Participace občanů při tvorbě komunální politiky obcí berounského okresu
Název práce v češtině: | Participace občanů při tvorbě komunální politiky obcí berounského okresu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Citizen participation in shaping local politics in Beroun district municipalities |
Klíčová slova: | Komunální politika, participace, veřejná politika, politický cyklus, rozhodovací proces |
Klíčová slova anglicky: | Municipal policy, participation, public policy, policy cycle, decision-making process |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Pavol Frič, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.06.2012 |
Datum zadání: | 20.06.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice, U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2013 |
Oponenti: | PhDr. Ing. Pavel Mička |
Zásady pro vypracování |
Metodologie
Práce je založena na kvalitativním šetření. Jedná se o neexperimentální případovou studii čtyř obcí berounského okresu. Výběrový soubor tvoří 3 obce vesnického typu (do 3000 obyvatel), které jsou rozděleny do tří velikostních skupin (1-500 obyvatel; 501-1000 obyvatel; více, než 1000 obyvatel – vycházím z rozdělení, které používá Radim Perlín ve své práci Regionální diferenciace venkovských obcí Česka. Dvě nejmenší velikostní kategorie, které Perlín používá, jsou zde spojeny do kategorie 1-500, která se používá např. při stanovení počtu zastupitelů), z nichž z každé skupiny je vybrána jedna obec a to vždy ta, která měla při posledních komunálních volbách nejvyšší volební účast a předpokládám zde tedy i nejvyšší míru politického aktivismu – v tomto případě se jako měřítko berou Komunální volby 2010. Práce má normativní charakter. Hlavním hodnotovým rámcem, na kterém práce stojí, je participace občanů na vládnutí a přesvědčení, že co nejvyšší míra participace občanů je pozitivní věc pro fungování demokratické vlády. Výzkumný design: Nejprve bude provedeno studium literatury, díky kterému identifikuji základní možnosti politické participace na komunální politické úrovni. Poté proběhne v každé obci terénní šetření, při kterém bude prováděna analýza veřejně politických dokumentů obce doplněná o podrobnější informace od pracovníků obecního úřadu. Tímto způsobem budou získány základní informace o možnostech participace a jejich využívání v obci. Jednotlivé části sběru dat se budou opakovat a doplňovat, dokud nedojde k nasycení a tento typ dat již v obci nebude přinášet nové relevantní poznatky. Poté proběhne polostrukturovaný rozhovor se starostou obce, který zde bude zastupovat názor obecní samosprávy. Tímto způsobem se bude postupovat ve všech jednotlivých obcích. Data a závěry nebudou mít reprezentativní charakter a nebude je tedy možné zobecňovat na celou Českou republiku. Budou vystihovat situace v konkrétních zkoumaných obcích a budou brána spíše jako ukázky dobré, či špatné praxe. Sebrána budou osobně samotným výzkumníkem při návštěvách obecních úřadů jednotlivých obcí a při rozhovorech se starosty těchto obcí, kteří budou zastupovat místní samosprávu dané obce. Etika výzkumu: K provedení šetření ve vybraných obcích bude získán souhlas starosty s účastí v tomto šetření a veškeré informace budou zveřejněny jen se souhlasem oprávněné osoby. Přepisy jednotlivých rozhovorů budou odeslány komunikačním partnerům k dodatečnému schválení. Teoretická východiska Klíčovými pojmy, se kterými budu ve své práci pracovat, jsou zejména: Participace, občanská společnost, komunální politika a aktéři komunální politiky Pojem participace chápu tak, jak ho Pavel Mička popisuje ve své publikaci Jak přizvat občany ke spolupráci. „Participace znamená účast, podílení se na něčem. V případě občanské participace jde o účast veřejnosti v rozhodovacích a plánovacích procesech. Občanská participace staví na posilování prvků přímého a aktivního zapojení do rozhodovacích procesů (zejména na lokální a regionální úrovni). Neznamená to však, že by na této úrovni měly přestat fungovat zastupitelské mechanismy (tzn. zastupitelstva obce), právě naopak. K aktivní občanské participaci dochází všude tam, kde volení představitelé přizvou občany k procesu hledání řešení a přípravy rozhodnutí, ale konečné rozhodnutí musí zůstat na nich.