Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Stimulace rozvoje intelektových schopností dětí předškolního věku
Název práce v češtině: Stimulace rozvoje intelektových schopností dětí předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Stimulation of the development of intellectual abilities of preschool children
Klíčová slova: předškolní věk, schopnosti, stimulace, program, učitel, akční výzkum
Klíčová slova anglicky: preschool age, abilities, stimulation, programmm, teacher, action reseach
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.01.2013
Datum zadání: 11.01.2013
Datum a čas obhajoby: 20.05.2014 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.03.2014
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2014
Oponenti: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude mít teoreticko-empirický charakter s těžištěm v empirické části. V teoretické části diplomantka shrne argementy pro záměrnou stimulaci rozvoje intelektových schopností dítěte v předškolním věku. Předestře prostředky, které lze v tomto smyslu využít v současné mateřské škole akcentující osobnostní pojetí dítěte. Empirickou část bude tvořit akční učitelský výzkum. Autorka popíše a zreflektuje proces aplikace prvků stimulačního programu Mensa NTC do vlastní práce se třídou.Součástí bude i reflexe vlastního vývoje profesních přesvědčení a úrovně vasltních pedagogických kompetencí.
Seznam odborné literatury
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010, 206 s. ISBN 978-80-86307-96-1.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ PRAHA.Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.ÚIV, nakladatelství TAURIS, 2006. ISBN 80-87000-00-5
CAMPBELL, J. R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001.
BUZAN, T. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007.
SCHILLER, P.Hry pro rozvoj dětského mozku. Praha: Portál, 2004.
LANIADO, N. Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí. Praha: Portál, 2004.
STERNBERG, R. J.Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009.
MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 116 s. ISBN 978-80-7367-585-1.
http://www.mensantc.eu/
http://clanky.rvp.cz/clanek/o/p/9203/NTC-SYSTEM-UCENI---MENSA-PRO-SKOLKY.html/
http://deti.mensa.cz/index.php?pg=aktuality&aid=3
Předběžná náplň práce
Práce má teoreticko-praktický charakter. Tématem práce je problematika záměrné stimulace schopností dětí v mateřské škole. Stěžejní je popis u nás nové srbské metody NTC systému učení. Cílem NTC aktivit pravidelně zařazovaných do běžného programu je stimulovat a zároveň harmonizovat vývoj dítěte, včas diagnostikovat případné dílčí deficity funkcí stejně jako mimořádný intelektový potenciál dětí.

Praktická část práce má formu akčního učitelského výzkumu a sleduje zavedení programu NTC ve vlastní pedagogické praxi, reflektuje jejich přínos pro učení pro skupinu předškolních dětí a zároveň sleduje vliv programu na vlastní pojetí výuky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis has theoretical and practical character. The theme of the thesis is the deliberating stimulation of the skills of children in nursery school. The importance lies on the description of the new Serbian NTC method. The aim of NTC method is due specific activities stimulated and harmonized the development of the child.

The practical part has form of action-teacher´s research. The aim of practical part is to introduce the NTC method in own teaching practice and reflects the contribution to the group of preschool children. Practical part also monitors the impact of the program on own approach of teaching.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK