Vývoj ikonografie Posledního soudu v katolickém a pravoslavném náboženství
Název práce v češtině: | Vývoj ikonografie Posledního soudu v katolickém a pravoslavném náboženství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The development of the iconography of Judgment in the Catholic and Ortodox religion |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Hana Hlaváčková |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 17.09.2012 |
Datum zadání: | 17.09.2012 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.10.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.06.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 11.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2014 |
Oponenti: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod.
2. Základní schéma Posledního soudu. 3. Nejranější vyobrazení symbolů Posledního soudu. 4. Prvotní rozdíly v chápání námětu v pravoslavném a katolickém náboženství. 5. Ikonografický a symbolický vývoj. 6. Vývoj stylů. 7. Současný stav. 8. Závěr. |
Seznam odborné literatury |
1. Антонова В.И., Мнева Н.Е. Каталог древнерусской живописи XI – начала XVIII вв. (Гос. Третьяковская галерея). Т. 1–2. М., 1963.
2. Булгаков С.В. Настольная книга для священно-церковнослужителей. Киев, 1893. 3. Ефрем Сирин, прп. Полное собрание творений. Ч. 3. Сергиев Посад, 1907. 4. Garáž Martin. SVĚT STŘEDOVĚKÝCH GEST A NÁSTĚNNÁ MALBA POSLEDNÍHO SOUDU V KOSTELE SV. PETRA A PAVLA VE STARÝCH PRACHATICÍCH. 2005. 4. Кондаков Н.П. Византийские церкви и памятники Константинополя. М., 2006. 5. Кондаков Н.П. Лицевой иконописный подлинник. Т. 1. Иконография Господа Бога нашего и Спаса Иисуса Христа. СПб., 1905. 6. Иванов М.С. Второе пришествие. – Православная энциклопедия. т. IX. М., 2005. 7. Кондаков Н.П. Памятники христианского искусства на Афоне. СПб., 1902. 8. Лазарев В.Н. История византийской живописи. Т. 1–2. М., 1986. 9. Лазарев В.Н. Русская средневековая живопись. М., 1970. 10. Лифшиц Л.И., Сарабьянов В.Д., Царевская Т.Ю. Монументальная живопись Великого Новгорода. Конец XI – первая четверть XII века. СПб., 2004. 11. Покровский Н.В. Евангелие в памятниках иконографии преимущественно византийских и русских. М., 2001. 12. Покровский Н.В. Страшный Суд в памятниках 13. Zajícová Andrea. Ikonografie Posledního soudu v českém umění 13. - 15. století 14. P.I. Čajkovskij: Liturgie sv. Jana Zlatoústého, op. 41 (výběr) |
Předběžná náplň práce |
Tématem mé diplomové práce je vývoj ikonografie Posledního Soudu, a to od dob jeho vzniku po převzetí tohoto námětů, jak východní, tak západní církví.
Počátky zobrazování Posledního Soudu sahají do IV. století (nejdříve se zobrazoval jako oddělení oveček od kozlů). Úplná kompozice se objevuje od VIII. století v Byzanci a od té doby se námět šíří v systému nástěnných maleb jak v Byzanci, tak v Rusku a na západě. Ve své diplomové práci bych se ráda zaměřila na vývoj ikonografie tohoto námětu a hlavně na jeho pozdější transformace způsobené kulturními zvyky východu a západu a mentalitou či náboženstvím leč křesťanských, ale tak odlišných národů. Cílem mé práce bude porovnání a podrobnější rozbor ikonografie Posledního Soudu zobrazovaného katolíky a pravoslavnými. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The topic of my thesis is the development of the iconography of Judgment, and since its inception after the acceptance of such ideas, both Eastern and Western Churches.
The beginnings of Judgment display back to the IV. century (the first being displayed as separate sheep from the goats). The full composition appears from VIII. century in Byzantium and since then the idea spread in the system murals both in Byzantium and Russia and the West. In my diploma thesis I focused on the development of the iconography of this subject and especially in his later transformation caused by the cultural traditions of east and west and the mentality and religion but Christian, but as distinct peoples. The aim of my work will be compared and a more detailed analysis of the iconography of Judgment displayed by Catholics and Orthodox. |