“ [Mička 2006: 10]. Vidíme tedy, že pro efektivní fungování občanské participace je důležitá ochota volených zástupců a podněty ze strany institucí samosprávy. V tomto ohledu se budu opírat o tzv. Institucionální pojetí občanské participace, které klade důraz na roli strukturálních podnětů a vliv institucí na tvorbu politické kultury. Tento koncept vychází z principu „Top-down“ který na rozdíl od Sociokulturního pojetí nevidí jako základ vzniku občanské společnosti nestátní organizace a spolky, ale naopak formální státní instituce, které ovlivňují sociální struktury a ulehčují, či zabraňují občanské participaci. Vzhledem k tomu, že jako hlavní hodnotový rámec beru politicky participující veřejnost, bude se práce opírat také o teorii Komunitarismu, která zdůrazňuje společné hodnoty oproti individuálním a akcentuje právo člověka podílet se na činnosti a rozhodování dané politické komunity – v tomto případě obce. Poslední velkou teorií, či v tomto případě spíše konceptem, je koncept Struktury politických příležitostí, který vymezuje prostředí, v němž probíhá politické jednání jednotlivých aktérů a vymezuje tyto aktéry a legitimitu jejich požadavků při jednání vznášených. Hodnotová východiska Hlavní hodnotovým východiskem je participace občanů na vládnutí. Nízkou míru politické participace v práci tedy beru jako problém a ideálním stavem je pro mě tedy takový stav, kdy existuje účinná (obecní) vláda fungující na základech spolupráce se svými občany, jejichž zájmy hájí a z druhé strany i existence aktivní občanské společnosti dobrovolně se do vládnutí a rozhodování zapojující. Hlavní hodnotící kritéria pro zhodnocení stavu politické participace občanů ve zkoumaných obcích jsou dostupnost a využívanost možností participovat. |
Seznam odborné literatury |
ŠAMALÍK, František. Občanská společnost v moderním státě. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1995, 279 s. ISBN 80-85765-45-4.
SKOVAJSA, Marek. Občanský sektor: organizovaná občanská společnost v České republice. vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 372 s. ISBN 978-80-7367-681-0. Česko-slovenské sociologické dny: sborník příspěvků z konference : Praha 10.-12. května 2004. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2004, 214 s. ISBN 80-7330-068-0. MÜLLER, Karel. Češi a občanská společnost: pojem, problémy, východiska. 2. vyd. Praha: Triton, 2003, 271 s. ISBN 80-7254-387-3. STACHOVÁ, Jana. Občanská společnost v regionech České republiky. Praha: Sociologický ústav AVČR, 2008, 93 s. ISBN 978-80-7330-142-2. CHANDLER, J. Místní správa v liberálních demokraciích: úvodní náčrt. vyd. 1. Brno: Doplněk, 1998, 264 s. ISBN 80-7239-023-6. JÜPTNER, Petr, Martin POLINEC a Kamil ŠVEC. Evropská lokální politika. Praha: Petr Jüptner ve spolupráci s Institutem politologických studií FSV UK, 2007, 251 s. ISBN 978-80-254-1187-2. CÍSAŘ, Ondřej. Politický aktivismus v České republice. vyd. 1. Brno: CDK, 2008, 187 s. ISBN 978-80-7325-168-0. VELEK, J. Spor o liberalismus a komunitarismus. Praha: Filosofia, 1996. 152 s. ISBN 80-7007-089-7. PERLÍN, R. a kol. Regionální diferenciace venkovských obcí Česka: Disparity a možnosti rozvoje. 2012. Dostupné online na adrese: http://geography.cz/wp-content/uploads/2012/02/Venkovy-Perl%C3%ADn-a-kol.pdf HON, J. Občané Svitav v měnící se společnosti. 2006. Dostupné online na adrese: http://www.svitavy.cz/userfiles/files/prevence_kriminality/Obcane_Svitav_v_menici_se_spolecnosti.pdf BARTOŠKOVÁ, J. Liberalismus a komunitarismus (srovnání dvou koncepcí současné sociální a politické filozofie). 2009. Dostupné online na: http://is.muni.cz/th/171280/esf_b/Liberalismus_a_komunitarismus.pdf Kolektiv autorů. Participace a princip partnerství ve veřejných politikách. Sborník z konference. Praha: IREAS, 2008. ISBN 978-80-86684-53-6. MORALES DIEZ DE ULZURRUN, Laura. Joining political organisations: institutions, mobilisation and participation in western democracies. Colchester: European consortium for political research, 2008, 253 s. ISBN 978-0-9552488-9-4. Gamson, W.A. and Meyer, D. S. 1996. "Framing Political Opportunity." Pp. 275-290 in Comparative Perspectives on Social Movements: Political Opportunities, Mobalizing Structures, and Cultural Framings, edited by D. McAdam, J. D. McCarthy, and M. N. Zald. Cambridge: Cambridge University Press Tilly, Charles. 