Uchopení matematických výukových prostředí dětmi předškolního věku (5-7let)
Název práce v češtině: | Uchopení matematických výukových prostředí dětmi předškolního věku (5-7let) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Graspig arithmetic learning environments by children (age 5-7) in kindergarten |
Klíčová slova: | vyučování orientované na budování schémat, předmatematická gramotnost, pedagogocká diagnostika, stadium konkrétního a operačního myšlení, matematické výukové prostředí Krokování a Autobus, úloha (aktivita) přiměřená věku dítěte, myšlenkový proces, procesuání a konceptuální způsob myšlení |
Klíčová slova anglicky: | scheme oriented education, pre-numeracy literacy, pedagogical diagnosis, stage of concrete and operational thinking, arithmetic learning environment "Stepping" and "Bus", task appropriate to th age of the child, thought process, processual and conceptual way of thinking |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.10.2012 |
Datum zadání: | 12.10.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2014 12:30 |
Místo konání obhajoby: | KMDM |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.03.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2014 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. RNDr. Milan Hejný, CSc. |
Zásady pro vypracování |
1. Vyhledání odborné literatury ke zvolenému tématu diplomového úkolu a seznámení se s ní
2. Připrava vhodných úloh (aktivit) týkajících se zvolených matematických výukových prostředí 3. Připrava předexperimentu s dětmi (5-7 let) 4. Realizace předexperimentu 5. Vyhodnocení realizovaného experimentu 6. Příprava a realizace experimentu 7. Analýza realizovaného experimentu |
Seznam odborné literatury |
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika. Portál, 2000.
Učebnice mtematiky pro 1. - 5. ročník ZŠ. Nakladatelství Fraus, 2007-2011. Další odborná literatura bude upřesněna. |
Předběžná náplň práce |
1. Seznámení se s matematickými výukovými prostředími: Autobus, Krokování a schody
2. Seznámení se s teorií generického modelu M. Hejného 3. Provedení předexperimentu a experimentu s materiálem z učebnice matematiky nakladatelství Fraus pro 1. ročník (Experimentátor si nahrává (video či audio) řešení některých dětí (5-7 let), diskusi mezi dětmi a eviduje celý tento proces. Pak se snaží vysvětlit, proč jednotlivé děti jednaly tak, jak jednaly.) 4. Evidování didakticky zajímavých a překvapivých jevů vztahujících se ke kognitivním procesům dětí. Pokus o vysvětlení příčin. 5. Tvorba her, pomůcek, úloh pro děti (5-7let) směřujících k seznámení se s matematickým výukovým prostředím 6. Experimentální odzkoušení materiálů vytvořených v bodě 5 |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1. To study Arithmetic learning environments: Bus, Stepping and Staircase
2. To study Hejny's theory of generic model 3. To prepare and realize pre-experiment and experiment - inspired by the textbook Mathematics for 1st grade 4. Evidence of didactical interesting and surprising phenomena related to cognitive processes of children 5. Producing appropriate games, activities, problems for children (age 5-7) orientated to meet arithmetic learning environment 6. Experiments with games, actvities, problems produced in the previous point |