Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sociální kompetence učitele na základní škole
Název práce v češtině: Sociální kompetence učitele na základní škole
Název v anglickém jazyce: Social competencies of a teacher at primary school
Klíčová slova: Sociální kompetence, učitel, sociální interakce, sociální percepce, pedagogická komunikace, třída jako sociální skupina, asociální a prosociální chování žáků, klima třídy a školy, třídní management, reflexe, sebereflexe.
Klíčová slova anglicky: Social competences, teacher, social interaction, social perception, educational communication, class as a social group, antisocial and prosocial behavior of pupils, class and school climate, class management, reflection, self-reflection.
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel:
Řešitel:
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Odevzdaná/finalizovaná: ne
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Na základě nejnovějších výzkumů a teorií sociální kompetence učitele prozkoumat, jak sami učitelé vnímají, uplatňují a reflektují sociální kompetence při své práci s žáky, ve vztazích s rodiči žáků a během spolupráce se svými kolegy.
Metody: Studium odborné literatury, analýza školských dokumentů, využití metod kvalitativního výzkumu-rozhovory s učiteli, žáky a rodiči žáků, rozbor kazuistik

Osnova:

1. Analýza teorií sociální kompetence u nás i v zahraniční odbiorné literatuře

2. Sociální dovednosti učitele ZŠ jako předpoklad vytváření optimálních vztahů učitele s žáky, jejich rodiči a kolegy.

3. Reflexe potřeby rozvíjení sociálních dovedností očima učitelů ZŠ, žáků a jejich rodičů a možnosti rozvíjení sociální kompetence učitele.
Seznam odborné literatury
Belz,H. – Siegrist,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. P,Portál 2001.

Gillernová,I. - Hermochová,S.-Šubrt,R.: Sociální dovednosti učitele. Praha, UK 1990.

Kasíková, Hana (Ed). Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty - výukové materiály. Kladno: AISIS, o.s., 2007, 181 stran. ISBN 80-239-6770-3

Kolář, Jan – Lazarová, Bohumíra (eds.) K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4595-8

Kožuch, B., Kahn, R., Kozlowska, A., Kington, A., Mažgon, J. (eds). The role of theory and research in educational practice. Grand Forks: University of North Dakota, 2008.

Koťa, Jaroslav. Učitel ; jeho sebereflexe a společnost. Pedagogika; Roč. 44, č.4 (1994), s.307-309

Krykorková,Hana, Váňová,Růžena (Eds). Učitel v současné škole. Praha:Karolinum, 2010, ISBN 978 – 80-7308-301-4

Osobnostní a sociální výchova. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Průřezová témata.
[online] Dostupný z: www.vuppraha.cz
Spilková, Vladimíra, Vašutová, Jaroslava. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Teaching profession in the environment of changing education requirements. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2008, ISBN 978-80-7290-384-9

Spilková, Vladimíra, Tomková, Anna a kolektiv. Kvalita učitele a profesní standard : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání /
Praha : Univerzita Karlova, 2010, ISBN 978-80-7290-496-9

Srb, V. a kol.: Jak na osobnostní a sociální výchovu. Dostupné z: http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php?cast=jak-na-osv

Studia paedagogica 14 ; Asertivita ; sebereflexe ; kooperace a dramatická výchova. Sborník z výzkumného projektu EXTRA: Asertivita a rozvoj sebevědomí. Praha: Univerzita Karlova 1995, ISBN

Švec, Vlastimil. Význam sebereflexe v učitelské přípravě. In: Pedagogická orientace; , č.15 (1995), s.12-22

Vališová, Alena, Kasíková, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, ISBN 978-80-247-1734-0




Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova v základních školách.Doporučené očekávané výstupy – podrobné
rozpracování. In Pastorová, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku
průřezových témat v základních školách. Praha: VUP, 2011, XVII. s..
http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/Priloha-ZV1.pdf

Valenta,J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno, AISIS 2006. (základní učebnice)

Valenta,J.: Učit se být. 2. vyd. Kladno-Praha, AISIS-STROM 2003.

Vališová,A.: Asertivita v rodině a ve škole. Praha, H&H 1992.

Vališová,A.: Komunikace a vzájemné porozumění. Praha, Grada 2005.



Belz,H. – Siegrist,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. P,Portál 2001.

Gillernová,I. - Hermochová,S.-Šubrt,R.: Sociální dovednosti učitele. Praha, UK 1990.

Kasíková, Hana (Ed). Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty - výukové materiály. Kladno: AISIS, o.s., 2007, 181 stran. ISBN 80-239-6770-3

Kolář, Jan – Lazarová, Bohumíra (eds.) K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4595-8

Kožuch, B., Kahn, R., Kozlowska, A., Kington, A., Mažgon, J. (eds). The role of theory and research in educational practice. Grand Forks: University of North Dakota, 2008.
Koťa, Jaroslav. Učitel ; jeho sebereflexe a společnost. Pedagogika; Roč. 44, č.4 (1994), s.307-309

Krykorková,Hana, Váňová,Růžena (Eds). Učitel v současné škole. Praha:Karolinum, 2010, ISBN 978 – 80-7308-301-4

Osobnostní a sociální výchova. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Průřezová témata.
[online] Dostupný z: www.vuppraha.cz
Spilková, Vladimíra, Vašutová, Jaroslava. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Teaching profession in the environment of changing education requirements. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2008, ISBN 978-80-7290-384-9

Spilková, Vladimíra, Tomková, Anna a kolektiv. Kvalita učitele a profesní standard : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání /
Praha : Univerzita Karlova, 2010, ISBN 978-80-7290-496-9

Srb, V. a kol.: Jak na osobnostní a sociální výchovu. Dostupné z: http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php?cast=jak-na-osv

Studia paedagogica 14 ; Asertivita ; sebereflexe ; kooperace a dramatická výchova. Sborník z výzkumného projektu EXTRA: Asertivita a rozvoj sebevědomí. Praha: Univerzita Karlova 1995, ISBN

Švec, Vlastimil. Význam sebereflexe v učitelské přípravě. In: Pedagogická orientace; , č.15 (1995), s.12-22

Vališová, Alena, Kasíková, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, ISBN 978-80-247-1734-0

Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova v základních školách.Doporučené očekávané výstupy – podrobné
rozpracování. In Pastorová, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku
průřezových témat v základních školách. Praha: VUP, 2011, XVII. s..
http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/Priloha-ZV1.pdf

Valenta,J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno, AISIS 2006. (základní učebnice)

Valenta,J.: Učit se být. 2. vyd. Kladno-Praha, AISIS-STROM 2003.

Vališová,A.: Asertivita v rodině a ve škole. Praha, H&H 1992.

Vališová,A.: Komunikace a vzájemné porozumění. Praha, Grada 2005.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK