Sourozenecké vztahy v rodině vychovávající dítě s poruchou autistického spektra
Název práce v češtině: | Sourozenecké vztahy v rodině vychovávající dítě s poruchou autistického spektra |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sibling relationships in a family raising a child with autism spectrum disorders |
Klíčová slova: | Aspergerův syndrom, atypický autismus, dětský autismus, porucha autistického spektra (PAS), Rettův syndrom, rodina, sourozenec |
Klíčová slova anglicky: | Asperger syndrome, atypical autism, autism spectrum disorders (ASDs), family, infantile autism, Rett syndrome, sibling |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 30.01.2013 |
Datum zadání: | 30.01.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 30.05.2014 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.05.2014 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Cílem bakalářské práce je popsat a charakterizovat sourozenecké vztahy mezi dětmi v rodině vychovávající dítě s poruchou autistického spektra.
Práce na základě poznatků z prostudované odborné literatury v teoretické části nejprve definuje terminologii týkající se oblasti jedinců s poruchami autistického spektra, dále se pak zabývá funkcemi rodiny a obecnými charakteristikami sourozenecké vazby. Hlavní část je orientována na sourozence dětí s poruchami autistického spektra. Je uveden výčet dostupné podpory pro sourozence dětí s poruchami autistického spektra. Praktická část práce uvádí a analyzuje kazuistiky rodin vychovávající mimo jiné i dítě s poruchou autistického spektra získané pomocí biografického průzkumu. Sběr dat byl podpořen i kvantitativním výzkumem na základě uzavřeného dotazníku. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the bachelor's thesis is to describe and characterize sibling relationships among children in families raising a child with an autism spectrum disorder.
Based on knowledge acquired from scientific literature, the theoretical part of the work first defines terminology related to the field of individuals with autism spectrum disorders, and further on it treats family functions and general characteristics of the sibling bond. The main part focuses on siblings of children with autism spectrum disorders. It contains a listing of support available for siblings of children with autism spectrum disorders. The practical part of the thesis presents and analyses case studies of families raising, apart from others, a child with an autism spectrum disorder, which were obtained using biographical survey. Data collection was supported by quantitative research based on a questionnaire using closed ended questions. |