Chyba ve výuce matematiky na základních školách
Název práce v češtině: | Chyba ve výuce matematiky na základních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Error in teaching mathematics at elementary schools |
Klíčová slova: | práce s chybou, klasifikace chyb, příčiny vzniku chyb, učení bez chyb, učení s chybou |
Klíčová slova anglicky: | work with error, error classification, causes of errors, learning without errors, learning with error |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.11.2012 |
Datum zadání: | 25.04.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2017 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Derek Pilous, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Seznámení s existujícími publikacemi zaměřenými na zkoumanou problematiku
Výběr matematické oblasti a materiálů pro experiment Analýza realizované výuky z hlediska práce učitele a žáků s chybou Zhodnocení experimentu, důsledky vyplývající z analýz |
Seznam odborné literatury |
Učebnice matematiky pro školy
Materiály pro učitele Hejný, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky Brousseau: Teorie didaktických situací Diplomové práce na dané téma vzniklé na KMDM 25 kapitol s didaktiky matematiky (Hejný, Novotná, Stehlíková Eds.) Další literatura bude průběžně doplňována |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se bude zabývat postavením chyby ve výuce matematiky.
Teoretická část bude shrnovat a hodnotit odborné publikace, které se zabývají teorií chyby (nejrůznější přístupy k chybě, pohled do historie a rozdílná pojetí klasifikace chyb). Praktická část se bude opírat o výzkum, který byl proveden ve vyučování matematice. Hlavním cílem práce je zamyslet se nad chybami žáků a zaměřit se na to, jak je možné chyby v procesu učení využít. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis will deal with the role of a mistake in the learning process in teaching and learning school mathematics.
The theoretical part will summarize and evaluate scientific publications that treat the theory of a mistake (various approaches towards a mistake, insight into the history and different conceptions of mistake classifications). The practical part will be based on a research done in teaching/learning mathematics. The main goal of the thesis is to analyze mistakes done by students and to take advantage of them in the learning process. |