Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zakoušení uměleckého díla jako vědecký a metodologický problém: nové výzvy „vědy o subjektivitě“ založené na neurovědách a fenomenologii
Název práce v češtině: Zakoušení uměleckého díla jako vědecký a metodologický problém: nové výzvy „vědy o subjektivitě“ založené na neurovědách a fenomenologii
Název v anglickém jazyce: Lived experience of an artwork as a scientific and methodological problem: new challenges of „the science of subjectivity“ based on neuroscience and phenomenology
Klíčová slova: Vnímání umění, fenomenologie, kognitivní vědy, neurofenomenologie, zakoušené prožívání uměleckých děl, experimentální neurovědy
Klíčová slova anglicky: Perception of art, phenomenology, cogintive science, neurophemenology, lived experience of art works, experimental neuroscience
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.10.2012
Datum zadání: 18.10.2012
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.10.2012
Datum a čas obhajoby: 23.09.2020 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.05.2020
Datum odevzdání tištěné podoby:30.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 23.09.2020
Oponenti: prof. MUDr. Jiří Horáček, Ph.D.
  Tomáš Hampejs
 
 
Předběžná náplň práce
Cílem disertační práce je (1) systematické zmapování příspěvku kognitivních neurověd umění k výzkumu subjektivní zkušenosti uměleckého díla, dále (2) teoreticky analyzovat možnosti zapojení fenomenologie do výzkumu kognitivních neurověd umění, a to především skrze inspiraci Husserlovou transcendentální fenomenologií a neurofenomenologií. (3) Disertace ve své experimentální části představí některé výsledky vlastních neurozobrazovacích studií, které zkoumaly prožitky diváků při sledování uměleckých děl. Představí i návrh neurofenomenologického experimentu, který ukáže metodologické možnosti, jak zkoumat uměleckou zkušenost se zapojením aspektů perspektivy první osoby a jak pomocí kombinace neurofenomenologických introspektivních a dotazovacích metod se sběrem objektivních dat docílit jednak rozšíření spektra dosud zkoumaných prožitků, a dále i získávat pomocí propracovaných a zřejmě dosud nejspolehlivějších subjektivních dat verističtější výsledky i v objektivních datech, které budou lépe popisovat skutečné subjektivně zakoušené prožitky, a vyhnout se tak reduktivním šablonám, které se v kognitivních neurovědách umění používají.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the dissertation is (1) systematic mapping of the contribution of cognitive neurosciences of art to the research of subjective inner experience of works of art. The second aim is to (2) theoretically analyze the possibilities of phenomenology in the research of cognitive neurosciences of art, especially through inspiration of Husserl's transcendental phenomenology and neurophenomenology. (3) In the experimental part, the dissertation will present some results of my own neuroimaging studies, which examined the experiences of viewers while watching art works. The dissertation will also present a proposal for a new neurophenomenological experiment, which consider methodological options for exploring our topic newly with aspects of first person perspective. Using a combination of neurophenomenological introspective and interviewing methods and objective methods, such as functional magnetic resonance, I expect that the poor range of mental states of the current research connected with art perception will be expanded. Further, because of more reliable subjective data collected via the new methods, I expect more veristic results, since the objective data will be better described by real subjectively experienced experiences, and not by the expected templates used in the cognitive neurosciences of art.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK