Počátky rytmické populární hudby v liturgii v Českých zemích
Název práce v češtině: | Počátky rytmické populární hudby v liturgii v Českých zemích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Origins of Rhythmic Popular Music in the Liturgy in the Czech Republic |
Klíčová slova: | liturgie, liturgická hudba, rytmická hudba |
Klíčová slova anglicky: | liturgy, liturgical music, rythmic music |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jan Kotas |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 18.09.2012 |
Datum zadání: | 18.09.2012 |
Zásady pro vypracování |
Student nejprve shromáždí a utřídí poznatky o tématu duchovní a specificky liturgické hudby, jak je reflektována v dokumentech magisteria a liturgických knihách v období od počátků liturgického hnutí do současnosti.
Ve druhém kroku bude studovat počátky rytmické populární hudby v prostředí české katolické církve a liturgie západního obřadu: shromáždí a utřídí materiál dokumentující historii příslušných žánrů a zakládajících hudebních uskupení, vstup této hudby do prostředí katolických komunit a posléze do liturgie samotné a na diskusi provázející tento proces; zvláště se zaměří na kritéria tvorby související s liturgií, na dobovou diskusi mezi hudebníky a pastorační autoritou a na navazující odbornou reflexi v českém prostředí. V této druhé části bude vycházet z dostupných dobových pramenů, svědectví účastníků i již existující sekundární literatury. Před zpracováním svědectví účastníků se obeznámí se základní metodikou zpracování orální historie. V závěru se pokusí předložit shrnutí historie i diskuse o tématu. |
Seznam odborné literatury |
Dokumenty II. vatikánského koncilu. Sacrosanctum Concilium. Překlad pracovní skupina O. Mádra. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002.
Musicam Sacram, instrukce o hudbě v posvátné liturgii. PIUS X. Motu proprio Tra le sollecitudini ADAM, A. Liturgika. Praha: Vyšehrad, 2001. BUČEK, M. Duchovní hudba 20. století. Brno: MU, 1999. KYNCL, J. Od gregoriánského chorálu po současné zpěvní formy. Press Pygmalion, 2004. NĚDĚLKA, M. Mše v soudobé české hudbě. Praha: Karolinum, 2005. NEŠPOR, Z. Děkuji za bolest…Náboženské prvky v české folkové hudbě 60-80. let. Brno:CDK, 2006. TURNER, S. Touha po nebi, Rock’n’roll a hledání spásy. Praha: Návrat domů, 1995. VONDROVICOVÁ, K. Petr Eben. Praha: Panton, 1995. VRACOVSKÝ, J. Chaloupky. Praha: Portál, 2002. ŠUPOL, P. Křesťan a hudba. Olomouc: Vydavatel Jiří Polach, 2010. Časopis Tón, vydavatelství Rosa od prosince 1992 až do roku 2001 Kronika kapely Poutníci, spol. autorů Kronika kapely Giovanni, spol. autorů Zpěvníky: Hlaholík. Tisk: NUTRIM BRNO, 1970. Hosana 1,2,3: zpěvník křesťanských písní, vyd. Portál 1995,1999, 2006. Zpěvník kapely Poutníci |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá počátky rytmické populární hudby v katolické církvi v Československu na přelomu 60. a 70. let. Jedná se o hudbu, jejímž základem je tzv. rytmika, v hudební terminologii označující skupinu nástrojů složenou nejčastěji z kytary, bicích, basy a kláves. Hlavním předmětem mé práce jsou kapely Poutníci a Giovanni, což byla hudební uskupení, která u nás jako první systematicky vymýšlela a rozvíjela tento styl hudby při liturgii. Budu se zabývat zdroji inspirace, rozvojem a liturgickými kritérii tvorby, otázkou, jak tato hudba do prostředí kostelů a do liturgie vstoupila, místem hudebníků v liturgickém prostoru a shromáždění, a především teoretickou i praktickou interakcí mezi tvůrci, interprety a zodpovědnými kněžími.
Téma bylo obecně zpracováváno vícekrát v časopisech, diplomových pracích i jiných publikacích. Výjimku tvoří úplné počátky, které doposud podrobněji zpracované nejsou. Práce bude postupovat především metodou zpracování orálních svědectví lidí, kteří byli u zrodu tohoto fenoménu u nás (hudebníků, kněží). Bude čerpat z dobových záznamů a kronik kapel. Bude se také snažit zmapovat relevantní církevní dokumenty a odbornou i laickou diskuzi týkající se tohoto tématu. Podaří-li se zajistit souhlas autorů, bude práce doplněna o digitalizovanou podobu kronik vybraných kapel. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis deals with the origins of rhythmic pop music in the Catholic Church in Czechoslovakia in the late 60’s and 70’s. It is the music based on rhythmics. In the music terminology, this term refers to an instrumental group composed mostly of guitars, drums, bass and keyboards. The main subject of my thesis are bands Poutníci (Pilgrims) and Giovanni, i.e. musical groups that pioneered in the systematical creation and development of this musical style in the liturgy. I would like to address the sources of inspiration, the development as well as the liturgical formation criteria, the question of ways this music style joined the church environment and the liturgy, the issue of place of musicians within the liturgical space and within the assembly, and – above all - and practical interaction between creators, performers and responsible priests.
The topic was generally mirrored several times in magazines, diploma theses and other publications. The very beginnings, however, have not yet been adequately elaborated. Work will proceed mainly through analysing and compiling oral testimonies of people who had been at the birth of this phenomenon in our country (musicians, priests). It will draw on historical records and band chronicles. It will also try to map the relevant Church documents as well as professional and general discussion on this topic. In case of getting permission from the authors, the thesis will be completed with a digitized form of chronicles of selected bands. |