1978. From Mobilization to Revolution. Reading, Mass.: Addison-Wesley Meyer, D. S., Minkoff, D. C. 2004. Conceptualizing political opportunity. Soc. Forces. In press HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4 GUASTI, Petra a Barbora STAŠKOVÁ. Organizovaná občanská společnost v České republice. vyd. 1. Praha: Professional Publishing, 2007, 116 s. ISBN 978-80-86946-22-1. NEJDL, Pavel a Daniel ČERMÁK. Participace a partnerství v místní veřejné správě. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2007, 124 s. ISBN 978-80-7330-130-9. JEŘÁBEK, Hynek - MIČKA, Pavel - BERMAN, Eric - BURSÍKOVÁ, Ivana - VOSTER, Maarten. Sedm kroků k zapojení veřejnosti : průvodce participačním procesem. 1. vyd. Praha: Agora Central Europe, 2002. BALÍK, Stanislav. Komunální politika: obce, aktéři a cíle místní politiky. vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 250 s. ISBN 978-80-247-2908-4. ŠELEŠOVSKÝ, Jan a REKTOŘÍK, Jaroslav. Příručka pro zastupitele měst a obcí: územní samospráva v ČR, SR a Rakousku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 174 s. ISBN 80-210-2254-x VODIČKA, Karel a CABADA, Ladislav. Politický systém České republiky. vyd. 3. Praha: Portál, 2011, 488 s. ISBN 978-80-7367-893-7 GRYGAR, J. (2007): Sociální sítě a možnosti politické participace: Zastupitelé, občané a šachty ve Stonavě na Těšínsku. Biograf (42): 96 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=v4201 MUSIL, J. (2000): Komunální politika: Co od ní lidé očekávají a co od lidí vyžaduje. Veřejná správa (roč. 11, č. 26): str. 28. Dostupné na adrese: http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/casopisy/s/2000/0026/26naz1.html VRÁBLÍKOVÁ, K. (2009): Politická participace a její determinanty v postkomunistických zemích. Sociologický časopis (roč. 45, č. 5): str. 867 – 897. Dostupné na adrese: http://sreview.soc.ca cas.cz/uploads/1781fecf096a629184147889753238bd213ac457_VrablikovaSC2009-5.pdf |
Předběžná náplň práce |
Tématem této práce je participace občanů v komunální politice dvou obcí berounského okresu. Přitom se soustředí zejména na to, jaké je politické klima v obcích, jak zástupci místní samosprávy hodnotí míru participace svých občanů a zda se tato participace dá nalézt v konkrétních analyzovaných procesech obce. Práce vychází ze dvou základních teoretických konceptů, kterými jsou veřejná politika jako cyklus a participace. Je zde použito několik typů vstupních dat, od kvalitativních nestandardizovaných rozhovorů, přes dokumenty ve formě obecních zpravodajů či petic, až po obsahy diskusních fór obcí, která jsou využívána k zodpovězení výzkumných otázek. Výsledky šetření ukazují, že i přes pesimistický názor zástupců místních samospráv na míru občanské iniciativy a ochoty participovat, je v obou obcích tato iniciativa i participace přítomna a to jak v pomocné, tak v protestní formě. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The subject of the thesis is the citizen participation in municipal policy of two municipalities of district Beroun. The thesis is focused especially on what is political climate in municipalities, how local government representatives evaluate participation rate of their citizens and if is possible to find this participation in specific analyzed processes of municipality. The thesis is based on two primary theoretical concepts which are public policy as a cycle and participation. There is used several types of input
data from non-standardized qualitative interviews over documents in the form of municipal newsletters and petitions to the contents of discussion forums of municipalities which are used to answer the research questions. The results of the survey show that despite the pessimistic views of local government representatives on degree of citizens initiative and willingness to participate is this initiative and participation present both in auxiliary form and in the form of a protest in both municipalities. |