Problematika využívání ICT v práci pedagogických pracovníků mateřských škol
Název práce v češtině: | Problematika využívání ICT v práci pedagogických pracovníků mateřských škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Issue of using ICT in the work of pedagogical staff in kindergartens |
Klíčová slova: | ICT, OECD, IT odborník, ISCED, Manažer – ředitel školy |
Klíčová slova anglicky: | ICT, OECD, IT expert, ISCED, Manager – a head teacher in educational systems |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Petr Svoboda, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 17.01.2013 |
Datum zadání: | 17.01.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2013 16:00 |
Místo konání obhajoby: | katedra CŠM, Praha |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2013 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Václav Trojan, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Závěrečná bakalářská práce Problematika využívání ICT v práci pedagogických pracovníků mateřských škol bude zaměřena na analýzu ICT gramotnosti pedagogických pracovníků. Práce se také zaměří na využívání ICT ve vzdělávání dětí v mateřských školách.
Práce bude vypracována na základě schváleného ideového a dále rozpracovaného prováděcího projektu popsanými metodami a za použití uvedené literatury. Studentka je povinna dodržet stanovený cíl a téma práce a realizovat výzkumný postup v souladu s cílem. V interpretaci získaných dat i při stanovení závěru musí postupovat objektivně, formální stránka a citování literatury bude odpovídat pokynům v metodickém materiálu pro závěrečné práce vydaném CŠM PedF UK v Praze v roce 2011. Práce musí splňovat kritéria pro závěrečné bakalářské práce, autorka práce tím dokládá dostatečnou kompetentnost pro další odbornou činnost. |
Předběžná náplň práce |
Závěrečná práce se snaží popsat současné tendence ve vztahu využívání ICT v práci pedagogických pracovníků k počítačové gramotnosti pedagogických pracovníků v mateřských školách.
Cílem práce je nalézt souvislosti mezi dosavadním poznáním současných hodnot vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích, moderních manažerských termínech, včetně situace a tendencí v předškolním vzdělávání, a samotným reálným stavem počítačové gramotnosti pedagogických pracovníků v mateřských školách, což je předpoklad právě pro využívání ICT v práci pedagogických pracovníků mateřské školy. V první části definuje záměry ve strategických dokumentech, které jsou v tomto prostředí aktuální, jako je Hlavní strategie vzdělávací politiky, informační společnost, učící se organizace, lidskými zdroji, včetně delegování. V druhé polovině pak zaváděním informačních technologií do škol, kurikulární reformou, údaji ve strategických dokumentech, informačními technologiemi v mateřské škole a možnostmi ICT pro vzdělávací organizace a požadavky moderní doby. Výzkumná část se zabývá současným stavem počítačového vzdělání a delegováním určitých činností právě s počítačovou technikou v závislosti na vyvrácení či potvrzení hypotéz. Na základě studia odborné literatury, vlastní zkušenosti z praxe vedoucího pracovníka mateřské školy, dosavadního poznání o využívání ICT v práci pedagogických pracovníků v mateřských školách a jejich počítačovou gramotností, včetně současného poznání možností delegování pedagogických pracovníků prací, která předpokládá určitou ICT dovednost, nabízí tato bakalářská práce doporučení pro nadřízené orgány, vedoucí pracovníky či zřizovatele mateřských škol, a pro vzdělavatele vytvářet a nabízet ICT vzdělávání pro pedagogické pracovníky mateřských škol. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis strives to describe the current tendencies in the relation between using ICT in the work of pedagogical staff and the computer literacy of pedagogical staff in kindergartens.
The aim of the thesis is to find the relations between the current cognition of the present values of education in ICT, modern managerial terms, including situation and tendencies in pre-school education and the real state of computer literacy of pedagogical staff in kindergartens itself, which is a prerequisite for using ICT in the work of pedagogical staff in kindergartens. The first part defines intentions in strategic documents which are topical in this environment, namely the Main educational policy strategy, information society, learning organization, human resources, including delegation. In the second half it deals with implementation of information technologies into schools, curricular reform, data in strategic documents, information technologies in kindergartens and ICT for educational organization and requirements of the modern age. The research part deals with the current state of computer education and delegation of certain activities using information technologies depending on refutation or confirmation of hypotheses. Based on the study of expert literature, my own practical experience as a kindergarten manager, the current knowledge of the use of ICT in the work of pedagogical staff in kindergartens and their computer literacy, including the current cognition of the possibilities to delegate work that assumes certain ICT skills to pedagogical staff, this bachelor thesis provides recommendations to the governing authorities, kindergarten managers or founding authorities and educators concerning creation and offering of ICT education for pedagogical staff in kindergartens. |