Možnosti a meze využití metody CLIL v českých školách
| Název práce v češtině: | Možnosti a meze využití metody CLIL v českých školách |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Possibilities and boundaries of using CLIL method in Czech schools |
| Klíčová slova: | výuka cizích jazyků, obsahově a jazykově integrované učení, akční výzkum, cizí jazyka napříč kurikulem, inovativní metoda |
| Klíčová slova anglicky: | foreign language teaching, Content and Language Integrated Learning, action research, foreign language across the curriculum, innovative method |
| Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
| Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 09.01.2013 |
| Datum zadání: | 10.01.2013 |
| Datum a čas obhajoby: | 04.09.2014 00:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.06.2014 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2014 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| V teoretické části práce se zaměřit na popis koncepce výuky prostřednictvím metody CLIL, na klíčové principy a strategie výuky. Provést reflexi zkušeností s využíváním CLIL v Nizozemí. Popsat současnou situaci v českých základních školách.
Ve výzkumné části práce budou formulovány cíle, výzkumné otázky a metody zkoumání. Budou vybrány dvě české základní školy, které metodu CLIL systematicky při výuce využívají, a na nich budou zkoumány konkrétní strategie výuky, podmínky, které jsou nutné pro zajištění kvalitní výuky CLIL, výsledky učení touto metodou z hlediska jazykového rozvoje u žáků, jejich motivace apod. Hlavními metodami výzkumu bude pozorování výuky, a dotazovací metody (dotazník, rozhovor – učitelé, žádi, event. rodiče). V závěru práce budou sumarizovány zkušenosti českých učitelů s metodou CLIL a popsány její silné stránky a event. i problémy a úskalí. Budou formulována doporučení pro praxi - z hlediska možností a mezí uplatnění metody CLIL v běžných českých státních školách v širším měřítku. |
| Seznam odborné literatury |
| Dale, L., van der Es, W., Tanner, R. CLIL Skills. Haarlem: European Platform, 2011, ISBN 978-90-70910-50-1.
Coyle, D., Hood, F., Marsh, D. CLIL: Content Language Integrated Learning. Cambridge University Press, 2010. Mehisto, P. Uncovering CLIL: Content Language Integrated Learning. Cambridge University Press, 2008. Bentley, K. Primary Curriculum Box-CLIL Lessons and Activities for Younger Learners. Cambridge University Press, 2009. Hanušová, S., Vojtková, N. CLIL v české školní praxi. 1. vyd. Brno: Studio Arx, 2011, ISBN 978-80-86665-09-2. Internetové zdroje: http://propedeutika.vuppraha.cz/ http://www.nuov.cz/uploads/KURIKULUM/CLIL_ve_vyuce_web.pdf http://www.teachingenglish.org.uk/clil |
| Předběžná náplň práce |
| V teoretické části práce se zaměřit na popis koncepce výuky prostřednictvím metody CLIL, na klíčové principy a strategie výuky. Poukázat na výhody, které zavedení obsahově a jazykově integrované výuky přináší, ale také na možná úskalí a problémy, kterým je nutné čelit při implementaci CLILu. Popsat vývoj metody na území České republiky v porovnání se současnou situací v českých základních školách.
Ve výzkumné části práce budou formulovány cíle, metody a organizace zkoumání. Cílem praktické části diplomové práce bude s využitím akčního výzkumu ověřit možnosti uplatnění CLILu v podmínkách 1. ročníku vybrané státní základní školy. V rámci výzkumu bude vytvořen soubor obsahující detailně zpracované přípravy hodin, pracovní listy a sebereflexe hodin. Pozornost bude věnována ověřování různých technik a strategií podpory žákova učení (scaffolding) s cílem vytvořit soubor funkčních podpůrných strategií, které žákovi prvního ročníku umožní překonat jazykové bariéry a samostatně si osvojit znalosti a dovednosti daného předmětu i cizího jazyka zároveň. V závěru práce budou sumarizovány vlastní zkušenosti s výukou metodou CLIL, na základě nichž budou formulována doporučení pro praxi- z hlediska možností a mezí uplatnění metody CLIL v běžných českých státních školách v širším měřítku. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| In the theoretical part of the thesis, focus on the description of the concept of teaching through CLIL, the key principles and teaching strategies. Point out the benefits that the implementation of Content and Language Integrated Learning brings but also the possible challenges and problems the school has to face. Describe the method development in the Czech Republic compared to the current situation in Czech primary schools. In the research part of the thesis, the goals, methods and organization of the research will be formulated. The aim of the practical part is to use action research to verify the possibilities of CLIL in first class of chosen state primary school. Within the research a file containing detailed lesson plans, worksheets and reflections will be created. Attention will be paid to the verification of different techniques and strategies for the promotion of pupil learning (scaffolding) to create a set of functional scaffolding strategies, which help first-graders to overcome the language barriers to acquire knowledge and skills of the subject and a foreign language at the same time. The final part of the thesis will include several recommendations from the perspective of the possibilities and boundaries of using CLIL method in Czech state schools on a wider scale, based on own experience with teaching through CLIL. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem