranice. |
Seznam odborné literatury |
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Waldorfská škola. Hanex, Olomouc 1996.
HAICTOCK, ELISABETH G.: Metoda Montessori a jak ji učit doma – školní léta. Praha, Pragma 1999 HANSSON, S.O.: Is Anthroposophy Science? Indian Skeptic 6, 1994. (Je antroposofie věda? Překlad S.Libovický. In: Rudolf Steiner - Anthroposofie - Waldorfské školství. Praha 1997 HERCIKOVÁ, Pavla Edita. Křesťanská výchova dětí. 1. vyd. Praha: Pastorační středisko, 2002, 170 s. LUDWIG, HARALD: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha, Univerzita Pardubice 2008 HEŘT J.a kol.: Homeopatie, clusterová medicína, antroposofická medicína. Nakl. Lidové Noviny, Praha 1997 MONTESSORI, M, SCHULZ-BENESCH, G.:. Gott und das Kind. 2. Aufl. Freiburg: Herder, 2001 MONTESSORI, MARIA: Tajuplné dětství. Praha, SPS 1998 MONTESSORI, MARIA: Absorbující mysl. Praha, SPS 2003 MONTESSORI, MARIA: Objevování dítěte. Praha, SPS 2001 MONTESSORI, MARIA: Od dětství k dospívání. Praha, Triton, 2011 MONTESSORI, Maria a Günter SCHULZ-BENESCH. Gott und das Kind. 2. Aufl. Freiburg: Herder, 2001, 222 S. ISBN 3-451-23553-6. MUCHOVÁ, Ludmila. Úvod do náboženské pedagogiky. 2. vyd. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1994, 245 s. MUELLER, J. : Anthroposofie a křesťanství. Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1997. RÝDL, KAREL: Metoda Montessori pro vaše dítě. Pardubice, FF Univerzity 2007 RÝDL, KAREL: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha 1999 SIMAJCHL, Ladislav. Společně k Bohu: Mravní výchova dítěte v předškolním věku. 1. vyd. Vranov nad Dyjí: Fatym, 2001, 60 s. STEINER, R.: Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. IOANES, Březnice 1996. STEINER, Rudolf. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy: metodika vyučování a životní podmínky výchovy. 2. vyd. PRaha: Baltazar, 1993, 118 s. ISBN 80-900307-9-3. ŠEBESTOVÁ, VĚRA, ŠVARCOVÁ, JANA: Maria Montessori. Praha 1996 ŠTAMPACH, O.: Anthroposofie. Votobia, Olomouc 2000. TOMÁŠEK, František. Výchova dítěte: První orientace. 2. vyd. Olomouc: Velehrad, 1948, 31 s. TOMÁŠEK, František. První základ výchovy: náboženská výchova dítěte ve věku předškolním. Olomouc: Velehrad, 1947, 40 s. ZELINKOVÁ, OLGA: Pomoz mi, abych to dokázal sám. Praha, Portál 1997. |
Předběžná náplň práce |
Úvod
1.Výchova a vzdělávání dítěte v křesťanském pojetí 2.Specifika montessoriovské pedagogiky 3.Specifika waldorfské pedagogiky 4. Křesťanské zhodnocení hlavních myšlenek montessoriovské a waldorfské pedagogiky 5.Kritická reflexe Závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Introduction
1.Education of child in Christian conception 2.Specifics of Montessori pedagogy 3.Specifics of Waldorf pedagogy 4.Christian appreciation (evaluation) of the key ideas of Montessori and Waldorf pedagogy 5.Critical reflection Conclusion |