Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Uchopení matematických výukových prostředí dětmi předškolního věku (5-7let)
Název práce v češtině: Uchopení matematických výukových prostředí dětmi předškolního věku (5-7let)
Název v anglickém jazyce: Graspig arithmetic learning environments by children (age 5-7) in kindergarten
Klíčová slova: vyučování orientované na budování schémat, předmatematická gramotnost, pedagogocká diagnostika, stadium konkrétního a operačního myšlení, matematické výukové prostředí Krokování a Autobus, úloha (aktivita) přiměřená věku dítěte, myšlenkový proces, procesuání a konceptuální způsob myšlení
Klíčová slova anglicky: scheme oriented education, pre-numeracy literacy, pedagogical diagnosis, stage of concrete and operational thinking, arithmetic learning environment "Stepping" and "Bus", task appropriate to th age of the child, thought process, processual and conceptual way of thinking
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 12.10.2012
Datum zadání: 12.10.2012
Datum a čas obhajoby: 20.05.2014 12:30
Místo konání obhajoby: KMDM
Datum odevzdání elektronické podoby:12.03.2014
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2014
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání odborné literatury ke zvolenému tématu diplomového úkolu a seznámení se s ní
2. Připrava vhodných úloh (aktivit) týkajících se zvolených matematických výukových prostředí
3. Připrava předexperimentu s dětmi (5-7 let)
4. Realizace předexperimentu
5. Vyhodnocení realizovaného experimentu
6. Příprava a realizace experimentu
7. Analýza realizovaného experimentu
Seznam odborné literatury
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika. Portál, 2000.
Učebnice mtematiky pro 1. - 5. ročník ZŠ. Nakladatelství Fraus, 2007-2011.
Další odborná literatura bude upřesněna.
Předběžná náplň práce
1. Seznámení se s matematickými výukovými prostředími: Autobus, Krokování a schody
2. Seznámení se s teorií generického modelu M. Hejného
3. Provedení předexperimentu a experimentu s materiálem z učebnice matematiky nakladatelství Fraus pro 1. ročník (Experimentátor si nahrává (video či audio) řešení některých dětí (5-7 let), diskusi mezi dětmi a eviduje celý tento proces. Pak se snaží vysvětlit, proč jednotlivé děti jednaly tak, jak jednaly.)
4. Evidování didakticky zajímavých a překvapivých jevů vztahujících se ke kognitivním procesům dětí. Pokus o vysvětlení příčin.
5. Tvorba her, pomůcek, úloh pro děti (5-7let) směřujících k seznámení se s matematickým výukovým prostředím
6. Experimentální odzkoušení materiálů vytvořených v bodě 5

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
1. To study Arithmetic learning environments: Bus, Stepping and Staircase
2. To study Hejny's theory of generic model
3. To prepare and realize pre-experiment and experiment - inspired by the textbook Mathematics for 1st grade
4. Evidence of didactical interesting and surprising phenomena related to cognitive processes of children
5. Producing appropriate games, activities, problems for children (age 5-7) orientated to meet arithmetic learning environment
6. Experiments with games, actvities, problems produced in the previous point
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK